Datsun Cherry N10
Datsun Cherry N10 tuli myyntiin vuonna 1978, tämä Cherry-mallin kolmas sukupolvi tunnettiin Japanissa nimellä Nissan Pulsar ja Australiassa nimellä Datsun Pulsar, Euroopassa mallinimenä oli Datsun Cherry tai Datsun 100A/120A/130A/140A/150A, Yhdysvalloissa käytettiin nimeä Datsun 310. Cherry N10 oli edelleen Datsun-malliston ainoa etuvetoinen malli.
Korimallit olivat 3-/ 5-ovinen monikäyttö, 4-ovinen sedan, 3-ovinen coupe ja 5-ovinen farmari.
Suomessa auto oli todella suosittu, vaikka mitään erikoisominaisuuksia siitä ei löytynyt. Ihmisiä puhuttelivat hyvä ulkonäkö, pienehkö kulutus, hyvä varustelu ja keskimääräistä halvempi hinta. Sen sijaan ajo-ominaisuudet ja mukavuus olivat kehnot, samoin istuimet ja sisätilat verrattaessa ulkomittoihin. Melutasokin oli korkea. Silti N10-sarjan Cherryt menestyivät edeltäjiään paremmin.
Vuoden 1981 alussa Cherryä uudistettiin. Se sai mm. nelikulmaiset ajovalot, uudet muovipuskurit ja uuden maskin. Tällöin valikoimaan Euroopassa lisättiin 1,4-litrainen moottori. Vuoden 1981 lopussa Cherry sai uudet E-sarjan OHC-moottorit. Vaihtoehtoina olivat nyt 1,0/50 hv, 1,3/60 hv ja 1,5/75 hv.
Cherry oli pahimpia esimerkkejä japanilaisesta autosta, joka oli tehty näyttämään hyvältä ja runsaasti varustellulta näyttelyhallissa, mutta todellisia ominaisuuksia ei ollut. Se kävikin hyvin kaupaksi: se oli useita vuosia Suomen suosituin automalli. Cherryn pohjaava jousitus oli epämukava, istuimet olivat huonot, sisätilat todella pienet ulkomittoihin verrattuna ja melutaso korkea. Kansainvälisestikin kolmas Cherry menestyi edeltäjiään paremmin. Sitä valmistettiin vajaassa neljässä vuodessa noin miljoona autoa.
Moottorit
Malli Moottori Iskutilavuus Teho Vääntö
100A | R4 OHV | A10 | 988 cm3 | 33 kW (45 hv) @ 5600 r/min | 65 Nm @ 4000 r/min | DL |
100A | R4 OHC | E10 | 987 cm3 | 37 kW (50 hv) @ 6000 r/min | 74 Nm @ 4000 r/min | |
120A | R4 OHV | A12 | 1171 cm3 | 38 kW (52 hv) @ 5600 r/min | 78 Nm @ 3600 r/min | GL |
130A | R4 OHC | E13 | 1270 cm3 | 44 kW (60 hv) @ 5600 r/min | 96 Nm @ 3600 r/min | GL |
140A | R4 OHV | A14 | 1397 cm3 | 46 kW (63 hv) @ 5600 r/min | 98 Nm @ 3600 r/min | |
150A | R4 OHC | E15 | 1488 cm3 | 51 kW (70 hv) @ 5200 r/min | 115 Nm @ 3200 r/min | GL/GLK |
Mitat
Malli Hatchback Farmari Coupé
Pituus | 3960 mm | 3990 mm | 3920 mm |
Leveys | 1620 mm | ||
Korkeus | 1360 mm | 1385 mm | 1320 mm |
Akseliväli | 2395 mm | ||
Raideleveys (e/t) | 1375/1345 mm | 1345 mm | 1375/1345 mm |
Omamassa | 770–860 kg | 870–880 kg | 870 kg |
Tavaratila (VDA) | |||
Polttoainesäiliö | 50 l | 40 l |
Viittaukset:
- Autowiki.fi
- www.ajovalo.net
Vastaa