Volkswagen Golf MK1

Kategoriat:Golf
Tagit:, , ,
Retroautot.fi

VW Golf MK1Volkswagen Golf I (Typ 17) on saksalaisen Volkswagenin Golf-mallin ensimmäinen sukupolvi. Sen tuotanto alkoi vuonna 1974. Muotonsa auto sai ItalDesignin studiossa, Giorgetto Giugiaron kynästä. Uusi malli oli Volkswagenille elintärkeä sillä yhtiön taloudellinen tilanne oli vakava ja sen menestynein tuote Kuplavolkkari oli jo pahasti vanhentunut. Haastajat, kuten Toyota Corolla olivat takamoottoriselle, ilmajäähdytteiselle, 1930-luvulla suunnitellulle Kuplalle ylivoimaisia. Volkswagenin uudemmat mallit Typ3 ja Typ4 perustuivat Kuplan tekniikkaan eivätkä onnistuneet houkuttelemaan tarpeeksi ostajia. Pelastus tuli Volkswagenin ostaman Audin suunnalta, jolla oli kokemusta vesijäähdytteisistä moottoreista ja etuvetoisista autoista.

Golfin tuotantolinja Wolfsburgin tehtailla 1978

Golf oli ensimmäisiä maailmanlaajuisesti menestyneitä etuvetoisia hatchbackeja. Pohjois-Amerikan markkinoilla malli tunnettiin nimellä Rabbit, Etelä-Amerikassa Caribe. Golfin valmistus aloitettiin yhtiön päätehtaalla Wolfsburgissa Saksassa 1974. Vuonna 1978 Golfin tuotanto aloitettiin myös Westmorelandin tehtaassa Pennsylvanian New Stantonissa Yhdysvalloissa. Tehtaan sijoituksella haettiin kustannussäästöjä mutta tehtaan johtoon valittu entinen Chevrolet-mies James McLernon pyrki muokkaamaan Rabbitia pehmentämällä alustaa ja säästämään materiaalien laadun kustannuksella. Yhtiön johto Saksassa ei kuitenkaan ollut tyytyväinen tuloksiin. Tämä tehdas suljettiin vuonna 1988 liiaksi kohonneiden tuotantokustannuksien ja heikon menekin johdosta. Mallia on valmistettu myös Meksikossa ja Etelä-Afrikassa. Vuodesta 1979 lähtein Golfista valmistettiin sedan-versiota, joka oli yhtiön käytännön mukaisesti nimetty omaksi Jetta-mallikseen.

Vuonna 1976 sai alkunsa kuuluisa Golf GTI joka loi pieniin perheautoihin perustuvan, mutta tehokkailla moottoreilla varustettujen autojen luokan. Yhdysvalloissa tämä malli oli saatavilla vasta vuonna 1983 jolloin sitä ryhdyttiin valmistamaan Westmorelandin tehtaalla. GTI:n menestyksen myötä monet valmistajat ryhtyivät seuraamaan VW:n esimerkkiä ja loivat vastaavia malleja. Moottorina oli 1588 cm³ 81 kW (110 hv) tehoinen polttoaineen ruiskutuksella varustettu bensiinimoottori. Ensimmäinen sukupolvi koki pienen faceliftin vuonna 1980 jolloin sen takavalojen umpiot muotoiltiin uusiksi lähemmäksi alkuperäisiä suunnitelmia, se sai uudet puskurit ja Yhdysvaltain markkinoilla neliön muotoiset ajovaloumpiot, uuden kojelaudan ja mittariston. Golf I:n avomallia valmistettiin vuosina 1980–1993, eli vielä silloinkin kun II sukupolvi oli tuotannossa.

Tekniset tiedot

VW Golf: 1,1/50 PS (1974/83) 1,1 Formel E (1981/83) 1,3/60 PS (1979/82) 1,5/70 PS (1974/75) 1,5/70 PS (1978/83) 1,6/75 PS (1975/77) GTI (1976/82) GTI (82/83) 1,5 Diesel (1976/80) 1,6 Diesel (1980/83) 1,6 Turbodiesel (1982/83)

Golf I 1974–1983
Moottori: 4-sylinterinen rivimoottori
Iskutilavuus: 1093 cm³ 1272 cm³ 1471 cm³ 1457 cm³ 1588 cm³ 1781 cm³ 1471 cm³ 1588 cm³
Sylinterin Ø x iskunpituus: 69,5 x 72 mm 75 x 72 mm 76,5 x 80 mm 79,5 x 73,5 mm 79,5 x 80 mm 81 x 86,4 mm 76,5 x 80 mm 76,5 x 86,4 mm
Teho r/min: 37 kW
(50 hv)
@ 6000
44 kW (60 hv)
@ 5600
51 kW
(70 hv)
@ 5800
51 kW (70 hv)
@ 5600
55 kW
(75 hv)
@ 5600
81 kW
(110 hv)
@ 6100
82 kW
(112 hv)
@ 5800
37 kW
(50 hv)
@ 5000
40 kW
(54 hv)
@ 4800
51 kW
(70 hv)
@ 4500
Max. vääntömomentti r/min: 77 Nm @ 3000 80 Nm @ 3300 93 Nm @ 3500 112 Nm @ 3000 108 Nm @ 2500 117 Nm @ 3200 137 Nm @ 5000 150 Nm @ 3500 80 Nm @ 3000 98 Nm @ 2300 130 Nm @ 2600
Polttoaineensyöttö: Solex-kaasutin Mekaaninen Nelipisteruisku (Bosch K-Jetronic) Jakajapumppu (TD turboahtimella)
Venttiilinohjaus: OHC
Jäähdytys: Nestejäähdytys
Vaihteisto: 4 vaihdetta
70/75 hv ja 1,6 D myös 3-portainen automaatti
4 vaihdetta (08/79: 5 vaihdetta) 5 vaihdetta
Pyöräntuenta edessä: McPherson-joustintuet, kierrejouset
Pyöräntuenta takana: pitkittäistuki, kierrejouset
Jarrut: Edessä levyjarrut (Ø 239 mm), takana rumpujarrut
08/81 lähtien tehostetut
50 hv 04/75 saakka rumpujarrut
Ohjaus: Hammastanko
Kori: Itsekantava teräskori
Raideleveys edessä/takana: 1390/1358 mm
GTI: 1404/1372 mm)
Akseliväli: 2400 mm
Pituus: 3705 (L: 3725 mm)
08/78 lähtien: 3815 mm
Paino: 790–930 kg (Cabrio: 905–970 kg)
Huippunopeus: 145 km/h 145 km/h 150 km/h 157–160 km/h 155–158 km/h
Cabrio: 153 km/h
158–162 km/h 183 km/h
Cabrio: 175 km/h
187 km/h
Cabrio: 180 km/h
141 km/h 138–142 km/h 160 km/h
0-100 km/h: 17 s 18s 15,5 s 13–15 s 13–15 s
Cabrio: 15–17 s
12–14 s 10 s
Cabrio: 11 s
9 s
Cabrio: 10,5 s
19 s 17,5–21,5 s 14 s
Kulutus (Litraa/100 km): 9,0 N 8,0 N 9,5 N 10,5–11,0 N 10,0-10,5 N 9,5–10,0 N 10,5 S 10,0 S
Cabrio: 11,0 S
6,5 D 6,5 D 7,5 D

Viittaukset: Wikipedia.fi / Autowiki.fi

Vastaa

Viestisi*

Voit käyttää näitä HTML koodeja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Nimi*
Sähköposti*
Sivusto