Opel Rekord B
Opel Rekord B on Opelin vuosina 1965-1966 valmistama auto, jota tehtiin vain vuoden ajan. Autossa on edeltäjästään poiketen nelikulmaiset etuvalot, erilainen etumaski ja pyöreät tuplatakavalot kuten Opel Manta A:ssa ja Opel GT:ssä, jotka tulivat myyntiin hieman myöhemmin. Malli oli ikään kuin A-malli C-mallin tekniikalla. Sen ulkonäkö poikkeaa siis hyvin vähän A-mallista, kahdet pyöreät takavalot ovat ehkä paras tuntomerkki.
Poiketen edellisistä Rekord malleista B malli esitteli uuden nelisylinterisen moottorin, joka sisälsi nokka-akselin kannessa. Tosin kantta ei voitu vielä pitää OHC-kantena, koska nokka oli edelleen hieman alempana kuin venttiilien yläosat. Kyseessä oli GM:n Detroitissa suunnittelema moottorityyppi CIH (Camshaft in Head). Uusi CIH-moottori antoi Rekordille piristävän hevosvoimaruiskeen koko kierrosalueelle.
Opel Rekord B oli ensimmäinen Opel Rekord, jossa oli tarjolla 1900 s kone automaatilla.
Rekordin kaikki mallit sisälsivät jarrutehostinen, sekä edessä levyjarrut ja takana rummut, joka oli merkittävä parannus A-malliin, jossa vastaavaa varustelua oli saatavilla vain erikoismalleissa.
Moottorit
Kaikki moottorit ovat CIH -moottoreita.
- 1.5 N – 60 hv
- 1.7 S – 75 hv
- 1.9 S – 90 hv
- 2.6 – 100 hv (peräisin Opel Kapitän A -mallista
Viittaukset: Autowiki, Wikipedia.org suomi ja englanti
Hieno automalli, varsinkin Coupe mallina.