Opel Rekord A
Rekordin muotoilu on edeltäjää kulmikkaampaa. Rekord A:n kuusisylinteristä L-6 mallia pidetään Opel Commodore:n esi-isänä.
Opel Rekord A -mallia valmistettiin 1963–1965 yhteensä 887 488 kappaletta. Opel Rekord oli Saksassa luokkansa suosituimpia autoja.
Tekniikan Maailma 3/1964 koeajossa kiitti sisätiloja ja tavaratilaa. Rekordia oli helppo hallita. Jousitus oli kuitenkin jäykkä. Rekord oli aliohjautuva. Ulkonäössä erikoinen piirre oli pieni raideleveys takana, joka johtui vanhojen osien käytöstä.
Nelisylinterisen moottorin iskutilavuus oli 1680 cm³ ja teho 44 kW, 4300 r/min (DIN, 60 hv, epätarkka SAE-teho 67 hv). Vääntöä 121 Nm, 2200 r/min. 4 vaihdetta. Omapaino 985 kiloa. Kulutus vaihteli 9-11 litraa /100 km tavallista (matalaoktaanista) bensiiniä.
Kiihtyvyys 0–50 km/t 5,0 sekuntia, 0–80 km/t 12,2 sekuntia, 0–100 km/t 20,3 sekuntia, 0–120 km/t 36,0 sekuntia (Tekniikan Maailma 3/1964). Huippunopeus 138 km/t (tehtaan ilmoitus).
Opel Rekord maksoi Suomessa vuonna 1964 10698 markkaa, joka on 2012 rahana 19718 €.
Moottorit
Malli | Moottori | Iskutilavuus | Teho | Vääntö | |
---|---|---|---|---|---|
1.5 | R4 | 1500 cm3 | 40 kW (55 hv) @ ? r/min | ? Nm @ ? r/min | |
1.7 | R4 | 1680 cm3 | 44 kW (60 hv) @ 4300 r/min | 121 Nm @ 2200 r/min | |
L-6 | R6 | 2605 cm3 | 74 kW (100 hv) @ ? r/min | ? Nm @ ? r/min | peräisin Opel Kapitänistä |
Mitat
Pituus | 4512 mm |
Leveys | 1696 mm |
Korkeus | 1465 mm |
Akseliväli | 2639 mm |
Raideleveys (e/t) | 1321 / 1276 mm |
Omapaino | 970 – 1135 kg |
Viittaukset ja kuvat: Wikipedia, Autowiki, Opel 60 & 70 club
Vastaa