BMW E28
BMW 5-sarjan E28-korimalli on vuonna 1981 valmistettu automalli ja se tehtiin edeltäjän E12-mallin seuraajaksi. Vuoden 1984 lopulla esiteltiin ensimmäinen uusi 500-sarjan Motorsport M5-malli. E28-mallisarjassa oli 7-sarjan tapaan huoltovälinilmaisin ja 525i- ja 528i-malleisssa Check Control-keskusvalvontajärjestelmä. Lähes kaikissa bensiinikäyttöisissä automalleissa oli elektroninen polttoaineenruiskutus, paitsi halvimmassa 518-mallissa. Yleisiä lisävarusteita olivat sähköikkunat, keskuslukitus ja sumuvalot. Joissakin malleissa on sähkösäätöiset penkit tai sporttipenkit sekä Hi-Fi-äänentoistojärjestelmä, joka oli moneen muuhun valmistajaan verrattuna suhteellisen korkeatasoinen.
Muotoilultaan BMW E28 oli ajan hermoilla. Se muutti kauniisti 70-luvun tyylin tuoreemmaksi 80-luvun ajan hermoille. E28-mallia pidetään nykypäivänäkin kauniisti muotoiltuna mallina, vaikka siitä näkeekin selkeästi 80-luvun kantikkuuden hengen. Nykypäivän katukuvassa BMW E28 kerää katseita, varsinkin jos auto on säilynyt hyvin vuosien varrella.
Korimallin sisustaan liittyviä lisävarusteita olivat esimerkiksi: sähkökattoluukku, ilmastointi, nahkasisusta, takaistuinten pääntuet, sähköikkunat edessä ja takana, sähkötoiminen istuinten säätö, ajotietokone, vakionopeussäädin, automaattivaihteisto, urheiluvaihteisto, urheiluohjauspyörä, turvatyyny, BMW-kaiutinjärjestelmä, takaikkunan aurinkosuoja ja varashälytin. Lisäksi listalta löytyi metalliväri, kevytmetallivanteet, sumuvalot, lukkoperä, ABS-jarrut, etu- ja takaspoileri, ei mallimerkintää -takaluukussa. E28-malliin sai aikanaan yllättävän monipuolisen lisävarustelupaketin.
500-sarjalaisten BMW-autojen hinnat ovat alkaneet nousemaan autojen katukuvasta katoamisen takia, sekä koska vanha on coolia, joten hyväkuntoisesta E28-mallista saa samalla hyvän sijoituskohteen. Varsinkin, jos kyseessä on kovapeltinen kori, joka erikoismalli hyvällä varustelutasolla.
Vuonna 1985 BMW 520i sai vähän tehokkaamman 129 hevosvoiman moottorin edellisen vanhan 125 hv tilalle. Vuonna 1986 tuli uusi ahtamaton dieselmalli 524d markkinoille kyseisen moottorin kehittäessä 86 hevosvoimaa. Malliston yläpäähän taas esiteltiin vuonna 1984 535i, josta valmistettiin M535i muunnosta seuraavasta vuodesta lähtien. Lisäksi vuonna 1984 ilmestyi BMW:n ensimmäinen 5-sarjan Motorsport-malli, M5.
Moottorit
Eurooppa
Malli | Moottori | Iskutilavuus | Teho | Vääntö | Mallivuodet | Valmistusmäärät | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
518 | R4 OHC 8V Pierburg 2B4/2BE | M10B18 | 1766 cm3 | 66 kW (90 hv) @ 5500 r/min | 140 Nm @ 4000 r/min | 1981–1984 | 40.906 kpl |
518i | R4 OHC 8V K-Jetronic | M10B18 | 1766 cm3 | 77 kW (105 hv) @ 5800 r/min | 145 Nm @ 4500 r/min | 1984–1988 | 37.268 kpl |
518i | R4 OHC 8V L-Jetronic | M10B18 | 1766 cm3 | 77 kW (105 hv) @ 5800 r/min | 145 Nm @ 4500 r/min | 1981–1987 | ? kpl |
520i | R6 OHC 12V K-Jetronic | M20B20 | 1990 cm3 | 92 kW (123 hv) @ 5800 r/min | 165 Nm @ 4500 r/min | 1981–1982 | ? kpl |
520i | R6 OHC 12V L-Jetronic | M20B20 | 1990 cm3 | 92 kW (123 hv) @ 5800 r/min | 170 Nm @ 4500 r/min | 1982–1987 | ? kpl |
