Ford Granada MK1
1970-luvun alussa Britannian ja Saksan Ford-tehtaat toivat markkinoille uuden yhteisen mallin. Ford Granada oli Euroopan Fordin ”lippulaiva” ja aluksi saatavana ainoastaan V6-moottorilla. Britit käyttivät 2,5- ja 3,0-litraisia Essex-moottoreita ja saksalaiset 2,3- ja 2,6-litraisia Cologne-moottoreita. Granadan rinnakkaismallissa Consulissa oli 1,7 V4 (jota on käytetty myös Saabeissa) ja 2,0 ohc -moottori, sekä valinnaisena V6-moottorit. Granadaa sai sekä 4v-manuaalina että 3v-automaattina. Perä oli aina 8″ (8-tuumainen). Kori oli itsekantava ja useimmiten 4-ovinen, tai 5-ovinen farmari, mutta myös 2-ovisia tehtiin. 2-oviset coupet ovat kuitenkin harvinaisia. Näistä kaikista harvinaisin on ns. ”Coca-cola – Coupe” jota valmistettiin vain -71-74. Sen jälkeen tuli ns. ”suorakylki coupe”. Coupe-malleista luovuttiin vuoden 1977 lopussa kokonaan, kun Mk1 Granadan valmistus loppui.
Perana Granada
Perana Granada oli harvinainen Afrikassa valmistettu 5,0-litrainen V8 (302cid) -erikoisversio, jota ei ollut tarkoitettu Euroopan markkinoille.
Moottorit
- 1699 cc V4 Europe
- 1996 cc V4 UK
- 1993 cc I4
- 2293 cc V6 Europe
- 2494 cc V6 UK
- 2551 cc V6 Europe
- 2994 cc V6 UK
- 4942 cc V8 ZA
Vaihteisto
4-speed manual all-synchromesh
Mitat
- Wheelbase 107 in (2,718 mm)
- Length 180 in (4,572 mm)
- Width 70.5 in (1,791 mm)
- Height 53.9 in (1,369 mm)
- Curb weight 1,190 kg (2,624 lb) – 1,430 kg (3,153 lb)
Viittaukset: Wikipedia
Vastaa