Toyota Pickup 1000 Timangi Lava-auto Juliste

Toyota Timangi

Toyota Timangi on pieni lava-auto, jota myytiin vuosina 1972–1978. Timangia tuotiin suomeen vuosina 1976–1977, joka oli autoverottomana hyvin edullinen auto. Timangia myytiin Suomessa hyvin paljon johtuen sen halvasta hinnasta ja markkinoinnista. Joillain markkinoilla Timangia myytiin Toyota 1000 Pickup nimellä. Timangi on pienikokoinen avolava-auto, johon mahtuu kuljettajan lisäksi yksi henkilö vänkärin puolelle. Auton lavan pituus on n. 153 cm ja leveys…

Toyota Corolla KE1x

Kuva: Wikipedia Toyota Corolla KE1x, eli MK1 eli ensimmäisen sukupolven Corolla esiteltiin Japanissa lokakuussa 1966 jolloin auto tuli myös myyntiin. Eiji Toyoda, yhtiön johtaja esitteli Toyotan uuden ”kansanauton”. Suomeen ensimmäiset autot ehtivät helmikuussa 1967. Korimallit KE10 = 2 -ovinen sedan, 1K, 1K-D tai 1K-B -moottori.KE11 = 4 -ovinen sedan, 3K, 3K-D tai 3K-B -moottori.KE15 = coupé, joka…
Toyota Carina MK1 TA12

Toyota Carina MK1

Toyota Carina TA12 on keskikokoinen perheautomallisto. Sen sisarmalli on 2-ovinen Coupé Toyota Celica. Carina II ja Carina E on käytännössä sama kuin Japanin markkinoilla myyty Toyota Corona. Toyota Carinan moottorivaihtoehdot olivat kaikki 1,6-litraisia (lukuunottamatta 19R-moottoria, jota myytiin vain Japanin markkinoilla). Toyota Carina maksoi Suomessa vuonna 1971 16 982 markkaa eli 22 966 euroa (v. 2015, kerroin 1,3524). Carina oli 1600-kuutioisella…
Toyota Crown S40 Pickup

Toyota Crown S40

Toyota Crown S40 on vuosina 1962-1967 valmistettu Japanilainen auto. Korimalleja oli kolmea eri tyyliä: Sedan (RS40, RS41, MS41 MS45), Wagon (RS46G, RS46V, MS46G, MS46V, MS47G, MS47V) ja Pickup (RS46, MS46, MS47). S40-sarja on edeltäjäänsä S30-sarjaa hieman matalampi ja siihen tehtiin muitakin uudistuksia. Varustelutasot lisäsi sitten malli vaihtoehtoja. Farmareitakin oli 3- ja 5-ovisia umpikylkisiä sekä ikkunallisia. Alkuperäinen henkilö-farmari kantaa nimeä Custom…
Toyota Corolla Sedan 1600 TE71

Toyota Corolla MK4 / DX

Toyota Corolla E70 eli Corolla MK4 on vuosina 1979–1983 valmistettu Japanilainen auto.  Auto on edeltäjiään hieman kulmikkaampi ja toiseksiviimeinen takavetoinen, josta AE86 GT Corolla oli viimeinen. Kyseistä Corollaa myytiin myös nimellä Daihatsu Charmant. Suomessa tätä Corolla-mallia kutsutaan yleisesti nimellä Corolla DX, Teini DX tai, vaikka DX onkin todellisuudessa vain yksi Corollan varustelutaso. Tämäkin Corolla-malli oli yksi Suomen suosituimmista autoista.…
Toyota Corolla GT MK2

Toyota Corolla MK2

Toyota Corolla MK2, eli E20 oli toisen sukupolven Corolla ja sitä valmistettiin vuosina 1970–1974. Corollasta tuli maailman toiseksi eniten myyty auto. Toisen sukupolven Corollasta tuli edeltäjäänsä suositumpi auto niin Suomessa kuin muuallakin maailmassa. Sen korin muodoissa oli havaittavissa lievää amerikkalaisvaikutteista ”colapullo-muotoilua”. Etujousitusta oltiin muutettu rutkasti paremmaksi, mutta takana säilyi vanhanaikainen ja yksinkertainen jäykkä akseli pelkkien lehtijousten kannattamana. Vuoden 1971 syyskuussa…
Toyota Starlet MK2 EP70

Toyota Starlet MK2

Toyota Starlet MK2 on Starletin seuraava sukupolvi, joka toi mukanaan nykyaikaisemman korin, sekä modernimman ulkonäön. Myös polttoainesäiliön täyttöluukku siirtyi toiselle puolelle autoa. Tässä sukupolvessa Starlet siirtyi viimeisimpänä luokassaan etuvetoon, ja sen mukana tuli uusi moottori ja vaihteisto. Aluksi Starletia varten suunniteltu 1E-moottori oli iso harppaus eteenpäin jo huomattavasti vanhentuneesta K-koneesta. Moottori oli muiden etuvetoisten tapaan sijoitettu vaihteistopaketin kanssa poikittain moottoritilaan,…
Toyota Celica ST liftback 1976

Toyota Celica TA22

Toyota Celica ST liftback 1976 Kuva: en.Wikipedia.org Ensimmäisen sukupolven Celica tuli myyntiin vuonna 1970 Toyota 2000GT:n seuraajana. Celicasta tuli halpa urheiluauto.  Celica (TA22) oli tyylikkäästi muotoiltu ja sen ajo-ominaisuudet olivat hyvät. Celican eri mallit olivat japanissa ET, LT, ST, GT ja GTV. Japanin ulkopuolella mallinimet olivat LT, ST ja GT. Halvimmassa LT -mallissa oli 1,6 -litrainen 2T -moottori. ST -mallissa…
Toyota Starlet MK1

Toyota Starlet MK1

Varsinainen ensimmäinen Starlet koki ensi-esiintymisensä vuonna 1978, jolloin esiteltiin Publican uusi korimalli KP60, joka sai nyt nimekseen Toyota Starlet, samalla korvaten Publican. Uusi korimalli oli ajanmukainen monikäyttömalli, mutta myös persoonallinen korkeiden, pyöreiden etulamppujensa ansiosta. Suomeen tuotiin 3- ja 5-ovisia viistoperämalleja. Moottorina Starletissa oli Timangista tuttu 1-litrainen 2K. Vaihteistona siihen sai 4- (K40) tai 5 (K50) vaihteisen manuaalivaihteiston. Vuonna 1979 esiteltiin…