Toyota Crown S40
Toyota Crown S40 on vuosina 1962-1967 valmistettu Japanilainen auto. Korimalleja oli kolmea eri tyyliä: Sedan (RS40, RS41, MS41 MS45), Wagon (RS46G, RS46V, MS46G, MS46V, MS47G, MS47V) ja Pickup (RS46, MS46, MS47). S40-sarja on edeltäjäänsä S30-sarjaa hieman matalampi ja siihen tehtiin muitakin uudistuksia. Varustelutasot lisäsi sitten malli vaihtoehtoja. Farmareitakin oli 3- ja 5-ovisia umpikylkisiä sekä ikkunallisia. Alkuperäinen henkilö-farmari kantaa nimeä Custom (tehokkaampi 3R-moottori). Suomeen on tuotu ainakin Customeita ja sitten 5-ovisia umpikylkiä. Käytännössä koreja on sitten enemmän. 6-sylinteriset koneet vaativat pitemmän keulan, koska konekin on pitempi. Ero on 11 cm. Näissä uudemmissa pidemmissä koreissa on sitten myös erilaiset takavalot ym. pientä ja jonkun vanhan testilehden mukaan myös sisätilat eroavat.
Suomen tuonti alkoi 1964 RS40-mallilla ja Toyota Crown de Luxe -nimisinä. Myöhemmin tuotiin kuusisylinteristä Toyota Crown 2000-mallia. Nelisylinterinen malli oli 4610 mm ja kuusisylinterinen 4720 mm pitkä. Ero johtui kuusisylinterisen pitemmästä koosta, moottori oli sijoitettu pitkittäin. Viimeiset 40-sarjaa edustaneet yksilöt myytiin maaliskuussa 1968, malli oli MS47L eli 2M-moottorilla oleva pick-up. Tämä korityypin Crownia valmistettiin myös Australiassa, mutta luultavasti kaikki Suomeen tuodut on kuitenkin tehty Japanissa.
Moottorit
Kone oli alkuun joko 80 hv 3R-B perus- tai 90 hv 3R DeLuxe-malleissa. Koneiden ero on nokka-akselissa, puristuksissa ja sytytyksen ajoituksessa. 3R-moottorissa on enemmän kierroksia kuin 3R-B:ssä.
Joidenkin lähteiden mukaan tähän koriin esiteltiin 6-sylinterinen kone jo 1963 mutta väittäisin kuitenkin, että vasta 1965. 3R-moottori oli iskutilavuudeltaan 1897 cm3 ja ensimmäinen kuusisylinterinen M-moottori 1998 cm3. Vuonna 1966 M-moottorista tuli hiukan kehitelty, iskunpituudeltaan suurempi versio 2M. Ainakin suomessa nämä 2M-moottorilla varustetut autot oli myös etulevyjarruilla. Tosin rajoitetun erän Crown S -mallissa (MS41S) oli levyt vakiona, se oli ns. sportsedan. Sen kone oli kahdella SU sivuimukaasuttimella varustettu M-B, jossa B tarkoitti, päinvastoin kuin R-moottorissa, enemmän tehoa: 125 hv. Tavallisessa M-moottorissa siis 110 hv.
Malli | Moottori | Iskutilavuus | Teho | Vääntö | Mallivuodet | |
---|---|---|---|---|---|---|
1.9 | R4 OHV 8V | 3R-B | 1897 cm3 | 60 kW (80 hv) @ 5000 r/min | 142 Nm @ 3400 r/min | 1962–1967 |
1.9 | R4 OHV 8V | 3R | 1897 cm3 | 67 kW (90 hv) @ 4600 r/min | 142 Nm @ 2600 r/min | 1962–1967 |
2.0 | R6 SOHC 12V | 1M | 1998 cm3 | 82 kW (110 hv) @ 5600 r/min | 157 Nm @ 3800 r/min | 1965–1967 |
2.0 | R6 SOHC 12V | 1M-B | 1998 cm3 | 93 kW (125 hv) @ ? r/min | ? Nm @ ? r/min | |
2.3 | R6 SOHC 12V | 2M | 2253 cm3 | 86 kW (115 hv) @ 5200 r/min | 166 Nm @ 3600 r/min | 1966–1967 |
Vaihteistot
Vaihteistona oli joko 3- tai 4-vaihteinen manuaali tai 2-nopeuksinen Toyoglide-automaatti, vaihteistoja käytettiin ohjauspylväässä olevasta vivusta tai lattiavalitsimesta. (Suomeen tuodut taitavat pääosin olla 4-vaihteisia lattiavalitsimella).
Mitat
Malli | Sedan | Farmari |
---|---|---|
Pituus | 4610 mm | 4688 mm |
Leveys | 1695 mm | 1470 mm |
Korkeus | 1460 mm | |
Akseliväli | 2690 mm | |
Omamassa | 1235–1265 kg | 1354 kg |
Polttoainesäiliö | 48 l |
Viittaukset ja kuvat: Autowiki.fi
Vastaa