BMW E10
BMW 2002 TurboBMW 2002 malli. Kuvaaja Tapi0 Lähde Wikipedia
BMW 2002 on yksi BMW:n kuuluisimmista automalleista, se perustuu nelioviseen BMW 1600 malliin ja aloitti yhtiön maineen pienten sporttisten sedanien segmentissä. 2002:a voidaan pitää nykyisten 3-sarjan BMW:iden edeltäjänä ja sitä valmistettiin vuosina 1968–1976. 2002 mallin yhteydessä tuli ensikertaa julkisuuteen myös Touring nimi, Touring malli ei kuitenkaan ole aito farmarimalli vaan se muistuttaa hyvin paljon nykyisiä hatchback malleja.
2002 malli on BMW:lle hyvin tärkeä, nimittäin se käytännössä sekä pelasti yhtiön konkurssilta, että toi merkin tunnetuksi myös Yhdysvalloissa. Auto oli Yhdysvaltoihin BMW:itä vieneen Max Hoffmanin idea, hän ehdotti että tehokas 2-litrainen moottori asennettaisiin pieneen kaksioviseen BMW 1600:seen.
Autosta on myös Bauerin valmistama avoversio, jota valmistettiin vain pienissä määrin. 2002:n monikäyttömalli löytyy BMW E6 -mallistosta.
Kehitys
Vuonna 1973 esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2002 Turbo (E20). Turbo versio on helppo tunnistaa pyöräkaarien levikkeistä ja etuspoilerista. Mallia valmistettiin vain 1975 kesäkuuhun asti 1 672 kappaleen verran.
Moottorit
Malli Moottori Iskutilavuus Teho Vääntö
2002 | R4 SOHC 8V | M05 | 1990 cm3 | 74 kW (100 hv) @ 5500 r/min | 157 Nm @ 3500 r/min |
2002ti | R4 SOHC 8V | M05 | 1990 cm3 | 88 kW (120 hv) @ 5500 r/min | 167 Nm @ 3600 r/min |
2002tii | R4 SOHC 8V | M15 | 1990 cm3 | 96 kW (130 hv) @ 5800 r/min | 176 Nm @ 4500 r/min |
2002 Turbo | R4 SOHC 8V Turbo | M31 | 1990 cm3 | 125 kW (170 hv) @ 5800 r/min | 240 Nm @ ? r/min |
Mitat
- Pituus: 4216 mm
- Leveys: 1626 mm
- Korkeus: 1270–1410 mm
- Akseliväli: 2497 mm
- Omamassa: 1010 kg
OIS UPEETYA OMISTAA 2 2002 TI BEMARIA 71-72 MALLIT JA 71 2002 TI VIHREÄ