Opel GT
Opel GT on Opelin ensimmäinen coupé-korinen sporttinen henkilöauto. Se on kaksipaikkainen ja muistuttaa muotoilultaan paljon Chevrolet Corvettea, minkä vuoksi autosta käytetäänkin nimeä ”Pikku Corvette” ja ”Eurovette”. GT:n prototyyppi esiteltiin 1963 jonka jälkeen suunnittelijat siirtyivät Chevroletille suunnittelemaan toisen sukupolven Corvetten, joka ehti tuotantoon hieman ennen GT:tä. GT:ssä on ensimmäisenä eurooppalaisena autona esiin pyörähtävät ajovalot. Auton ovat muotoilleet Clare Mac Kichan ja Erhard Schnell. GT:tä ehdittiin valmistaa 103 463 kappaletta, kunnes Renault osti koreja valmistaneen ranskalaisfirman. Tuotannon lopettamiseen vaikuttaneiksi syiksi on lisäksi esitetty USA:n 1974 tiukentuneita turvapuskurimääräyksiä, joita GT ei olisi täyttänyt, heikentynyttä dollaria sekä myös liki saman hintaisen, mutta suorituskykyisemmän Datsun 240Z:n saavuttamaa suosiota.
Moottorivaihtoehtoja oli kaksi:
- 1.1 – 60 hv(5200 rpm), 85 Nm (3800-5000 rpm)
- 1.9 – 90 hv (5100 rpm), 149 Nm (2500-3100 rpm)
Pienemmällä moottorivaihtoehdolla autoja valmistettiin vain 3573 kpl ja sen valmistus loppui 1970. 1.9-litrainen oli ajan mittapuulla varsin suorituskykyinen, kestävä ja taloudellinen voimanlähde. Sen taakse sai valita 4-vaihteisen manuaalivaihteiston tai 3-vaihteisen automaatin. Päämarkkina-alueella Yhdysvalloissa moottorin tehoa jouduttiin laskemaan selvästi vuonna 1971 saastemääräysten vuoksi.
Mallit
- Opel GT 1.1 (valmistettu 3573 kpl 1968-1970)
- Opel GT 1.9
- Opel GT/J (Junior) 1.9 (10 760kpl 1971-1973)
GT:n ja GT/J:n erona ovat lähinnä Juniorin mustiksi maalatut puskurit, puuttuvat kromilistat ja karsitumpi mittaristo. Kelloa Juniorista ei löydy.
Suomen GM:n kautta maahan tuli yksi auto 1968, 30 yksilöä 1969 ja yksittäinen GT vielä 1972. Ainakin suurin osa näistä, elleivät kaikki, oli varustettu muun muassa vakaajatangoilla sekä lukkoperällä, toisin kuin ylivoimaisesti suurin osa valmistetuista GT:istä. Jälkituonnin käynnistyttyä 1990-luvun puolivälin tienoolla Suomessa olevien yksilöiden lukumäärä on yli kaksinkertaistunut alkuperäisestä. Suomiautoja löytyy vielä ehjänä noin 20 kappaletta ja niistäkin suurin osa on perikuntien piiloissa unohdettuina. Nykyisistä noin 50 kappaleesta rekisterissä olevasta GT:stä on suurin osa tuontiautoja tai niin sanottuja korinvaihtoautoja. Korinvaihtoja tehtiin muutamia 80-luvun alkupuolella Opel Kadett B Rallyen pohjalle. GT:n ja Rallyen alusta ja tekniikka ovat lähes identtiset.
Valmistaja | Opel |
Konserni | General Motors |
Valmistusvuodet | 1968-1973 |
Tuotantomäärä | 103 463 |
Korimalli | 2-ovinen coupé |
Luokka | urheiluauto |
Seuraaja | Opel Manta |
Massa | 845-940 kg |
Pituus | 4113 mm |
Leveys | 1580 mm |
Korkeus | 1225 mm |
Iskutilavuus | 1078 cm3 1897 cm3 |
Vetotapa | takaveto |
Viittaukset ja kvuat: Wikipedia.fi
Vastaa