Ford Granada MK1

Kategoriat:Granada
Tagit:,
Retroautot.fi

Ford Granada MK11970-luvun alussa Britannian ja Saksan Ford-tehtaat toivat markkinoille uuden yhteisen mallin. Ford Granada oli Euroopan Fordin ”lippulaiva” ja aluksi saatavana ainoastaan V6-moottorilla. Britit käyttivät 2,5- ja 3,0-litraisia Essex-moottoreita ja saksalaiset 2,3- ja 2,6-litraisia Cologne-moottoreita. Granadan rinnakkaismallissa Consulissa oli 1,7 V4 (jota on käytetty myös Saabeissa) ja 2,0 ohc -moottori, sekä valinnaisena V6-moottorit. Granadaa sai sekä 4v-manuaalina että 3v-automaattina. Perä oli aina 8″ (8-tuumainen). Kori oli itsekantava ja useimmiten 4-ovinen, tai 5-ovinen farmari, mutta myös 2-ovisia tehtiin. 2-oviset coupet ovat kuitenkin harvinaisia. Näistä kaikista harvinaisin on ns. ”Coca-cola – Coupe” jota valmistettiin vain -71-74. Sen jälkeen tuli ns. ”suorakylki coupe”. Coupe-malleista luovuttiin vuoden 1977 lopussa kokonaan, kun Mk1 Granadan valmistus loppui.

Perana Granada

Perana Granada oli harvinainen Afrikassa valmistettu 5,0-litrainen V8 (302cid) -erikoisversio, jota ei ollut tarkoitettu Euroopan markkinoille.

Moottorit

  • 1699 cc V4 Europe
  • 1996 cc V4 UK
  • 1993 cc I4
  • 2293 cc V6 Europe
  • 2494 cc V6 UK
  • 2551 cc V6 Europe
  • 2994 cc V6 UK
  • 4942 cc V8 ZA

Vaihteisto

4-speed manual all-synchromesh

Mitat

  • Wheelbase 107 in (2,718 mm)
  • Length 180 in (4,572 mm)
  • Width 70.5 in (1,791 mm)
  • Height 53.9 in (1,369 mm)
  • Curb weight 1,190 kg (2,624 lb) – 1,430 kg (3,153 lb)

Viittaukset: Wikipedia

Vastaa

Viestisi*

Voit käyttää näitä HTML koodeja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Nimi*
Sähköposti*
Sivusto