Triumph Herald 948cc Coupe

Triumph Herald

Triumph Herald 948cc Coupe – Kuva: Wikipedia.org Korin suunnitteli italialainen Giovanni Michelotti (1921–1980). Automallin erikoisuutena on ns. ”flippikeula” eli koko keula taittuu erillisenä osana ylöspäin. Auto on erillisrunkoinen,joka johtuu siitä että runko valmistettiin eri tehtaalla ja korin osat toisilla tehtailla, kokoonpano tehtiin Coventryssä. Rakenne oli edullinen joskin jo tuona aikana vanhanaikainen. Myöskin korin eläminen,tiiviys ja kolina rungon päällä olivat mallin…

Datsun Cherry N10

Datsun Cherry N10 tuli myyntiin vuonna 1978, tämä Cherry-mallin kolmas sukupolvi tunnettiin Japanissa nimellä Nissan Pulsar ja Australiassa nimellä Datsun Pulsar, Euroopassa mallinimenä oli Datsun Cherry tai Datsun 100A/120A/130A/140A/150A, Yhdysvalloissa käytettiin nimeä Datsun 310. Cherry N10 oli edelleen Datsun-malliston ainoa etuvetoinen malli. Korimallit olivat 3-/ 5-ovinen monikäyttö, 4-ovinen sedan, 3-ovinen coupe ja 5-ovinen farmari. Suomessa auto oli…
Morris Mini 1963 MK1

Morris Mini

Mini suunniteltiin projektiksi ADO15 (Austin Design Office). Ensimmäiset mallit markkinoitiin nimellä Austin Seven (usein kirjoitettu SE7EN) ja Englannissa Morris Mini-Minor:na. Kunnes 1962 ne ilmestyivät nimillä Austin 850 ja Morris 850 Pohjois-Amerikassa ja Ranskassa. Issigonissin ystävä John Cooper (Cooper Car Company:n omistaja ja Formula 1 mestari vuosilta 1959 ja 1960) näki pienen auton potentiaalin, ja muutaman kokeilun ja testin jälkeen, miehet…
Volkswagen Polo MK1

Volkswagen Polo I

Volkswagen Polo on Volkswagenin pienen kokoluokan henkilöautomalli. Polon ensimmäinen sukupolvi, joka oli VW:n merkillä varustettu Audi 50 pikkuauto, esiteltiin 1975. Erot Audin ja Volkswagenin versioiden välillä olivat hyvin pieniä, Polo oli näistä kahdesta halvempi ja pelkistetympi. Autoja myytiin samanaikaisesti mutta Audin versio ei käynyt kovin hyvin kaupaksi –ja sen valmistus lopetettiin 1978. Poloa valmistettiin Volkswagenin päätehtaalla Wolfsburgissa Saksassa. Vuonna 1977…
Fiat 127

Fiat 127

Fiat 127 oli italialaisen autonvalmistaja Fiatin valmistama automalli, jota valmistettiin vuosina 1971–1987. Se oli erittäin suosittu auto monissa maissa ja useana vuonna myydyin malli myös Suomessa. Se valittiin Euroopan Vuoden Autoksi 1972. Autolehdet kiittelivät erityisesti auton tehokasta tilankäyttöä. Fiat 127 korvasi edeltävän 850-mallin ja sen seuraaja oli Fiat Uno. Autoa valmistettiin lisenssillä monessa eri maassa, kuten Brasiliassa (Fiat 147). Puolassakin…
Datsun 100A

Datsun 100A

Datsun 100A, joka tunnettiin eri maissa myös nimillä Cherry, 1000, 100A/120A, oli japanilaisen Nissan-autotehtaan ensimmäinen etuvetoinen automalli. Se esiteltiin vuonna 1970. Suomessakin nimenä oli aluksi 1 000, mutta se vaihtui 100A:han jo vuoden päästä. Suomessa malli sai lempinimen ”riisikuppi”. Peruskori luokiteltiin kaksioviseksi sedaniksi. Muita korimalleja olivat neliovinen sedan, farmari ja erikoisesti muotoiltu 120A Coupe, jonka moottori oli nimensä mukaisesti…
Toyota Starlet MK1