520i | R6 OHC 12V LE-Jetronic | M20B20 | 1990 cm3 | 95 kW (127 hv) @ 6000 r/min | 174 Nm @ 4000 r/min | 1985–1988 | ? kpl |
520i | R6 OHC 12V Motronic | M20B20 | 1990 cm3 | 95 kW (127 hv) @ 6000 r/min | 164 Nm @ 4300 r/min | 1986–1988 | ? kpl |
524d | R6 OHC 12V Diesel | M21D24 | 2443 cm3 | 63 kW (86 hv) @ 4600 r/min | 152 Nm @ 2500 r/min | 1985–1987 | ? kpl |
524td | R6 OHC 12V Turbo Diesel | M21D24 | 2443 cm3 | 85 kW (115 hv) @ 4800 r/min | 210 Nm @ 2400 r/min | 1983–1988 | ? kpl |
525e | R6 OHC 12V Motronic kat | M20B27 | 2693 cm3 | 92 kW (123 hv) @ 4250 r/min | 240 Nm @ 3250 r/min | 1982–1987 | ? kpl |
525e | R6 OHC 12V Motronic | M20B27 | 2693 cm3 | 95 kW (127 hv) @ 4250 r/min | 240 Nm @ 3250 r/min | 1986–1988 | ? kpl |
525i | R6 OHC 12V L-Jetronic | M30B25 | 2494 cm3 | 110 kW (150 hv) @ 5500 r/min | 215 Nm @ 4000 r/min | 1981–1988 | ? kpl |
528i | R6 OHC 12V L-Jetronic | M30B28 | 2788 cm3 | 135 kW (184 hv) @ 5800 r/min | 240 Nm @ 4200 r/min | 1981–1988 | ? kpl |
535i | R6 OHC 12V Motronic kat | M30B34 | 3430 cm3 | 136 kW (182 hv) @ 5400 r/min | 290 Nm @ 4000 r/min | 1985–1988 | ? kpl |
535i | R6 OHC 12V Motronic | M30B34 | 3430 cm3 | 157 kW (211 hv) @ 5200 r/min | 310 Nm @ 4000 r/min | ? kpl | |
535i | R6 OHC 12V Motronic | M30B34 | 3430 cm3 | 160 kW (218 hv) @ 5500 r/min | 310 Nm @ 4000 r/min | 1985–1988 | ? kpl |
M535i | R6 OHC 12V Motronic | M30B34 | 3430 cm3 | 157 kW (211 hv) @ 5200 r/min | 310 Nm @ 4000 r/min | ? kpl | |
M535i | R6 OHC 12V Motronic | M30B34 | 3430 cm3 | 160 kW (218 hv) @ 5500 r/min | 310 Nm @ 4000 r/min | 1985–1988 | ? kpl |
M5 | R6 DOHC 24V Motronic | M88B35 | 3453 cm3 | 211 kW (286 hv) @ 6500 r/min | 340 Nm @ 4500 r/min | 1985–1988 | ? kpl |
M5 | R6 DOHC 24V Motronic | S38B35 | 3453 cm3 | 191 kW (256 hv) @ 6500 r/min | 330 Nm @ 4500 r/min | 1986–1988 | ? kpl |
Yhdysvallat
Malli | Moottori | Iskutilavuus | Teho | Vääntö | Mallivuodet | |
---|---|---|---|---|---|---|
524td | R6 OHC 12V Turbo Diesel | M21D24 | 2443 cm3 | 85 kW (114 hv) @ 4500 r/min | 210 Nm @ 2400 r/min | 1985–1987 |
528e | R6 OHC 12V L-Jetronic/Motronic | M20B27 | 2693 cm3 | 90 kW (121 hv) @ 4750 r/min | 230 Nm @ 3250 r/min | 1982–1988 |
533i | R6 OHC 12V Motronic | M30B32 | 3210 cm3 | 135 kW (181 hv) @ 6000 r/min | 265 Nm @ 4000 r/min | 1982–1984 |
535i | R6 OHC 12V Motronic | M30B34 | 3430 cm3 | 136 kW (182 hv) @ 5400 r/min | 290 Nm @ 4000 r/min | 1985–1988 |
535iS | R6 OHC 12V Motronic | M30B34 | 3430 cm3 | 136 kW (182 hv) @ 5400 r/min | 290 Nm @ 4000 r/min | |
M5 | R6 DOHC 24V Motronic | M88B35 | 3453 cm3 | 211 kW (286 hv) @ 6500 r/min | 340 Nm @ 4500 r/min | 1985–1988 |
M5 | R6 DOHC 24V Motronic | S38B35 | 3453 cm3 | 191 kW (256 hv) @ 6500 r/min | 330 Nm @ 4500 r/min | 1986–1988 |
Mitat
Pituus | 4620 mm |
Leveys | 1700 mm |
Korkeus | 1415 mm |
Akseliväli | 2625 mm |
Raideleveys (e / t) | 1430 mm / 1470 mm |
Omamassa | 1160–1447 kg |
Tavaratila | 460 l |
Polttoainesäiliö | 70 l |
Viittaukset: Autowiki.fi
BMW E28 tietoutta muualla: http://www.bmwclub.fi/index.php/tietoa/39-bmw-tietoutta/bmw-korimallit/korimalli/46-bmw-e28
Vastaa