Porsche 914 – Volkkarin oma Porsche
60-luvun puolivälissä Volkswagen etsi Karmann Ghiana tunnetun urheiluauton manttelinperijää. Karmann Ghia oli jo tuolloin jokseenkin vanhentunut. Samaan aikaan Porsche etsi mahdollisuutta kasvattaa markkinaosuuttaan urheiluautojen osalta. Takana oli menestyksekäs 911-segmentti. Ferry Porsche ja VW:n tuolloinen toimitusjohtaja Heinrich Nordhoff löivät viisaat päänsä yhteen ja sopivat vuonna 1966 yhteistyöstä, jonka oli tarkoitus hyödyttää molempia osapuolia. Porschen oli tarkoitus kehittää VW:lle edukas keskikokoinen urheiluauto, joka oli tarkoitus tuoda markkinoille Volkkarin merkin alla neljällä sylinterillä ja Porschena kuusisylinterisenä bokserimoottorina. Kehitysbudjettina oli 5 miljoonaa Saksan markkaa, joka on nykymaailman autosuunnittelijoille lounasraha
Kehitystyö lähti vauhdilla eteenpäin. Muutaman vuoden päästä Volkkarilla koettiin yllättävä poismeno toimitusjohtaja Nordhoffin menehtyessä odottamattomasti. Hänen tilalleen nimitettiin Kurt Lotz. Edellinen toimitusjohtaja oli mennyt tekemään virheen sopiessaan Porschen kanssa yhteistyöstä vain suullisesti. Lotz otti asiat omiin käsiinsä ja vaati Volkkarille yksinoikeutta markkinoida autoa, jota Porsche oli kehittelemässä. Yritysten välillä käytiin pitkä ja uuvuttava taistelu asian suhteen ja koko 914-mallin kehitystyö uhkasi useaan kertaan loppua. Lopulta autojätit tekivät kompromissiratkaisun, jonka mukaan autoa kutsuttaisiin “VW- Porscheksi” ja markkinointi hoidettaisiin yhteistyönä. VW-Porsche 914 esiteltiin maailmalle Frankfurtin autonäyttelyssä vuonna 1969. Sitä markkinoitiin ensimmäisenä keskikokoisena, saksalaisrakenteisena, massatuotettuna urheiluautona.
Kansan Porsche ei saanut tuulta alleen
Kahden suuren autonvalmistajan yhdistäminen saman katon alle ei ollut ongelmatonta suuren yleisön mielestä. Brändien nimistä väännettiin nopeasti uusi nimi autolle, ‘Volksporsche’ eli kansanporsche. Porschen brändi on yksi nykymaailman tunnetuimmista ja sen imagoa varjellaan tarkkaan. Porsche toimii sponsorina monissa eri urheilutapahtumissa, kuten golf-turnaus Porsche European Openissa. Porschen autoja on palkintoina myös erilaisissa luksuskilpailuissa tai – arvonnoissa. Betwayn nettikasinolla oli VIP-pelaajien onnenarvonnassa pääpalkintona Porsche Cayenne. Etuliite ‘kansan’ ei sovi nyky- Porscheen, eikä se sopinut 60-luvun Porscheenkaan. 914 oli suorituskyvyltään erinomainen kahden litran koneellaan, mutta hyvin harvat Porschen olemassa olevat asiakkaat hyväksyivät Kansanauton kanssa tehdyn yhteistyön ja karsastivat
mallia.
Nelisylinterisen VW-Porsche 914:n suosio
Neljällä sylinterillä porskuttava VW-Porsche 914 sen sijaan sai suuren suosion markkinoilla. Sitä tuotettiin yli 115 000 kappaletta sarjan lakkauttamiseen saakka vuonna 1976. Se oli oman aikansa parhaiten myynyt urheiluauto. Useimmat näistä rakennetuista autoista vietiin Yhdysvaltoihin, jossa niitä markkinoitiin ilman VW- etuliitettä täysiverisinä Porscheina.
Suurin osa näistä autoista painoi noin 900 kg (Moskvitshin luokkaa), joten niiden suorituskyky on riittävä. Ne eivät olleet salamannopeita kiitäjiä, mutta eivät ne liikennevaloissa viimeisiksi jääneet. Nelisylinteristen nollasta sataan oli lukemissa 13 sekuntia, kun taas kuusisylinterisellä sai kolme sekuntia pois tuosta. Suorituskyky ei ollut missään vaiheessa ykkösenä 914-kehittäjien listalla. Kun ajelet aurinkoisena päivänä, katto alhaalla pitkin puiden reunustamaa maalaistietä, ei järjettömällä nopeudella ole merkitystä. Uutena 914 kerrytti mainetta hyvin ohjautuvana. Jopa parempana kuin 911
Samoin kuin Volkswagen Polo eli 914 pitkään kuuluisampien sisarustensa
varjossa. Se kelpaa kuitenkin niin jokapäiväiseen ajoon kuin näyttävään
urheilullisempaan menoon. 914:ssä on tavaratilat, ei mitkään valtavat, mutta riittävät. Intensiivinen ajokokemus, joka johtuu osittain istuimen takaa kuuluvasta moottorin äänestä, ja toisinaan vastaanhangoitteleva vaihteisto saattavat olla joillekin liikaa. Kuulovaurioiden välttämiseksi jokapäiväinen ajo ei ole välttämättä suositeltavaa.
Nykyään VW-Porsche 914 on yksi suosituimmista klassikoista. Maailmasta löytyy useita 914-klubeja. Erityisesti keräilijöiden suosiossa on Porschen
kuusisylinterinen versio. Niitä rakennettiin aikanaan vain 3 338 kappaletta. Tarkkaa tietoa ei ole, mitä keräilijän pitää sellaisesta maksaa, mutta pikkurahalla tuskin selviää. Brittiläisellä sivustolla kerrotaan kunnostettujen nelisylinteristen 914-mallien hintojen pyörivän 20 000 punnan huitteilla. Alkuperäiskunnossa oleva saattaa irrota reilulla kymppitonnilla. Kuusisylinterinen on niin harvinainen, että hinnat lähtevät 40 000 punnasta. Tuohon hintaan auto ei ole huolella ja rakkaudella kunnostettu. Porschen omassa museossa 914-malli juhlii tänä vuonna 50
juhlavuottaan. Museo tarjoaa harvinaislaatuisen näyttelyn mallin ystäville.
Nähtävillä on kahdeksansyliterinen 914, jonka omisti aikanaan Ferry Porsche itse. Näitä autoja rakennettiin aikanaan vain kaksi, joista toinen annettiin Ferrylle tämän 60-vuotissyntymäpäivälahjaksi.
Volkswagen kertoi uudesta BlueSport konseptistaan 10 vuotta sitten Detroitin autonäyttelyssä. Tämä sai aikaan villin huhumyllyn, jonka mukaan Porsche haluaisi rakentaan 914-mallille jatkajan. Firma kielsi nämä huhut katkeraan loppuun saakka, joskin huhuissa oli pieni totuuden jyvä. Porschella todella harkittiin uuden, boksteria halvemman mallin rakentamisesta. Mutta miksi 914 kaivettiin uudelleen esille? VW:n ja Porschen uuden yhteistyön myötä projekti olisi vihdoin taloudellisesti mahdollinen. Markkinoilla olisi tilaa uudelle, keskikokoisella moottorilla varustetulle urheiluautolle. Luultavasti Audilla on sama mielessä. Mikäli VW Groupin uusin jäsen saa pidettyä painon tarpeeksi alhaisena, 914:n uudesta mallista saattaa tulla mukava ajokki.
Vastaa