Moskvitsh Elite
Moskvitsh Elite on entisessä Neuvostoliitossa vuosina 1964–1998 valmistettu pieni perheauto.
1950-luvun puolivälissä tuotantoon otetulle Moskvitsh 402:lle alettiin suunnitella seuraajaa 1957. 402:n tekniikkaa päivitettiin nimellä 407 ottamalla tuotantoon sivuventtiilimoottorista kehitetty 1360 ccm kansiventtiilimoottori. Vuonna 1964 tuotantoon tuli ns. siirtymävaiheen malli 403 Skandinavia. 403 oli käytännössä jo teknisesti alustarakenteeltaan hyvin lähellä tulevaa Eliteä, mutta vanhanmallisessa korissa.
Uuden 408:n modernin korin suunnitteli B.C. Ivanov. Neliovisen perusmallin lisäksi tehtiin kaksi prototyyppiä nimellä Turist, toinen sulavalinjainen Coupé ja toinen avomalli. Eliten valmistamista varten tehtiin eri paikkakunnille kaksi tuotantolinjaa, joiden molempien kapasiteetti oli 200.000 autoa vuodessa. Linjoilla kerrottiin käytettävän Renaultin tuotantotekniikkaa.
Uusi 408 esiteltiin kotimaassaan syyskuussa 1964 ja se herättikin odotettua innostusta. Se huomattiin myös ulkomailla Lontoon autonäyttelyä myöten. Se oli tekniikaltaan jopa moderni aikalaisekseen. Läpihengittävä kansiventtiilimoottori, kevytmetallinen sylinterinkansi ja kaksikurkkuinen kaasutin olivat asioita, joita ei löytynyt kuin harvasta länsiautosta. Moottorissa, joka oli sama,kuin ennen, oli 15 hevosvoimaa enemmän kuin edeltäjässään, kaksikurkkuisen kaasuttimen ja avaramman imusarjansa ansiosta. Myös tyylikäs neliovinen kori oli aikanaan moderni. Siitä löytyi suuri tavaratila ja DeLuxe-mallissa neljä etuvaloa. Korin ilmettä muutettiin moneen otteeseen ja vuosien karttuessa kromin määrä pienentyi ja tilalle tuli muovia.
Suomeen ensimmäinen 408 saapui jo vuonna 1965. Silloin Konelan suuren autonäyttelyyn tuotu länsimaiden ensimmäinen Elite lahjoitettiin Sylvi Kekkoselle. Tilaisuudessa oli paikalla muiden arvovaltaisten vieraiden lisäksi myös tasavallan presidentti.
Elitestä tuli nopeasti suosittu auto. Miljoonas Elite valmistui jo vuonna 1967. Vientimallien laatu oli parasta, mitä tuohon aikaan Neuvostoliiton autotehtaista pystyi saamaan. Käytännössä Eliten laatu oli samanlaista kuin muissakin saman hintaluokan autoissa. Luotettavuudeltaan Elite hakkasi monet länsiautotkin; esimerkiksi vuonna 1970 pidetyssä 26 000 kilometrin pituisessa Lontoo-Meksiko-kilpailussa yli sadasta osallistujasta vain 23 pääsi maaliin saakka. Tuohon lukuun sisältyi jokainen kilpailuun osallistunut Moskvitsh.
Elite oli todella suosittu auto 1960-luvulla, mutta Suomessa vuonna 1971 markkinoille tulleen Ladan myötä sen myynti laski roimasti, vaikka se olikin paljon Ladaa halvempi.
Moottori
Malli | Moottori | Iskutilavuus | Teho | Vääntö | |
---|---|---|---|---|---|
1.4 | R4 | 1361 cm3 | 45 kW (60 hv) @ 4750 r/min | ? Nm @ ? r/min |
- Sylinterinhalkaisija 76 mm ja iskunpituus 75 mm. Puristussuhde: 7,0:1
Vaihteisto
- Vaihteisto: 4 + 1 2, 3 ja 4 synkronoitu
Suorituskyky
- Huippunopeus: 130 km/h
Mitat
- Pituus: 4090 mm
- Leveys: 1550 mm
- Korkeus: 1480 mm
- Akseliväli: 2400 mm
- Pienin maavara: 178 mm
- Kääntöympyrä: 10 m
- Rengaskoko: 6,00 – 13″
- Omamassa: 990–1040 kg
- Polttoainesäiliö: 46 l
Viittaukset: Autowiki.fi
Isäni osti uutena mossen 1500M vuonna 73 ja ongelmia oli koko ajan kuten se että käsipumpusta piti aina litkuttaa että kone sai bensaa ja lähti käyntiin. Kaasari ja suuttimet oli säädetty aivan liian laihalle mutta silti kulutus oli korkea ja sitten kerran kun annettiin hanaa paloi ykkösen mäntään suuri reikä joten se oli siinä ja ajettu 40 000km.