29
huhtikuu
Toyota Celica TA22
Ensimmäisen sukupolven Celica tuli myyntiin vuonna 1970 Toyota 2000GT:n seuraajana. Celicasta tuli halpa urheiluauto.
Celica (TA22) oli tyylikkäästi muotoiltu ja sen ajo-ominaisuudet olivat hyvät. Celican eri mallit olivat japanissa ET, LT, ST, GT ja GTV. Japanin ulkopuolella mallinimet olivat LT, ST ja GT. Halvimmassa LT -mallissa oli 1,6 -litrainen 2T -moottori. ST -mallissa oli kaksikaasuttiminen 2T-B. GT-mallissa oli tuplakaasuttimella varustettu Twincam moottori 2T-G. Pohjois-Amerikan ST -mallissa vuonna 1971 oli 1,9 -litrainen 8R, mutta 1972–1974 vuosimalleissa moottorin koko nostettiin 2,0 -litraiseen 18R:ään. Liftback-malli tuli Japanin markkinoille vuonna 1973 ja Yhdysvaltoihin vuonna 1976. Japanin markkinoilla Liftback-mallien mallinimet olivat 1600ST, 1600GT, 2000ST ja 2000GT.
Ensimmäisen polven Toyota Celica ST HardTop Coupe merkitsi merkille samaa kuin Capri Fordille: Se tarjosi mustangmaisen urheilullisuuden eurooppalaisen keskiluokan ulottuville.
GT-mallin varusteluun kuului mm. helmalevikkeet, sävytetty lasit, sähköikkunat, ilmastointi ja erilainen etumaski.
GTV-malli on LT ja GT -mallien sekoitus, siinä on 2T-G moottori mutta ei kaikkia GT-mallin varusteita.
Moottorivaihtoehdot (Japani):
- 1.6 LT (2T)
- 1.6 ST (2T-B)
- 1.6 GT (2T-G)
Moottorivaihtoehdot (Suomi):
- 1.6 LT / ST (2T)
Moottorivaihtoehdot (Yhdysvallat):
- 1.9 ST (8R-C) (1971)
- 2.0 ST / GT (18R-C) (1972–1974)
Viittaukset: Wikipedia.fi
1.9L 10R japanimarkkinoilla =
2,2L 20R usa markkinoilla (-76-77)