Lada Samara
Lada Samara on ensimmäinen etuvetoinen neuvostoliittolainen sarjavalmisteinen auto. Auton suunnittelua aloitettiin jo 1970-luvulla, jonka moottorin suunnittelussa myös Porche toimi apuna. Suomalaiset pitivät Samarasta, eikä auto saanut huonoja arvosteluita, kuin ulkonäistään, erityisesti etumaskistaan. Lada Samara on erittäin helppo huoltaa ja sillä pystyy ajamaan keskimääräistä länsiautoa paremmin vaikeissa maastoissa, johtuen pääasiassa korkeasta maavarasta. Auto on selkeästi suunniteltu Venäjän huonokuntoisille teille.
Samaraa rekisteröitiin seuraavasti Suomeen:
Vuosi | 1985 | 1986 | 1987 | 1988 | 1989 | 1990 | 1991 | 1992 | 1993 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2003 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Määrä (kpl) | 2056 | 4748 | 4732 | 3854 | 5731 | 2004 | 1910 | 1338 | 1435 | 1810 | 689 | 1087 | 825 | 1277 | 861 | 555 |
Samaran ensimmäinen malli, VAZ-2108, oli kolmiovinen ja ”rumalla” maskilla varustettu Samara. Mallia valmistettiin joulukuusta 1984 lokakuuhun 2003. 1980-luvulla tuli saataville 5-ovinen (VAZ-2109) malli ja uusi keula, jossa oli hienompi maski. 2109:ä valmistettiin vuodesta 1987 maaliskuuhun 2004 (koe-erä jo vuonna 1986). Vuonna 1991 tuli saataville Samara Sedan (VAZ-21099), jota valmistettiin joulukuusta 1990 syyskuuhun 2004 (koe-erä vuonna 1989). Vuonna 1994 myös 3-ovinen Samara sai samanlaisen siistin maskin kuin 4- ja 5-ovisissa. Vuonna 2000 Samaran kojelauta vaihtui kaikissa korimalleissa ”korkeaan” malliin jossa mm. kaiutinpaikat ja kierroslukumittari sekä paikka ajotietokoneelle, 4- ja 5-ovisiin malleihin korkea kojelauta oli lisävaruste 1998-1999. 1998-1999 oli saatavilla myös Suomessa Uudenkaupungin autotehtaalla kasattuja Eurosamara -malleja joissa oli huomattavasti Venäläisiä sisariaan parempi ruostesuojaus, uudet puskurit, pyöristelty kate vanhan mallisen kojelaudan päällä, uudet oviverhoilut, paremmat penkit sekä airbag. Neuvostoliitossa Samaran pikkuveli oli ZAZ Tavria, joka ulkoisesti oli huomattavan samaramainen.
Vuonna 1997 esiteltiin myös uudistettu Samara II -malli (VAZ-2115), jota oli aluksi saatavina vain sedan-korisena. Ensimmäiset erät valmistettiin vuonna 1997 ja varsinainen sarjatuotanto alkoi vuonna 2000. 21099-malliin verrattuna Samara II:ssa on uudistettu keula, perä ja sisustus. Vuonna 2000 markkinoille tuli 5-ovinen, 2109:iin perustuva, hatchback-malli VAZ-2114. Sarjatuotanto aloitettiin vuonna 2001. Vuonna 2000 esiteltyä 3-ovista hatcbackiä (VAZ-2113) on valmistettu syyskuusta 2004 lähtien. Samara II -malleja ei tuotu suomeen. Autosta suunniteltiin myös keskimoottorinen ralliversio S-ryhmään nimeltä EVA.
Moottorit
Samaraan sai aluksi 1,3-litraista moottoria, joka on sijoitettu eteen poikittain. Pian tämän jälkeen tuli saataville myös 1,5-litrainen moottori. Nämä olivat varustettu kaasuttimilla 1990-luvun puoliväliin asti. 1980–1990-lukujen taitteessa saatavilla oli myös edullinen Samara City, jossa oli 1,1-litrainen moottori, joka antoi Samaralle vain 140 km/h:n huippunopeuden. Vuonna 1991 kiristyivät päästövaatimukset, joten Samaran moottoriin laitettiin Solexilta lisenssoitu kaasutinta ohjaava Axtec-järjestelmä sekä katalysaattori. Järjestelmä ei edustanut toimivuudeltaan huippua ja vanhemmiten pakokaasupäästöt kohoavat. Vuonna 1995 Samara sai polttoaineen suihkutuksen GM:ltä ja moottorivalikoima supistui pelkkään 1,5-litraiseen. Vuonna 2000 Samaraan tuli modernimmalla Boschin ruiskulla varustettu moottori. Samaan tekniikkaan perustuva moottori on myös Lada 110 -mallissa. Samaran moottorin puolikasta käytetään OKA-autossa.
Malli | Moottori | Iskutilavuus | Teho | Vääntö | |
---|---|---|---|---|---|
1.1 | R4 | 1099 cm3 | 41 kW (56 hv) @ 5600 r/min | 80 Nm @ 3500 r/min | |
1.3 | R4 | 1288 cm3 | 48 kW (65 hv) @ 5600 r/min | 96 Nm @ 3500 r/min | |
1.3 | R4 kat | 1288 cm3 | 45 kW (61 hv) @ 4800 r/min | 96 Nm @ 3500 r/min | |
1.5 | R4 | 1499 cm3 | 55 kW (75 hv) @ 5600 r/min | 106 Nm @ 3500 r/min | |
1.5 | R4 kat | 1499 cm3 | 49 kW (67 hv) @ 5600 r/min | 106 Nm @ 3500 r/min | |
1.5i | R4 GM | 1499 cm3 | 52 kW (71 hv) @ 4800 r/min | 118 Nm @ 2800 r/min | |
1.5i | R4 Bosch | 1499 cm3 | 57 kW (78 hv) @ 5400 r/min | 119 Nm @ 2800 r/min |
Mitat
Malli | Hatchback | Sedan |
---|---|---|
Pituus | 4006 mm | 4205 mm |
Leveys | 1620 mm | 1620 mm |
Korkeus | 1335 mm | 1402 mm |
Akseliväli | 2460 mm | 2460 mm |
Raideleveys (e/t) | 1390/1380 mm | 1400/1370 mm |
Omamassa | 930–1045 kg | 940–970 kg |
Tavaratila | 330 l | 430 l |
Polttoainesäiliö | 42 l | 42 l |
Palkintoja ym.
- Tuulilasi 11/1986 Vertailu 1. sija Lada Samara 1300, 2. Daihatsu Charade CS, 3. Opel Corsa 1.2 S LS, 4. Fiat Uno Fire, 5. Nissan Micra SGL, 6. Seat Ibiza 1.2 GL, 7. Ford Fiesta 1.1 Bravo, 8. Suzuki Swift 1.0 GA
Viittaukset: Autowiki.fi, Tuulilasi – Kuvat: dev.hatchheaven.com
OIS UPEETA OMISTAA 4 SAMARAA
2 1300 MALLIA
2 1500 MALLIA