Toyota Corolla KE1x

Kuva: Wikipedia Toyota Corolla KE1x, eli MK1 eli ensimmäisen sukupolven Corolla esiteltiin Japanissa lokakuussa 1966 jolloin auto tuli myös myyntiin. Eiji Toyoda, yhtiön johtaja esitteli Toyotan uuden ”kansanauton”. Suomeen ensimmäiset autot ehtivät helmikuussa 1967. Korimallit KE10 = 2 -ovinen sedan, 1K, 1K-D tai 1K-B -moottori.KE11 = 4 -ovinen sedan, 3K, 3K-D tai 3K-B -moottori.KE15 = coupé, joka…
Toyota Carina MK1 TA12

Toyota Carina MK1

Toyota Carina TA12 on keskikokoinen perheautomallisto. Sen sisarmalli on 2-ovinen Coupé Toyota Celica. Carina II ja Carina E on käytännössä sama kuin Japanin markkinoilla myyty Toyota Corona. Toyota Carinan moottorivaihtoehdot olivat kaikki 1,6-litraisia (lukuunottamatta 19R-moottoria, jota myytiin vain Japanin markkinoilla). Toyota Carina maksoi Suomessa vuonna 1971 16 982 markkaa eli 22 966 euroa (v. 2015, kerroin 1,3524). Carina oli 1600-kuutioisella…
Datsun Sunny B110 GX Coupe

Datsun Sunny B110 / Datsun Finn

Datsun Sunny B110 on 1970 valmistettu Japanilainen auto, joka tunnettiin markkinoilla myös nimellä Datsun 1200 / Datsun Sunny ja suomalaisittain Datsun Finn. Se on jatkoa edeltäjälleen Datsun Sunny B10-mallille. Uusi malli oli hieman tärkeintä kilpailijaansa, yhtä suosittua Toyota Corollaa, suurempi joka suhteessa. Samalla auto oli myös edeltäjäänsä suurempi. Myös Coupé KLB110 ja Van-farkkuja VLB110. 1200-malli oli Yhdysvalloissa myytävistä automalleista taloudellisin…
Toyota Crown S40 Pickup

Toyota Crown S40

Toyota Crown S40 on vuosina 1962-1967 valmistettu Japanilainen auto. Korimalleja oli kolmea eri tyyliä: Sedan (RS40, RS41, MS41 MS45), Wagon (RS46G, RS46V, MS46G, MS46V, MS47G, MS47V) ja Pickup (RS46, MS46, MS47). S40-sarja on edeltäjäänsä S30-sarjaa hieman matalampi ja siihen tehtiin muitakin uudistuksia. Varustelutasot lisäsi sitten malli vaihtoehtoja. Farmareitakin oli 3- ja 5-ovisia umpikylkisiä sekä ikkunallisia. Alkuperäinen henkilö-farmari kantaa nimeä Custom…
Toyota Corolla Sedan 1600 TE71

Toyota Corolla MK4 / DX

Toyota Corolla E70 eli Corolla MK4 on vuosina 1979–1983 valmistettu Japanilainen auto.  Auto on edeltäjiään hieman kulmikkaampi ja toiseksiviimeinen takavetoinen, josta AE86 GT Corolla oli viimeinen. Kyseistä Corollaa myytiin myös nimellä Daihatsu Charmant. Suomessa tätä Corolla-mallia kutsutaan yleisesti nimellä Corolla DX, Teini DX tai, vaikka DX onkin todellisuudessa vain yksi Corollan varustelutaso. Tämäkin Corolla-malli oli yksi Suomen suosituimmista autoista.…
Toyota Corolla GT MK2

Toyota Corolla MK2

Toyota Corolla MK2, eli E20 oli toisen sukupolven Corolla ja sitä valmistettiin vuosina 1970–1974. Corollasta tuli maailman toiseksi eniten myyty auto. Toisen sukupolven Corollasta tuli edeltäjäänsä suositumpi auto niin Suomessa kuin muuallakin maailmassa. Sen korin muodoissa oli havaittavissa lievää amerikkalaisvaikutteista ”colapullo-muotoilua”. Etujousitusta oltiin muutettu rutkasti paremmaksi, mutta takana säilyi vanhanaikainen ja yksinkertainen jäykkä akseli pelkkien lehtijousten kannattamana. Vuoden 1971 syyskuussa…
Toyota Starlet MK2 EP70