Toyota Starlet MK1

Varsinainen ensimmäinen Starlet koki ensi-esiintymisensä vuonna 1978, jolloin esiteltiin Publican uusi korimalli KP60, joka sai nyt nimekseen Toyota Starlet, samalla korvaten Publican. Uusi korimalli oli ajanmukainen monikäyttömalli, mutta myös persoonallinen korkeiden, pyöreiden etulamppujensa ansiosta. Suomeen tuotiin 3- ja 5-ovisia viistoperämalleja. Moottorina Starletissa oli Timangista tuttu 1-litrainen 2K. Vaihteistona siihen sai 4- (K40) tai 5 (K50) vaihteisen manuaalivaihteiston. Vuonna 1979 esiteltiin…
Fiat 600

Fiat 600

Fiat 600 on italialaisen Fiat autotehtaan suositun Topolino-kääpiöauton seuraajan Fiat 500 Nuovan isoveli, ja julkaistiin pari vuotta ennen pikkuveljeä. Fiat 600 julkistettiin keväällä 1955 Geneven autonäyttelyssä. Se oli 3,3 metriä pitkä ja 1,4 m leveä, takamoottorinen neljän hengen auto. Ensimmäisessä mallissa etuvilkut olivat lokasuojien päällä, 1960-luvun alussa etuvilkku ja -parkki sijoitettiin samoihin kuoriin ajovalojen alapuolelle. Moottorina oli vesijäähdytteinen 633-kuutioinen, 21,5…
VW Kupla

Volkswagen Kupla

Volkswagen ”Kupla” (alkujaan Typ 1) on Volkswagenin ensimmäinen ja tunnetuin automalli. Kuplaa valmistettiin kaikkiaan noin 21,5 miljoonaa kappaletta vuosina 1938–2003. Sitä valmistettiin Saksassa vuoteen 1978 asti, minkä jälkeen tuotanto jatkui Brasiliassa ja Meksikossa vuoteen 2003 saakka. Kuplan tuotantomäärät ylittivät aikoinaan T-Fordin siihen astisen ennätyksen. Sittemmin Volkswagen Golfin tuotantomäärät ovat ylittäneet tämänkin luvun miljoonilla. (On syytä silti huomata, että Golfit…
VW Golf MK1

Volkswagen Golf MK1

Volkswagen Golf I (Typ 17) on saksalaisen Volkswagenin Golf-mallin ensimmäinen sukupolvi. Sen tuotanto alkoi vuonna 1974. Muotonsa auto sai ItalDesignin studiossa, Giorgetto Giugiaron kynästä. Uusi malli oli Volkswagenille elintärkeä sillä yhtiön taloudellinen tilanne oli vakava ja sen menestynein tuote Kuplavolkkari oli jo pahasti vanhentunut. Haastajat, kuten Toyota Corolla olivat takamoottoriselle, ilmajäähdytteiselle, 1930-luvulla suunnitellulle Kuplalle ylivoimaisia. Volkswagenin uudemmat mallit Typ3 ja…
Opel Kadett C

Opel Kadett C

Opel Kadett C korvasi B-mallin vuonna 1973 ja sitä myytiin lähes kaikkialla maailmassa useilla eri nimillä. Kadett C kuului General Motorsin T-Car -projektiin, jolla pyrittiin luomaan edullinen pieni henkilöauto joka maanosan markkinoille. C-malli perustuu teknisesti hyvin pitkälle edeltäjäänsä B-malliin. Kadett C oli teknisesti yksinkertainen takavetoinen auto. Jousituksena oli edessä erillisjousitus kierrejousin ja jäykkä taka-akseli. Jarruina oli alkuun rummut joka nurkassa,…