Fiat 600
Fiat 600 on italialaisen Fiat autotehtaan suositun Topolino-kääpiöauton seuraajan Fiat 500 Nuovan isoveli, ja julkaistiin pari vuotta ennen pikkuveljeä.
Fiat 600 julkistettiin keväällä 1955 Geneven autonäyttelyssä. Se oli 3,3 metriä pitkä ja 1,4 m leveä, takamoottorinen neljän hengen auto. Ensimmäisessä mallissa etuvilkut olivat lokasuojien päällä, 1960-luvun alussa etuvilkku ja -parkki sijoitettiin samoihin kuoriin ajovalojen alapuolelle. Moottorina oli vesijäähdytteinen 633-kuutioinen, 21,5 hv (SAE) kehittävä voimanlähde, jolla saavutettiin suotuisissa olosuhteissa 95 km/h huippunopeus. Fiat 600:n ovet olivat vielä silloin takareunastaan saranoitua niin sanottua kaapparimallia.
Vuoden 1965 jälkeen Fiat 600 sai etureunastaan saranoidut ovet, ja moottorin tilavuus kasvoi 767-kuutioiseksi. Tämän moottorin teho oli 32 hv, ja huippunopeudeksi ilmoitettiin 110 km/h. Myös ajovaloumpiot vaihtuivat samana vuonna suurempiin ja takavalojen pohjat vaihdettiin alumiinisista muovisiin.
Sitä valmistettiin Torinossa yli 2,5 miljoonaa kappaletta ja muun muassa Jugoslaviassa (Zastava), Länsi-Saksassa (Neckar) ja Espanjassa (Seat) lisenssiversioina yhteensä noin 4 miljoonaa kappaletta. Vuoden 1970 jälkeen siitä valmistettiin vain Seat- ja Zastava- lisenssiversioita. Näkyvimpinä eroina Fiatin ja Seatin valmistaman mallin välillä ovat erilaiset ovenkahvat, puskurit, virtalukko ja penkit.
[…] Fiat 600 Abarth […]