Volkswagen Golf MK1
Volkswagen Golf I (Typ 17) on saksalaisen Volkswagenin Golf-mallin ensimmäinen sukupolvi. Sen tuotanto alkoi vuonna 1974. Muotonsa auto sai ItalDesignin studiossa, Giorgetto Giugiaron kynästä. Uusi malli oli Volkswagenille elintärkeä sillä yhtiön taloudellinen tilanne oli vakava ja sen menestynein tuote Kuplavolkkari oli jo pahasti vanhentunut. Haastajat, kuten Toyota Corolla olivat takamoottoriselle, ilmajäähdytteiselle, 1930-luvulla suunnitellulle Kuplalle ylivoimaisia. Volkswagenin uudemmat mallit Typ3 ja Typ4 perustuivat Kuplan tekniikkaan eivätkä onnistuneet houkuttelemaan tarpeeksi ostajia. Pelastus tuli Volkswagenin ostaman Audin suunnalta, jolla oli kokemusta vesijäähdytteisistä moottoreista ja etuvetoisista autoista.
Golfin tuotantolinja Wolfsburgin tehtailla 1978
Golf oli ensimmäisiä maailmanlaajuisesti menestyneitä etuvetoisia hatchbackeja. Pohjois-Amerikan markkinoilla malli tunnettiin nimellä Rabbit, Etelä-Amerikassa Caribe. Golfin valmistus aloitettiin yhtiön päätehtaalla Wolfsburgissa Saksassa 1974. Vuonna 1978 Golfin tuotanto aloitettiin myös Westmorelandin tehtaassa Pennsylvanian New Stantonissa Yhdysvalloissa. Tehtaan sijoituksella haettiin kustannussäästöjä mutta tehtaan johtoon valittu entinen Chevrolet-mies James McLernon pyrki muokkaamaan Rabbitia pehmentämällä alustaa ja säästämään materiaalien laadun kustannuksella. Yhtiön johto Saksassa ei kuitenkaan ollut tyytyväinen tuloksiin. Tämä tehdas suljettiin vuonna 1988 liiaksi kohonneiden tuotantokustannuksien ja heikon menekin johdosta. Mallia on valmistettu myös Meksikossa ja Etelä-Afrikassa. Vuodesta 1979 lähtein Golfista valmistettiin sedan-versiota, joka oli yhtiön käytännön mukaisesti nimetty omaksi Jetta-mallikseen.
Vuonna 1976 sai alkunsa kuuluisa Golf GTI joka loi pieniin perheautoihin perustuvan, mutta tehokkailla moottoreilla varustettujen autojen luokan. Yhdysvalloissa tämä malli oli saatavilla vasta vuonna 1983 jolloin sitä ryhdyttiin valmistamaan Westmorelandin tehtaalla. GTI:n menestyksen myötä monet valmistajat ryhtyivät seuraamaan VW:n esimerkkiä ja loivat vastaavia malleja. Moottorina oli 1588 cm³ 81 kW (110 hv) tehoinen polttoaineen ruiskutuksella varustettu bensiinimoottori. Ensimmäinen sukupolvi koki pienen faceliftin vuonna 1980 jolloin sen takavalojen umpiot muotoiltiin uusiksi lähemmäksi alkuperäisiä suunnitelmia, se sai uudet puskurit ja Yhdysvaltain markkinoilla neliön muotoiset ajovaloumpiot, uuden kojelaudan ja mittariston. Golf I:n avomallia valmistettiin vuosina 1980–1993, eli vielä silloinkin kun II sukupolvi oli tuotannossa.
