Toyota Carina MK1
Toyota Carina TA12 on keskikokoinen perheautomallisto. Sen sisarmalli on 2-ovinen Coupé Toyota Celica. Carina II ja Carina E on käytännössä sama kuin Japanin markkinoilla myyty Toyota Corona. Toyota Carinan moottorivaihtoehdot olivat kaikki 1,6-litraisia (lukuunottamatta 19R-moottoria, jota myytiin vain Japanin markkinoilla). Toyota Carina maksoi Suomessa vuonna 1971 16 982 markkaa eli 22 966 euroa (v. 2015, kerroin 1,3524). Carina oli 1600-kuutioisella moottorillaan aikaisekseen melko nopea perheauto. Kiihdytys 100 kilometriin tunnissa sujui 11,5-12,5 sekunnissa. Tekniikka on myös erittäin luotettava, mikä on yksi tärkeimmistä syistä miksi TA12 Carinoita on edelleenkin liikenteessä jonkin verran.
Kulutus on suhteellisen alhainen. TM:n koeajon keskikulutus oli 11,4 litraa 100-oktaanista bensiiniä /100 km, vaihteluväli noin 7,5-15,0 litraa /100 km (viimeksi mainittu 15 litraa soratiellä rallityyliin).
Takatilat ovat melko ahtaat kaksiovisessa mallissa. Etuistuimet ovat korkeat ja niissä on kiinteä pääntuki. Istuinmateriaali on hiostavaa muovia. Melutaso on korkea, vastoin myyntiesitteen väitettä. Äänekkään moottorin ääni kuuluu hyvin sisälle ja myös kardaaniakseli ja perä pitävät ääntä.
Vuonna 1971 hinnan alentamiseksi turvavarusteita oli jätetty pois: ohjausakseli oli jäykkä eikä kokoonpainuva ja lisäksi tuulilasi oli karkaistu.
Takana on jäykkä akseli, vastoin vuoden 1971 myyntiesitteen väitettä erillisjousituksesta. Takana ajovalojen yllä on läpituuletuksen poistoaukko, mutta tuuletusjärjestelmä on tehoton.
Carinan ajo-ominaisuudet ovat tyypilliset 1970-luvun takavetoisille japanilaisautoille. Kuulamutteriohjaus on progressiivinen, mutta keskiasennossa hieman epätarkka. Kuorma heikentää selvästi Carinan ajo-ominaisuuksia, sillä taka-akseli käyttäytyy kuormattuna arvaamattomasti. Ilman kuormaa taka-akseli toimii kohtalaisesti.
Jarrut ovat raskaskäyttöiset, ja niissä on hieman parannettavaa, teholtaan kohtalaiset. Edessä ovat levyjarrut ja takana rumpujarrut.
R4-moottorin iskutilavuus on 1588 cm³. Moottorin suurin teho on ilmoitettu vain liiottelevan SAE-bruttonormin mukaan (102 hv eli 75 kW), TM arvioi todelliseksi DIN-tehoksi alle 90 hv (66 kW). Suurin vääntömomentti on 14,0 kpm (liiotteleva SAE-bruttonormi). Moottoritilan huoltokohteet ovat hyvin esillä.
Vaihteita on neljä, jotka kaikki ovat synkronoituja. Vaihdevipu on täsmällinen ja vaihteisto toimii hyvin.
Mallit
- RA11 = Sedan, 18R- tai 18R-E-moottori
- RA13 = 19R-moottori
- RA15 = Hardtop-Coupé, 18R-, 18R-E-, 18R-GR- tai 18R-G-moottori
- TA10 = Sedan, 1T-moottori
- TA12 = Sedan, 2T-, 2T-B-, 2T-BR-, 2T-G-, 2T-GR- tai 2T-C-moottori
- TA15 = Hardtop-Coupé, 1T-moottori
- TA17 = Hardtop-Coupé, 2T-, 2T-B-, 2T-BR-, 2T-G- tai 2T-GR-moottori
Moottorit
Malli | Moottori | Iskutilavuus | Teho | Vääntö | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1400 | R4 | 1T | 1407 cm3 | 64 kW (86 hv) @ 6000 r/min | 115 Nm @ 3800 r/min | De Luxe |
1600 | R4 | 2T | 1588 cm3 | 75 kW (102 hv) @ 6000 r/min | 134 Nm @ 3800 r/min | Super De Luxe |
1600 | R4 | 2T-BR | 1588 cm3 | ? kW (? hv) @ ? r/min | ? Nm @ ? r/min | |
1600 | R4 | 2T-B | 1588 cm3 | 84 kW (113 hv) @ 6000 r/min | 143 Nm @ 4200 r/min | ST |
1600 | R4 | 2T-G | 1588 cm3 | 85 kW (115 hv) @ 6400 r/min | 145 Nm @ 5200 r/min | GT |
1600 | R4 | 2T-GR | 1588 cm3 | ? kW (? hv) @ ? r/min | ? Nm @ ? r/min | |
1600 | R4 | 2T-C | 1588 cm3 | ? kW (? hv) @ ? r/min | ? Nm @ ? r/min | |
2000 | R4 | 19R | 1968 cm3 | ? kW (? hv) @ ? r/min | ? Nm @ ? r/min | |
2000 | R4 | 18R | 1968 cm3 | ? kW (? hv) @ ? r/min | ? Nm @ ? r/min | |
2000 | R4 | 18R-E | 1968 cm3 | ? kW (? hv) @ ? r/min | ? Nm @ ? r/min | |
2000 | R4 | 18R-GR | 1968 cm3 | ? kW (? hv) @ ? r/min | ? Nm @ ? r/min | |
2000 | R4 | 18R-G | 1968 cm3 | ? kW (? hv) @ ? r/min | ? Nm @ ? r/min |
Kaikki arvot liiottelevan SAE-bruttonormin mukaan, todellinen nettoteho (DIN) ei ole tiedossa. Aiheesta lisää Hv#SAE_.28American_Society_of_Automotive_Engineers.29.
Mitat
Malli | Sedan | Hardtop |
---|---|---|
Pituus | 4135 mm | |
Leveys | 1570 mm | |
Korkeus | 1385 mm | |
Akseliväli | 2425 mm | |
Raideleveys (e / t) | 1280 mm / 1285 mm | |
Maavara | 170 mm (1600 GT) | |
Omamassa | 945 kg | |
Polttoainesäiliö | 50 l |
Viittaukset: Autowiki.fi Wikipedia.org Kuva: Wikipedia.org
Tämmöinen tuli laitettua aikoinaan romumiehelle. Oli kyllä pahasti ruosteessa. Harmittaa kyllä näin jälkeen päin.