Dodge Dart MK3

eve

Dodgen uuden kompaktiauton nimi vaihdettiin viime tingassa Lancerista Dartiksi ja sille annettiin markkinointitermi ”senior compact”, jolla viitattiin sen Lanceria pidempään akseliväliin. Uuden Dartin akseliväli oli 111 tuumaa (2819 mm), kun se Lancerissa oli ollut 106,5 tuumaa (2705 mm).

Dartissa käytettiin pidempiakselivälistä alustaa aina mallin viimeiseen valmistusvuoteen 1976 asti. Poikkeuksen tästä tekevät vuosien 1963 – 1966 station wagonit, joissa käytettiin toisen sukupolven Plymouth Valiantin 106-tuumaista (2692 mm) alustaa ja vuosien 1971 – 1976 Demon / Sport, joissa käytettiin Plymouth Dusterin 108-tuumaista (2743 mm) alustaa.

Dart-mallisto muodostui 170-sarjan perusmalleista sekä keskitasoisesta 270-sarjasta, joista jälkimmäiseen kuului myös avonainen convertible tavanomaisten kaksi -ja neliovisten sedanien sekä neliovisen farmarin lisäksi. Malliston huipulla oli Dart GT, jonka korimallit olivat 2-ovinen avoauto ja 2-ovinen hardtop.

Dodge Dart MK3

Varustus

Edullisimman 170-mallin vakiovarusteita olivat sisäkaton vinyyliverhous, vinyyliverhoillut istuimet selkänojien ja istuinpehmusteen tekstiilikeskustalla (pieni ruutukuvio), kyynärnojat edessä ja takana, häikäisysuojat, sytytin, takaistuimen tuhkakuppi sekä tekstiilimatto. Sisusta värikoodattu.

Edullisemman 170 wagonin vakiovarusteita olivat alastaitettava takaistuin, manuaalisesti takaluukun sisään veivattava ikkuna, täysvinyyliverhoilu vinoviivoitetuilla ja hengittävällä selkänojien ja istuinpehmusteen keskiosalla, sisäkaton vinyyliverhous, kuminen matto sekä kuormatilan musta matto.

Edessä jousituksena Torsion-Aire-vääntösauvajousitus, takana jäykkä akseli puolielliptisillä lehtijousipakoilla. Oriflow-hydraulivaimentimet. Rengaskoko 6.50 x 13″. Vakiovarusteena vaihtovirtalaturi. Wagon oli kahdella istuinrivillä varustettu.

Mallin kehitys

1963

Uuden Dartin Straight-Line-design puri ostajiin, vuoden 1963 mallia myytiin edeltäneeseen 1962 Lanceriin verrattuna viisinkertainen määrä. Keulan muodoissa on selviä vaikutteita Chrysler Turbine Carista

Ainoat moottorivaihtoehdot olivat kuusisylinteriset, 170- ja 225-kuutiotuumaiset Chrysler Slant-6 -rivimoottorit. Ainoa mahdollinen tasauspyörästö oli 7 1/4″. Vaihteistona oli joko kolmeportainen manuaalivaihteisto rattivalitsimella tai TorqueFlite 904 –automaatti. TF904:n vaihteen valinta tapahtui kojetaulun painonapeilla, joista oli vaijerivälitys vaihteistolle. Kardaaniakselin etummaisena nivelenä käytettiin palloniveltä, mikä on haasteellinen komponentti auton entisöintiä ajatellen. Tähän tuli muutos vasta mallivuodelle -66.

Huippuversio oli Dodge Dart GT, joka oli periaatteessa sama auto kuin edullisemmat versiot, mutta sen vakiovarusteisiin kuuluivat topattu kojetaulun päällinen, pyörien koristekapselit ja erillisistuimet. Valmistusmäärät vuonna 1963: Dart 170: 51 300 kpl, Dart 270: 55 300 kpl, Dart GT: 34 300 kpl

Dodge Dart MK3

Viittaukset : Autowiki.fi