Toyota Carina MK1

Kategoriat:Carina
Tagit:, , , ,
Retroautot.fi

Toyota Carina MK1 TA12Toyota Carina TA12 on keskikokoinen perheautomallisto. Sen sisarmalli on 2-ovinen Coupé Toyota Celica. Carina II ja Carina E on käytännössä sama kuin Japanin markkinoilla myyty Toyota Corona. Toyota Carinan moottorivaihtoehdot olivat kaikki 1,6-litraisia (lukuunottamatta 19R-moottoria, jota myytiin vain Japanin markkinoilla). Toyota Carina maksoi Suomessa vuonna 1971 16 982 markkaa eli 22 966 euroa (v. 2015, kerroin 1,3524). Carina oli 1600-kuutioisella moottorillaan aikaisekseen melko nopea perheauto. Kiihdytys 100 kilometriin tunnissa sujui 11,5-12,5 sekunnissa. Tekniikka on myös erittäin luotettava, mikä on yksi tärkeimmistä syistä miksi TA12 Carinoita on edelleenkin liikenteessä jonkin verran.

Kulutus on suhteellisen alhainen. TM:n koeajon keskikulutus oli 11,4 litraa 100-oktaanista bensiiniä /100 km, vaihteluväli noin 7,5-15,0 litraa /100 km (viimeksi mainittu 15 litraa soratiellä rallityyliin).

Takatilat ovat melko ahtaat kaksiovisessa mallissa. Etuistuimet ovat korkeat ja niissä on kiinteä pääntuki. Istuinmateriaali on hiostavaa muovia. Melutaso on korkea, vastoin myyntiesitteen väitettä. Äänekkään moottorin ääni kuuluu hyvin sisälle ja myös kardaaniakseli ja perä pitävät ääntä.

Vuonna 1971 hinnan alentamiseksi turvavarusteita oli jätetty pois: ohjausakseli oli jäykkä eikä kokoonpainuva ja lisäksi tuulilasi oli karkaistu.

Takana on jäykkä akseli, vastoin vuoden 1971 myyntiesitteen väitettä erillisjousituksesta. Takana ajovalojen yllä on läpituuletuksen poistoaukko, mutta tuuletusjärjestelmä on tehoton.

Carinan ajo-ominaisuudet ovat tyypilliset 1970-luvun takavetoisille japanilaisautoille. Kuulamutteriohjaus on progressiivinen, mutta keskiasennossa hieman epätarkka. Kuorma heikentää selvästi Carinan ajo-ominaisuuksia, sillä taka-akseli käyttäytyy kuormattuna arvaamattomasti. Ilman kuormaa taka-akseli toimii kohtalaisesti.

Jarrut ovat raskaskäyttöiset, ja niissä on hieman parannettavaa, teholtaan kohtalaiset. Edessä ovat levyjarrut ja takana rumpujarrut.

R4-moottorin iskutilavuus on 1588 cm³. Moottorin suurin teho on ilmoitettu vain liiottelevan SAE-bruttonormin mukaan (102 hv eli 75 kW), TM arvioi todelliseksi DIN-tehoksi alle 90 hv (66 kW). Suurin vääntömomentti on 14,0 kpm (liiotteleva SAE-bruttonormi). Moottoritilan huoltokohteet ovat hyvin esillä.

Vaihteita on neljä, jotka kaikki ovat synkronoituja. Vaihdevipu on täsmällinen ja vaihteisto toimii hyvin.

Mallit

  • RA11 = Sedan, 18R- tai 18R-E-moottori
  • RA13 = 19R-moottori
  • RA15 = Hardtop-Coupé, 18R-, 18R-E-, 18R-GR- tai 18R-G-moottori
  • TA10 = Sedan, 1T-moottori
  • TA12 = Sedan, 2T-, 2T-B-, 2T-BR-, 2T-G-, 2T-GR- tai 2T-C-moottori
  • TA15 = Hardtop-Coupé, 1T-moottori
  • TA17 = Hardtop-Coupé, 2T-, 2T-B-, 2T-BR-, 2T-G- tai 2T-GR-moottori

Moottorit

Malli Moottori Iskutilavuus Teho Vääntö
1400 R4 1T 1407 cm3 64 kW (86 hv) @ 6000 r/min 115 Nm @ 3800 r/min De Luxe
1600 R4 2T 1588 cm3 75 kW (102 hv) @ 6000 r/min 134 Nm @ 3800 r/min Super De Luxe
1600 R4 2T-BR 1588 cm3 ? kW (? hv) @ ? r/min ? Nm @ ? r/min
1600 R4 2T-B 1588 cm3 84 kW (113 hv) @ 6000 r/min 143 Nm @ 4200 r/min ST
1600 R4 2T-G 1588 cm3 85 kW (115 hv) @ 6400 r/min 145 Nm @ 5200 r/min GT
1600 R4 2T-GR 1588 cm3 ? kW (? hv) @ ? r/min ? Nm @ ? r/min
1600 R4 2T-C 1588 cm3 ? kW (? hv) @ ? r/min ? Nm @ ? r/min
2000 R4 19R 1968 cm3 ? kW (? hv) @ ? r/min ? Nm @ ? r/min
2000 R4 18R 1968 cm3 ? kW (? hv) @ ? r/min ? Nm @ ? r/min
2000 R4 18R-E 1968 cm3 ? kW (? hv) @ ? r/min ? Nm @ ? r/min
2000 R4 18R-GR 1968 cm3 ? kW (? hv) @ ? r/min ? Nm @ ? r/min
2000 R4 18R-G 1968 cm3 ? kW (? hv) @ ? r/min ? Nm @ ? r/min

Kaikki arvot liiottelevan SAE-bruttonormin mukaan, todellinen nettoteho (DIN) ei ole tiedossa. Aiheesta lisää Hv#SAE_.28American_Society_of_Automotive_Engineers.29.

Mitat

Malli Sedan Hardtop
Pituus 4135 mm
Leveys 1570 mm
Korkeus 1385 mm
Akseliväli 2425 mm
Raideleveys (e / t) 1280 mm / 1285 mm
Maavara 170 mm (1600 GT)
Omamassa 945 kg
Polttoainesäiliö 50 l

Viittaukset: Autowiki.fi Wikipedia.org Kuva: Wikipedia.org

One Comment

  1. Markku
    MarkkuVastaa
    3.5.2017 at 10:27

    Tämmöinen tuli laitettua aikoinaan romumiehelle. Oli kyllä pahasti ruosteessa. Harmittaa kyllä näin jälkeen päin.

Vastaa

Viestisi*

Voit käyttää näitä HTML koodeja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Nimi*
Sähköposti*
Sivusto