Ford Cortina mk2
Ford Cortina mk2 on Roy Haynesin muotoilema korimalli, joka tuli markkinoille 1966. Kyseistä mallia valmistettiin yli miljoona kappaletta. Autoa valmistettiin myös lisenssillä Etelä-Korean markkinoille Hyundai Cortina nimellä. Mallista valmistettiin myös tehokas erikoismalli Lotus Cortina. Cortinan vahvoja puolia ovat kuljetuskyky, isot sisätilat sekä hyvät ajo-ominaisuudet. Etuistuimet ovat kuitenkin epämiellyttävää muovia. Hiostavissa istuimissa ei ole riittävästi sivuttaistukea ja niiden ajoasento on myös huono. Sitä vastoin ilmanvaihto toimii hyvin ja takapylväässä on ilmanvaihdon poistoaukot. Auto on suhteellisen meluisa.
Polttoainesäiliön korkki ja konepelti avataan ulkoa, eikä tässä ole lukkoa.
R4-moottorin iskutilavuus on 1598 cm³, suurin teho 55 kilowattia /5000 (epätarkka SAE-bruttoteho, 75 hv, DIN-teho ei tiedossa). Suurin vääntömomentti 131 Nm /2500 (epätarkka SAE-luku, 13,4 kpm).
Vaihteita on neljä, jotka kaikki ovat synkronoituja. Vaihdevipu on lattialla. Auto painaa 945 kiloa.
Tekniikan Maailma 16/1968 mittasi Cortina 1600:n kiihtyvyydeksi 0-50 km/t 4,4 sekuntia, 0-80 km/t 10,0 sekuntia, 0-100 km/t 15,8 sekuntia ja 0-120 km/t 26,7 sekuntia. Huippunopeus 136,4 km/t (TM), valmistajan mukaan 139 km/t. Suoritusarvoista näkee, että vertailukelpoista (DIN-) tehoa on selvästi vähemmän kuin 55 kW, joka on liioitteleva SAE-teho.
Kulutus on 10-15 litraa 100-oktaanista bensiiniä /100 km. Koeajossa kului keskimäärin 11,0 litraa /100 km.
Cortina 1600 maksoi Suomessa vuonna 1968 11.810 markkaa eli 17.723 euroa (v. 2013, kerroin 1,5007).
Varustelutasot ovat perusmalli, Super, GT ja myöhemmin 1600E.
Kehitys
Vuonna 1967 tuli uudet Cross-flow läpihengittävät sylinterinkannet.
1969 maskimerkki muuttui siniseksi ja konepelti aukesi kojelaudan alta oikealta puolelta
, tähänsaakka kun se aukesi maskista C-merkin (-67 ja -68 siis punainen) yläosasta painamalla.
Myös vaihdekeppi oli -69/70 vuosimalleissa ”lyhyt”,aikaisempien ”pitkäkeppisten” sijaan.
Ratti muuttui myös -69 ja 70-mallisiin ollen samankaltaisella ”pehmusteella” kuin Mk1 Escorteissakin.
Ikkunanveivit muuttuivat myös Escort-mallisiksi, tähän asti kun ne olivat olleet samanlaiset kuin Tähtiperässäkin. Myös oikeassa etulokasuojassa ollut Ford-merkki kaikkosi lokasuojan alareunasta vuodelle -69 tultaessa.
Moottorit
Malli | Moottori | Iskutilavuus | Syl. halkaisija | Iskunpituus | Puristussuhde | Teho | Vääntö |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1300 Non-cross-flow | R4 | 1297 cm3 | 80,97 mm | 62,99 mm | 7,5:1–9,0:1 | 38–39 kW (52–53,5 hv) @ 5000 r/min | 92,6–97,4 Nm @ 2500–2750 r/min |
1300 Cross-flow | R4 | 1298 cm3 | 80,978 mm | 62,99 mm | 8,0:1–9,0:1 | 39–42 kW (53,5–57,5 hv) @ 5000 r/min | 94,0–97,5 Nm @ 2500 r/min |
1500 Non cross-flow | R4 | 1500 cm3 | 80,97 mm | 72,82 mm | 7,5:1–9,0:1 | 43–45 kW (57,5–61,5 hv) @ 4700 r/min | 110,6–115,4 Nm @ 2500–2700 r/min |
1500 GT Non cross-flow | R4 | 1500 cm3 | 80,97 mm | 72,82 mm | 9,0:1 | 58 kW (78 hv) @ 5200 r/min | 125,8 Nm @ 3600 r/min |
1600 Cross-flow | R4 | 1599 cm3 | 80,978mm | 77,62 mm | 8,0:1–9,0:1 | 51–52 kW (69.5–71 hv) @ 5000 r/min | 120,3–125,8 Nm @ 2500 r/min |
1600 GT/1600E Cross-flow | R4 | 1599 cm3 | 80,978 mm | 77,62 mm | 9,0:1 | 65 kW (88 hv) @ 5400 r/min | 132,7 Nm @ 3600 r/min |
1600 Lotus | R4 | 1558 cm3 | 82,55mm | 72,75mm | 9,5:1 | 79 kW (109,5 hv) @ 6000 r/min | 147,2 Nm @ 4500 r/min |
Mitat
Sedan
- Maavara: 130 mm
- Omamassa: 945 kg
Viittaukset : Autowiki.fi & Tekniikan Maailma
1969 vuonna maskista tuli musta? ei muuten tullut,se oli LOTUS-Mallissa alunperin musta…..ja kromilistat takapäässäkin olivat ainoastaan 1600 GT/E-malleissa,tavallisissa niitä ei ollut lainkaan.
Sen sijaan maskimerkki muuttui siniseksi ja konepelti aukesi kojelaudan alta oikealta puolelta,tähänsaakka kun se aukesi maskista C-merkin(-67 ja -68 siis punainen) yläosasta painamalla.Myös vaihdekeppi oli -69/70 vuosimalleissa ”lyhyt”,aikaisempien ”pitkäkeppisten” sijaan.Ratti muuttui myös -69 ja 70-mallisiin ollen samankaltaisella ”pehmusteella” kuin Mk1 Escorteissakin.Ikkunanveivit muuttuivat myös Escort-mallisiksi,tähän asti kun ne olivat olleet samanlaiset kuin Tähtiperässäkin.Myös oikeassa etulokasuojassa ollut Ford-merkki kaikkosi lokasuojan alareunasta vuodelle -69 tultaessa.Tässä näitä uudistuksia tärkeämmin ja oikeammin.
Kiitokset tarkennuksista. Nuo väärät tiedot löytyivät autowiki sivustolta. Korjasin nämä nyt oikein artikkeliin.
Ja oli muuten Suomen myydyin Henkilöauto vuonna 1969,joka selittää ko.vuosimallin erittäinlaajaa kantaa Suomessa.