Ferrari 250 GT testa rossa

Ferrari 250 Testa Rossa

Ferrari 250 Testa Rossa on yksi kaikkien aikojen tunnetuimmista ja arvostetuimmista klassikkoautoista. Sen nimi “Testa Rossa”, joka tarkoittaa “punapäätä”, viittaa sen moottorin punaiseksi maalattuihin venttiilikansiin. Tämä auto on todellinen mestariteos, joka yhdistää upean muotoilun, poikkeuksellisen suorituskyvyn ja kilpa-autoilun historian. Suunnittelun Ihme 250 Testa Rossa esiteltiin ensimmäisen kerran vuonna 1957, ja se oli suunniteltu kilpailemaan maailman vaativimmissa kestävyyskilpailuissa1. Sen silmiinpistävä ulkonäkö,…

Fiat 128

Fiat 128 oli vuosina 1969–1985 valmistettu suosittu pieni malli, jonka edeltäjä oli Fiat 1100 ja seuraaja Fiat Ritmo. 128 valittiin vuoden autoksi 1970. Fiat 128 malli edusti hyvin yksinkertaista ja kulmikasta muotoilua, jonka isompi ja vanhempi Fiat 124 oli jo tehnyt ihmisille tutuksi. Fiat 128:n muotoili Fiatin pääsuunnittelija Dante Giacosa. Kuitenkaan Giacosan alunperin ehdottamaa viistoperää ei hyväksytty, vaan autosta tehtiin…
Fiat Uno Punainen

Matkailua omalla autolla Italiassa

Jos tykkäät ajamisesta, niin suosittelemme matkustamista Etelä-Eurooppaan. Valmistaudu kuitenkin ajamaan aivan erilaisilla teillä, kuin mitä olet ajanut Pohjoismaissa. Etelä-Euroopassa oli kulttuuria jo silloin, kun Suomi oli pelkkää erämaata, joten tämä kyllä näkyy myös paikallisissa teissä. Samalla kun lähdet tällaiselle roadtripille vaikka sitten Italiaan, niin varmista että pelattavaa on myös mukana vaikka tsekkaamalla www.parhaat-nettikasinot.io/ sivuston uutuudet. Kun perusvalmistelut on tehty, on…

Fiat Panda I

Ensimmäisen sukupolven Pandan (Tipo 141) linjat piirsi kuuluisa autosuunnittelija Giorgetto Giugiaro. Se oli Citroën 2CV:n ideaa jäljitellen yksinkertainen, vain tärkeimmät varusteet sisältävä auto, joka suunniteltiin helpoksi käyttää ja huoltaa. Panda oli erittäin kulmikas aiempiin Fiatin malleihin verrattuna ja samaa muotoilulinjaa edustaa myös myöhemmin esitelty hieman suurempi Fiat Uno. Vuonna 1983 esiteltiin nelivetoinen Panda 4×4 erityisesti Italian huonokuntoisia teitä varten. Samana…
Fiat 131 S Mirafiori 1600

Fiat 131 Mirafiori

Fiat 131 Mirafiori on keskikokoinen takavetoinen perheauto, jota valmistettiin Italialaisen Fiatin toimesta vuosina 1974–1984. Nimi Mirafiori tuli auton tuotantotehtaan nimestä. Mirafioria tehtiin kolmena korimallina, kaksi- ja neliovisena sedanina sekä Panorama-nimisenä farmarina. Mirafioria valmistettiin myös Espanjassa nimellä Seat 131 sekä Turkissa Tofas Sahinina ja Murattina. Vuodesta 1978 Fiat teki nimellä SuperMirafiori myös tehokkaampaa versiota, jossa oli Fiatin TC-moottori (DOHC). Moottorissa oli…
Lancia Delta MK1

Lancia Delta MK1

Lancia Delta esiteltiin vuonna 1979 Frankfurtin autonäyttelyssä. Autoa myytiin Ruotsissa Saabin kautta nimellä Saab-Lancia 600. Deltan muotoili Giugiaro Fiat Ritmon mekaaniikan ympärille. Ritmoon verrattuna autoon tehtiin kuitenkin monia muutoksia. Moottorit uudistettiin tuottamaan suuremman tehon ja jousitus otettiin Lancia Beta -mallista. Tuotanto alkoi 1299 cm3 ja 1301 cm3 -moottoreilla, joissa oli 4-vaihteinen vaihteisto ja 1498 cm3 -moottorilla, jossa oli viisivaihteinen vaihdelaatikko.…
Triumph Herald 948cc Coupe

Triumph Herald

Triumph Herald 948cc Coupe – Kuva: Wikipedia.org Korin suunnitteli italialainen Giovanni Michelotti (1921–1980). Automallin erikoisuutena on ns. ”flippikeula” eli koko keula taittuu erillisenä osana ylöspäin. Auto on erillisrunkoinen,joka johtuu siitä että runko valmistettiin eri tehtaalla ja korin osat toisilla tehtailla, kokoonpano tehtiin Coventryssä. Rakenne oli edullinen joskin jo tuona aikana vanhanaikainen. Myöskin korin eläminen,tiiviys ja kolina rungon päällä olivat mallin…
Fiat 127

Fiat 127

Fiat 127 oli italialaisen autonvalmistaja Fiatin valmistama automalli, jota valmistettiin vuosina 1971–1987. Se oli erittäin suosittu auto monissa maissa ja useana vuonna myydyin malli myös Suomessa. Se valittiin Euroopan Vuoden Autoksi 1972. Autolehdet kiittelivät erityisesti auton tehokasta tilankäyttöä. Fiat 127 korvasi edeltävän 850-mallin ja sen seuraaja oli Fiat Uno. Autoa valmistettiin lisenssillä monessa eri maassa, kuten Brasiliassa (Fiat 147). Puolassakin…