Opel/Vauxhall R28/R25 vaihdelaatikon purku ja kasaus

eve
Tässä selitystä miten saa Opel/Vauxhall Omegoissa ja Senatoreissa käytetyn vaihteiston R25/R28 halkaistua ja kenties jopa kasattua.

Kyseiset vaihteistot ei ole niin kalliita ja harvinaisia että niitä monikaan alkaa korjaamaan, kun edullisia vaihtovaihteistoja on saatavilla. Lähinnä tarvetta halkaisuun voi tulla jos aikoo laittaa R28 nestekytkimellä olevaan kytkinkoppaan R25 sisuskalut.  R25 vaihteistoja kun on enemmän ja halvemmalla saatavilla kuin 3000 24v:ssä käytettyä R28 vaihteistoa.

Ohje ei ole ehkä aivan pilkun tarkka, mutta pääpiirteet pitäisi selvitä. Josko sitten asiaan. Laatikko tietenkin irti autosta, vähän ahtaampi se on C30SE:n perästä irrottaa kuin 2.0 Omegoista, mutta lähtee se sieltä kun vähän potkii.                           
Kannattaa aloittaa irrottamalla nuolen osoittama proppu. Tähän työhön on varmaan joku ihme vempain, mutta voi soveltaa vaikka liukuvasaraa sopivalla päällä mikä menee propun olakkeen alle, yrittää lyödä reunasta irti tai kuten ite viimesellä tein, hitsaa siihen proppuun esim. vahvan pultin tai räikän jatkovarren ja pyöräyttää sitten propun irti.

Tietenkin helpommalla pääsee, jos työkalupakista löytyy sopivat pihdit millä propun saa irti. Liukuvasan avulla onnistuu myös hitsaamalla sopiva pää proppuun kiinni. Mahdollisesti irti olevan, mutta ihan päreinä olevan propun tilalle käy vaihteiston takapäästä helpommin pihdeillä irrotettavasta paikasta toinen, jos sattuu olemaan ylimääräsiä.

Pääasia että tuon saa jotenkin irti, halkaisu onnistuu irrottamatta tuota proppua, mutta kasaus EI. Ehkä tästä on hyvä aloittaa sen takia että jos tuota ei saa millään irti, parempi unohtaa koko homma.


Sitten kytkinkäpälä ja painelaakeri pois. Kuvan mallissa käpälä irtoaa vetämällä nuolen osoittamaan suuntaan.
Painelaakerinholkki irti: kolme pulttia, nytkyttelyä ja kiskaisu
Kytkinakselinlaakerin ulkokehällä oleva lukkorengas pois.
Pakkirattaan akselin pultti irti.
Sitten voikin irrottaa pultit(10kpl) joilla puoliskot on yhdessä ja eikun koputtelemaan koppaa irti, mikään korvake ei sitten kestä lyödä! Ohjuritappien kohdalta voi tuurnalla iskeä, sitten kun rakoa alkaa näkyä varovasti jollain kampeaa puoliskoja erilleen liitospintojen naarmuttamista varoen. Kunhan näkee että liitospinnat alkaa irtaantua, niin sitten puupalikka kytkinakselin päähän ja iskuja että kytkinakselinlaakeri irtoaa pesästään. Jokseenkin noin se pitäs saada halki, voi siinä jonkun tovin joutua koputtelee tai sitten ei. Mitään osia ei lentele sinnetänne, vaan takapäätyyn jää kiinni kaikki osat. 
Kasaaminen periaatteessa käännetyssä järjestyksessä. Liitospinnat puhtaiksi, jos niissä on jostain syystä naarmuja niin hioo ne pois ja ohut kerros tiivisteliimaa, liitoksen pitäisi olla kyllä tiivis ilman liimaakin. Kuvan reiässä oleva tappi pitää olla sivussa, syy miksi se proppu piti irrottaa.
Sitten takapään paketti kytkinkopan päälle ja heiluttelua tai hyvä sihti että vaihteensiirtotangot osuu kytkinkopan reikiin, siinä heilutellessa kannattaa varmistaa että pakkirattaan laakeri pysyy akselillaan. Puoliskojen on mentävä lähes yhteen ilman suurta väkivaltaa, rakoa jää n.1cm (en mitannu tarkkaa). Sitten voi lyödä akselin takapäästä loput (että kytkinakselinlaakeri menee pesäänsä ja saa sen lukkorenkaan paikalleen) ja samalla kiristää pultteja tasaiseen kiinni, pultit ranteessa olevaan momenttiin tai avaimella 25Nm. Irrotetut osat kiinni ja siinä sen pitäisi olla. Akseleitten vapaa pyöriminen ja vaihteitten löytyminen kannattaa kuitenkin kokeilla ennenkuin kasaa laatikon autoon kiinni.
Kuten alussa todettu ei ohje ole ihan kädestä pitäen tehty, eikä kaikkea esim. osien pesua ja vastaavaa ole selitetty ja oma soveltaminen on sallittua/suotavaa. Myös järkevä voiman käyttö on sallittua laatikkoa ja akseleita lyödessä, tyylillä isoimmalla lekalla niin paljon kuin lähtee hajoaa takuulla jotakin. Eikä tähänkään työhön kannata ehkä ruveta jos ei ole aikaisemmin autoon tehnyt muutakuin vaihtanut öljyt.
Vaihteiston purkua tuosta eteenpäin en ole tähän selostellut, mutta eipä siinäkään tarvii oikein muutakuin vasaran, lukkorengaspihdit, tuurnia ym. 
Parin laakerin numerot:

-Kytkinakselinlaakeri: SKF 247086
 -Takapäänlaakeri: NTN  SC06A63LU

 

Tekijänoikeudet: lepoappaja.net

Vastaa

Viestisi*

Voit käyttää näitä HTML koodeja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Nimi*
Sähköposti*
Sivusto