Saab 99
Saab 99:n suunnittelu aloitettiin vuonna 1965 projektinimellä Gudmund. Auton suunnittelua johti Sixten Sason ja auto esiteltiin 22. marraskuuta 1967. Ensimmäiset prototyypit tehtiin halkaisemalla Saab 96 ja lisäämällä väliin 20 cm:n lisäosa. Markkinoille 99 tuli vuoden 1968 syksyllä.
Vaikka Saabin suunnittelijat pitivät kaksitahtisesta moottorista, päätettiin uuteen isoon Saabiin tehdä nelitahtinen moottori. Saab ei itse suunnitellut moottoria, vaan se ostettiin Triumphilta. Moottorin tyyppinimi oli Slant-4. Moottori oli aluksi 1,7-litrainen ja se tuotti 87 hevosvoimaa. Sen erikoisuus oli sähköinen jäähdyttäjän puhallin. Myöhemmin Saab kehitteli moottoria edelleen.
Ensimmäisissä autoissa käytettiin vaihteistoissa vapaakytkintä, mutta myöhemmin se poistettiin, koska se katsottiin tarpeettomaksi nelitahtimoottorin yhteyteen. Mallissa oli levyjarrut jokaisessa pyörässä sekä hammastanko-ohjaus.
Auto oli matala ja leveä. Sen ilmanvastuskerroin oli hyvin pieni, vain 0,37. Kori oli suunniteltu turvalliseksi. Suomessa valmistettiin 20 cm:llä pidennettyä erikoismallia nimeltään Finlandia, jossa oli aluksi pieni ns. saunanikkuna etu- ja takaoven välissä. Myöhemmin levennys siirtyi oviin, ja kaikki ovet olivat 10 cm pidempiä kuin vakio-ovet. Nykyisin malli on äärimmäisen harvinainen, sillä sitä myytiin vain Suomessa.
Saab oli ensimmäinen autovalmistaja, joka yhdisti tavalliseen henkilöautoon turboahtimen, joka oli tarpeeksi kestävä ja luotettava arkikäyttöä varten, täten syntyi maailman ensimmäinen sarjavalmisteinen turboahtimella varustettu auto. Mekaanisella suihkutuksella oleva turbo tuotti 145 hevosvoimaa. Tarkoituksena 99 Turbo -mallissa ei ollut huipputeho vaan hyvä ohituskiihtyvyys (turvallisuus on aina ollut ohjenuorana Saabin tuotekehityksessä). Saab 99 Turboja on rekisteröity Suomeen aikanaan 203 kpl.
Moottorit
Malli Moottori Iskutilavuus Teho Vääntö
1.7 | R4 | Slant-4 | 1709 cm3 | 60 kW (80 hv) @ 5200 r/min | 130 Nm @ 3000 r/min | 1 kaasutin |
2.0 | R4 Petro | B | 1985 cm3 | 63 kW (85 hv) @ 5200 r/min | 147 Nm @ 3000 r/min | Petrooli |
2.0 | R4 | B | 1985 cm3 | 73 kW (100 hv) @ 5200 r/min | 162 Nm @ 3500 r/min | 1 kaasutin |
2.0 | R4 | B | 1985 cm3 | 80 kW (109 hv) @ 5200 r/min | 163 Nm @ 3500 r/min | 2x Zenith-Stromberg |
2.0 | R4 EMS | B | 1985 cm3 | 81 kW (110 hv) @ 5500 r/min | 167 Nm @ 3700 r/min | mekaaninen ruisku |
2.0 | R4 Turbo | B | 1985 cm3 | 108 kW (145 hv) @ 5000 r/min | 236 Nm @ 3000 r/min | ruisku |
Lähde: Wikipedia
Vastaa