Wartburg 353W

Kategoriat:Wartburg
Tagit:,
Retroautot.fi
Wartburg 353W

Wartburg 353W – Kuva: Wikipedia.org

Wartburg 353W (W=Weiterentwicklung, eli pidemmälle kehitetty) oli uudistettu malli laatikkomaisella (saippualaatikko) korilla verrattuna aikaisempaan 353-malliin, joka perustui suoraan IFA F9 malliin. 353W:een tuli vaihtovirtalaturi, levyjarrut eteen, 2-piiriset jarrut ja H4-valot.

Wartburgissa oli koko tuotannon ajan erillinen runko, joka tarkoittaa ettei kori ollut itsekantava. Moottori perustui DKW:n kaksitahtimoottoriin, josta kehitettiin IFA F9 (kolmisylinterinen kone) ja sitten Wartburgin ensimmäisten mallien myötä sitä kehtettiin vähitellen. Ensimmäisissä Wartburgeissa oli linjakas ”italialais”tyylinen kori. Aluksi Wartburgeissa jäähdytinvesi oli vapaakierrolla (kiertopumppu puuttui). Erikoista oli, että jokaisella moottorin kolmella sylinterillä oli oma sytytyspuolansa. Varsinaista jakajaa ei ollut, vaan kampiakselin päässä oli kolmivipukatkoja(3kärkeä ja kondensaattoria). Sytytys säädetään keulamaski poistettuna, jolloin katkojakotelo on esillä. Sytytys täytyy ajoittaa mieluiten tulpan reikään kiinnitetyllä ”heittokellolla”, sillä kampiakselin hihnapyörän merkit viitteelliset

Moottori pitkittäin nokalla ja voimansiirto toteutettu etuvedolla. Vetoakseleissa ei ollut kuulia vaan ristikkonivelet. Ne olivat ongelmallisia, jos vedätti autoa pyörät ääriasennossa, koska tällöin ristikko saattoi murtua vaihdelaatikon vierestä. Tyypillistä autolle oli myös ns. vapaakytkin – kun kaasupolkimen nosti ylös, auto rullasi vapaalla. Ajo-ohje oli, että tuli käyttää ns. kaasuta-rullaa-menetelmää, jotta polttoainetta säästyisi. Ratin alla oli kuitenkin vapaakytkimen lukko, jolla veto saatiin lukittua jatkuvasti päälle. Tämä tarpeellinen esim. vuoristossa. Silloin kun Suomessa myytiin vielä pumpuista 2t-polttoainetta, ei bensiinisäiliöön tarvinnut itse sekoitella öljyä. Suomessa 353W:n varusteisiin kuului kuitenkin teline 2t-öljypulloille, sillä polttoainetta ei enää saanut jokaiselta asemalta. Käytetty seossuhde oli 2,5 %.

Moottori

  • 1.0 – (992 cm3), 37 kW (50 hv)

Mitat

Malli Sedan Combi
Pituus 4220 mm 4380 mm
Leveys 1640 mm
Korkeus 1495 mm
Akseliväli 2450 mm
Raideleveys (e/t)
Omamassa 920 kg 970 kg
Kokonaismassa 1320 kg 1410 kg
Tavaratila
Polttoainesäiliö

Viittaukset: Autowiki Wartburg 353W

Vastaa

Viestisi*

Voit käyttää näitä HTML koodeja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Nimi*
Sähköposti*
Sivusto