Toyota Starlet MK2

Toyota Starlet MK2 on Starletin seuraava sukupolvi, joka toi mukanaan nykyaikaisemman korin, sekä modernimman ulkonäön. Myös polttoainesäiliön täyttöluukku siirtyi toiselle puolelle autoa. Tässä sukupolvessa Starlet siirtyi viimeisimpänä luokassaan etuvetoon, ja sen mukana tuli uusi moottori ja vaihteisto. Aluksi Starletia varten suunniteltu 1E-moottori oli iso harppaus eteenpäin jo huomattavasti vanhentuneesta K-koneesta. Moottori oli muiden etuvetoisten tapaan sijoitettu vaihteistopaketin kanssa poikittain moottoritilaan,…

Colt

Toisen sukupolven Colt oli ensimmäinen etuvetoinen Mitsubishi. 1,4-litraisen mallin erikoisuus oli kertojalla varustettu 8-vaihteinen Speed Shift -vaihteisto. Coltista oli saatavana aluksi vain kolmiovinen malli, mutta 1979 myyntiin tuli myös viisiovinen, joka on akseliväliltään kolmiovista 8 cm pidempi. Auto aloitti uuden tulemisen japanilaisautoissa jotka aiemmin oli yleistetty halvoiksi autoiksi huonoilla ajo-ominaisuuksilla. Colttiin oli sisällytetty lähes kaikki mitsubishin osaaminen: autossa oli mm.…

Daihatsu Charade MK1 G10, G20

Daihatsu Charade on hyvin pieni henkilöautomalli, jota on valmistettu 5 sukupolven verran. Auto oli valmistusaikanaan pienestä koostaan huolimatta luokiteltu Daihatsun mallistossa isoksi malliksi. Auton edeltäjä oli Toyota Publicaan perustuva Daihatsu Consorte ja seuraaja Daihatsu Sirion. Ensimmäisen sukupolven (G10) ilmestyi lokakuussa 1977. Se oli pieni etuvetoinen auto ja alunperin saatavilla vain viisiovisena hatchback-mallina, jossa 993 cc kolme-sylinterinen täysin alumiininen moottori (CB20)…
Datsun 120Y B210

Datsun 120Y

Datsun 120Y / B210 – Kuva: Wikimedia.org Datsun 120Y / Sunny B210 on kolmannen sukupolven Sunny. Korimallit olivat 2- ja 4-ovinen Sedan B210, Coupé KLB210 ja 3- ja 5-ovinen Van (farmari) VLB210. Auto saavutti erityisen suosion, koska se tuli myyntiin 70-luvun öljykriisin aikana. Auto oli Yhdysvalloissa yksi vähäkulutuksisimpia ja halvimpia autoja, ja auton muotoilu oli aikanaan ostajien suosiossa. 120Y-mallia kritisoitiin…
Toyota Celica ST liftback 1976

Toyota Celica TA22

Toyota Celica ST liftback 1976 Kuva: en.Wikipedia.org Ensimmäisen sukupolven Celica tuli myyntiin vuonna 1970 Toyota 2000GT:n seuraajana. Celicasta tuli halpa urheiluauto.  Celica (TA22) oli tyylikkäästi muotoiltu ja sen ajo-ominaisuudet olivat hyvät. Celican eri mallit olivat japanissa ET, LT, ST, GT ja GTV. Japanin ulkopuolella mallinimet olivat LT, ST ja GT. Halvimmassa LT -mallissa oli 1,6 -litrainen 2T -moottori. ST -mallissa…

Datsun Cherry N10

Datsun Cherry N10 tuli myyntiin vuonna 1978, tämä Cherry-mallin kolmas sukupolvi tunnettiin Japanissa nimellä Nissan Pulsar ja Australiassa nimellä Datsun Pulsar, Euroopassa mallinimenä oli Datsun Cherry tai Datsun 100A/120A/130A/140A/150A, Yhdysvalloissa käytettiin nimeä Datsun 310. Cherry N10 oli edelleen Datsun-malliston ainoa etuvetoinen malli. Korimallit olivat 3-/ 5-ovinen monikäyttö, 4-ovinen sedan, 3-ovinen coupe ja 5-ovinen farmari. Suomessa auto oli…