Opel CIH moottoreiden venttiilivälysten säätäminen
Opel on käyttänyt 60-90 luvulla sekä sekä hydraulisia ja kovia nostimia ja niiden säätö on erilainen. Hydraulisten venttiilien säätö on hivenen helpompi, mitä kovien, koska hydrauliset säätävät väljyksen öljynpaineen mukaan. Hydraulisissa riittää, että säädetään keinuvivun ja venttiilin väljys nollaan ja tästä kiristetään kierros kiinni. Jos käytit hydrauliset nostimet tyhjänä ennen paikalleen laittoa, niin tarkkana väljyksen kanssa. Hydraulinostimet painuvat todella helposti kasaan!
Kovien nostimien säätö
Kovat nostajat säädetään käyttämällä rakotulkkia venttiilin ja keinuvivun välissä. Vakio ohjearvo imuventtiilille on 0.25 mm ja pakoventtiilille 0.3 mm.
Opel CIH 6 sytytysjärjestys
- Moottorin sytytysjärjestys on 1, 5, 3, 6, 2, 4
Nyt kun sytytysjärjestys tiedetään, voidaan venttiilit säätää yhdellä moottorin pyöräytyksellä. Jos haluat helpottaa moottorin pyörittämistä, irroita tulpat. Tämä onnistuu tietysti myös tulpat paikallaankin, mutta moottoria on raskaampi pyörittää ympäri.
Kun 1 sylinterissä tapahtuu keinuvivuilla vaihto imu- ja pakoventtiilin kanssa, säädetään 6 sylinterin venttiilin välykset. Kun 5 sylinterillä taphtuu vaihto imu- ja pakoventtiilin kanssa, säädetään 2 sylinterin venttiilit, kun 3 sylinterillä tapahtuu vaihto, säädetään 4 sylinterin venttiilit jne,
Taulukko venttiilien säädöstä
Keinuvipujen vaihto sylinterillä | 1 | 5 | 3 | 6 | 2 | 4 |
Säädä venttiili | 6 | 2 | 4 | 1 | 5 | 3 |
Huomiona, että CIH moottoreissa keinuvipua pitävät mutterit saattavat löystyä tai olla jo asennettessa pelottavan löysät. Tähän on vanhan kansan ratkaisuna mutterin linttaaminen esim. ratakiskoa vasten vasaralla. Mutterista saadaan näin sen verran tiukka, että se ei lähde itsestään löystymään.
Vastaa