Ikoninen WV Kleinbus on pakettiautojen retrokuningas
Volkswagenin valmistama Kleinbus-pakettiauto on legendaarisen maineen saanut ajoneuvo. Kleinbus yhdistetään usein hippien käyttämäksi ajoneuvoksi, jolla kierrettiin kesäisiä festivaaleja niin Suomessa kuin maailmalla. Tarinat kertovat jopa kymmenen ihmisen ahtautuneen pakettiauton peräosaan matkalla kohti juhannusjuhlia. Hippibussin kyydissä oli aina tilaa rauhaa rakastaville liftareille. Kleinbus-pakettiautosta muodostui nopeasti yhden aikakauden ikoni, jonka vetovoima ei ruostu koskaan, vaikka ajoneuvo itsessään saattoi kulua puhki ahkerassa käytössä.
Ajoneuvosta tuli lopulta keräilijöiden ja autoharrastajien suosikki. Puolivuosisataa vanhoja ja upeiksi kunnostettuja Kleinbus-pakettiautoja näkee edelleen liikenteessä. Harrastajat ajelevat rauhallisesti nauttien ja nostattavat hymyn huulille muiden tiellä liikkujien keskuudessa. Kleinbus-automatkat toimivat edelleen kaveriporukoiden hauskanpitomatkoina ja auton kodikkaissa sisätiloissa on aikaa viihtyä matkan teon aikana. Perinteiset korttipelit pitävät pintansa matkustajien keskuudessa, mutta yhä useammin kaivetaan älypuhelin tai tabletti ja valitaan CasinoMarket.com sivustolta jännittävä kasinopeli ajanvietteeksi. Hippipakussa tunnelma on aika katossa.
Volkswagen Kleinbus-ajoneuvon historia
Kleinbus-nimi oli valmistajan käyttämä sisäinen nimi hyötyajoneuvolle, joka tuotiin markkinoille 1950. Nousevan taloushuuman aikaan tämän viralliselta nimeltään Volkswagen Typ2 henkilökuljetusajoneuvon kysyntä oli valtaisa. Wolfsburgin tehtaalta valmistuneet 80 ajoneuvoa päivässä eivät riittäneet alkuunkaan tyydyttämään maailmanlaajuista kysyntää. Kleinbus-ajoneuvon valmistamista varten täytyi rakentaa uusi autotehdas Hannoveriin, jossa valmistus alkoi 1956. Valmistus jatkui Saksassa aina vuoteen 1979 asti ja Brasiliassa vielä vuoteen 2013 asti. Kleinbus-mallin valmistuksen lopettamisen Brasiliassa sinetöi maan uudet turvallisuusvaatimukset, joita Kleinbus ei enää alkuperäisessä muodossaan pystynyt täyttämään.
Kleinbus sopi oivasti hippiaatteen kannattajille 1960- ja 1970-luvulla. Ajoneuvo istui erinomaisesti hippien arvomaailmaan. Kleinbus oli yksinkertainen eikä huokunut ylimielisyyttä tai turhaa luksusta. Huoltaminen oli edullista ja helppoa. Sillä pystyi kätevästi kuljettamaan isoa seuruetta ja tilava sisätila tarjosi mahdollisuuden nukkumiseen. Ajoneuvo sopi myös mainiosti hippien suosimaan koristelulla tapahtuvaan aatemaailman ilmaisemiseen ja näin syntyivät legendaariset kukkasilla ja rauhanaatteen merkeillä maalatut hippipakut.
Historioitsijat osaavat kertoa, että Kleinbus sopi myös hippien suosimaan vapaaseen rakkauteen ja huumeiden nauttimiseen. Sopivan tilava ajoneuvo tarjosi suojaisan paikan, jossa useampi henkilö mahtui laajentamaan tajuntaansa ja osoittamaan lempeä kanssakulkijoilleen. Tällä kaikella oli luonnollisesti osansa ajoneuvon legendaarisen sympaattisen maineen syntymiseen.
Tänä päivänä vanhat Kleinbus-mallit ovat keräilyharvinaisuuksia, varsinkin erikoismallit. Syksyllä 2019 myytiin Kaliforniassa huutokaupassa vuoden 1956 Kleinbus Deluxe hintaan 112 000 dollaria. Kyseessä oli erikoismalli, joka sisälsi jopa 23 ikkunaa. Hintaan toki vaikutti mallin harvinaisuus sekä uudenveroinen kunto. Restauroijille vanhan Kleinbus-mallin saattaminen uuteen loistoonsa voi joskus olla myös sijoitus, mutta yleensä kyseessä on intohimo kyseistä ajoneuvoa kohtaan. Restaurointiin käytettyjä työtunteja ei edes haluta laskea. Restauroitu ajoneuvo myydään, jotta päästään aloittamaan uusi restaurointiprojekti.
Kleinbus harrastajat Suomessa
Kleinbus on legendaarinen ajoneuvo, joiden vanhoja malleja entisöidään suurella rakkaudella. Ja miksikä ei, onhan ajoneuvo itsessään rakkauden symboli 60- ja 70-luvulla nuoruutensa vuosia viettäneille. Toki ajoneuvoa on valmistettu Brasiliassa vuoteen 2013 asti, joten vähemmän entisöintiä vaativia Kleinbus-ajoneuvoja voisi olla saatavilla. Brasiliassa valmistetun version tekniset ominaisuudet eivät kuitenkaan riitä suomalaiselle katsastusmiehelle. Uudemmankin Kleinbus-ajoneuvon saaminen rekisteriin suomessa edellyttäisi mittavia muutostöitä ajoneuvoon.
Ajoneuvojen restaurointia harrastavien keskuudessa raatokunnossa olevan Kleinbus-ajoneuvon saattaminen ajokuntoon on haaste, joka vaatii huomattavasti aikaa ja rahaa. Jäljellä olevat restauroimattomat sympaattiset 60- tai 70-luvun Kleinbus-ajoneuvot, silloin harvoin kun niitä tulee tarjolle, ovat mitä todennäköisimmin seisoneet pitkään varastoissa ruostumassa ja mätänemässä. Vanhojen omistajien lopulta raaskiessa luopua varaston nurkassa olleesta autosta restauroijalle, alkaa kenties vuosia vaativa kunnostustyö.
Lopputulos on kuitenkin usein jotain ainutlaatuista, joka saa aina ihailua osakseen. Volkswagen Kleinbus on ajoneuvo, joka poikkeuksetta herättää lämpimiä tunteita rakkauden kesiä 60- ja 70-luvun taitteessa eläneille ja vähintäänkin ilahtuneen hymyn kaikkien muiden kasvoille.
Vastaa