Tekniset tiedot
VW Golf: 1,1/50 PS (1974/83) 1,1 Formel E (1981/83) 1,3/60 PS (1979/82) 1,5/70 PS (1974/75) 1,5/70 PS (1978/83) 1,6/75 PS (1975/77) GTI (1976/82) GTI (82/83) 1,5 Diesel (1976/80) 1,6 Diesel (1980/83) 1,6 Turbodiesel (1982/83)
Golf I 1974–1983 | ||||||||||||
Moottori: | 4-sylinterinen rivimoottori | |||||||||||
Iskutilavuus: | 1093 cm³ | 1272 cm³ | 1471 cm³ | 1457 cm³ | 1588 cm³ | 1781 cm³ | 1471 cm³ | 1588 cm³ | ||||
Sylinterin Ø x iskunpituus: | 69,5 x 72 mm | 75 x 72 mm | 76,5 x 80 mm | 79,5 x 73,5 mm | 79,5 x 80 mm | 81 x 86,4 mm | 76,5 x 80 mm | 76,5 x 86,4 mm | ||||
Teho r/min: | 37 kW (50 hv) @ 6000 |
44 kW (60 hv) @ 5600 |
51 kW (70 hv) @ 5800 |
51 kW (70 hv) @ 5600 |
55 kW (75 hv) @ 5600 |
81 kW (110 hv) @ 6100 |
82 kW (112 hv) @ 5800 |
37 kW (50 hv) @ 5000 |
40 kW (54 hv) @ 4800 |
51 kW (70 hv) @ 4500 |
||
Max. vääntömomentti r/min: | 77 Nm @ 3000 | 80 Nm @ 3300 | 93 Nm @ 3500 | 112 Nm @ 3000 | 108 Nm @ 2500 | 117 Nm @ 3200 | 137 Nm @ 5000 | 150 Nm @ 3500 | 80 Nm @ 3000 | 98 Nm @ 2300 | 130 Nm @ 2600 | |
Polttoaineensyöttö: | Solex-kaasutin | Mekaaninen Nelipisteruisku (Bosch K-Jetronic) | Jakajapumppu (TD turboahtimella) | |||||||||
Venttiilinohjaus: | OHC | |||||||||||
Jäähdytys: | Nestejäähdytys | |||||||||||
Vaihteisto: | 4 vaihdetta 70/75 hv ja 1,6 D myös 3-portainen automaatti |
4 vaihdetta (08/79: 5 vaihdetta) | 5 vaihdetta | |||||||||
Pyöräntuenta edessä: | McPherson-joustintuet, kierrejouset | |||||||||||
Pyöräntuenta takana: | pitkittäistuki, kierrejouset | |||||||||||
Jarrut: | Edessä levyjarrut (Ø 239 mm), takana rumpujarrut 08/81 lähtien tehostetut 50 hv 04/75 saakka rumpujarrut |
|||||||||||
Ohjaus: | Hammastanko | |||||||||||
Kori: | Itsekantava teräskori | |||||||||||
Raideleveys edessä/takana: | 1390/1358 mm GTI: 1404/1372 mm) |
|||||||||||
Akseliväli: | 2400 mm | |||||||||||
Pituus: | 3705 (L: 3725 mm) 08/78 lähtien: 3815 mm |
|||||||||||
Paino: | 790–930 kg (Cabrio: 905–970 kg) | |||||||||||
Huippunopeus: | 145 km/h | 145 km/h | 150 km/h | 157–160 km/h | 155–158 km/h Cabrio: 153 km/h |
158–162 km/h | 183 km/h Cabrio: 175 km/h |
187 km/h Cabrio: 180 km/h |
141 km/h | 138–142 km/h | 160 km/h | |
0-100 km/h: | 17 s | 18s | 15,5 s | 13–15 s | 13–15 s Cabrio: 15–17 s |
12–14 s | 10 s Cabrio: 11 s |
9 s Cabrio: 10,5 s |
19 s | 17,5–21,5 s | 14 s | |
Kulutus (Litraa/100 km): | 9,0 N | 8,0 N | 9,5 N | 10,5–11,0 N | 10,0-10,5 N | 9,5–10,0 N | 10,5 S | 10,0 S Cabrio: 11,0 S |
6,5 D | 6,5 D | 7,5 D |
Viittaukset: Wikipedia.fi / Autowiki.fi
Vastaa