Volvo V70:n hiukkassuodattimen ylläpito

eve

Kuinka ylläpitää Volvo V70:n hiukkassuodatinta ja saada se kestämään mahdollisimman pitkään? Tärkeintä on antaa suodattimen puhdistaa itse itsensä.

Alla löytyy tietoa hiukkassuodattimen toimintaperiaatteesta ja ylläpidosta.

Lyhyesti hiukkassuodattimesta

Hiukkassuodattimella eli DPF-suodattimella puhdistetaan dieselkäyttöisen ajoneuvon pakokaasuista nokihiukkaset. Suodatin ollut pakollinen vuoden 2007 jälkeen valmistetuissa dieselajoneuvoissa ja se on välttämätön EU:n asettamien päästörajojen sisällä pysymiseksi. Uusimpien dieselhiukkassuodattimien suodatusteho voi olla yli 90 %.

Hiukkassuodatin sijaitsee auton pakojärjestelmän yhteydessä ja on rakenteeltaan ja toimintaperiaatteeltaan yksinkertainen. Osa koostuu yleensä yhtenäisestä keraamisesta kappaleesta, jonka rakenne on kennomainen siten, että sen sisällä on kanavia ja niiden välillä on huokoisesta materiaalista valmistettuja seinämiä. Kennosto valmistetaan yleensä metalliverkosta, paperista tai kangasmateriaaleista. Kanavat jakautuvat tulo- ja poistokanaviin. Poistokanavat on tulpattu niin, että pakokaasun on läpäistävä seinämät, jolloin valtaosa noesta ja hiukkasista jää poistokanavaan eikä päädy pakokaasun mukana ulos. Tällainen suodatin tunnetaan ns. wall-flow-suodattimena. Suodattimia on kuitenkin erilaisia; AUTODOC.fi kertoo mistä tietää onko hiukkassuodatin yhteensopiva oman auton kanssa[.

Millainen Volvo V70:n hiukkassuodatin on?

Volvo V70 -farmariautoa valmistettiin vuosina 1996–2016. Jokaista sen kolmesta sukupolvesta oli saatavilla dieselkäyttöisenä, ja vuodesta 2005 alkaen kaikissa dieselmalleissa oli dieselhiukkassuodatin vakiovarusteena.

Volvo V70 -mallissa käytettävän hiukkassuodattimen tyyppi on cDPF eli katalyyttisesti pinnoitettu hiukkassuodatin. Kyseisen suodattimen erikoispinnoite edesauttaa hiukkasten polttamista eikä suodatin yleensä vaadi lisäaineita tai huoltoa. Nokihiukkasten palaminen suodattimessa kestää 10–20 minuuttia ajonopeudesta ja -olosuhteista riippuen. Regenerointi tapahtuu automaattisesti 500–1 000 kilometrin välein.

Jos Volvo V70:n hiukkassuodatin on vaihdettava, on tärkeää valita uusi osa huomioiden auton versio ja moottorityyppi. Tässä kannattaa käyttää OE-numeroa. Esimerkiksi vuoden 2008 jälkeen valmistettuihin malleihin pitäisi sopia hiukkassuodatin, jonka OE-numero on 36050310.

Mitä hiukkassuodattimen ylläpitoon kuuluu?

Suodattimen kanaviin jääneet nokihiukkaset eivät katoa suodattimesta itsestään. Ajan myötä suodattimeen kasaantuvat hiukkaset alkavat kasvattaa suodattimen vastapainetta ja heikentää sen toimintakykyä. Pidemmällä aikavälillä vastapaine voi johtaa moottorin vioittumiseen. Niinpä DPF-suodatin regeneroi eli puhdistaa itse itsensä. Regenerointi voi tapahtua jatkuvasti (passiivinen regenerointi) tai ajoittain (aktiivinen regenerointi). Volvo V70:ssä se tapahtuu passiivisesti.

Regeneroinnista huolimatta DPF-suodattimilla on välillä taipumusta tukkeutua. Tukkeutumisen lisäksi muut viat ovat mahdollisia – voit lukea yleisistä hiukkassuodattimen vioista osoitteessa AUTODOC.fi[. Suodattimen tukkeutumiselle altistaa varsinkin jatkuva lyhyiden matkojen ajaminen, etenkin kylmänä vuodenaikana. Regenerointi nimittäin yleensä pääsee kunnolla käynnistymään, kun autolla ajetaan pidempi matka. Jos hiukkassuodatin on tukkeutumassa tai jo tukkeutunut, saatat havaita tällaisia merkkejä:

  • hiukkassuodattimen varoitusvalon syttyminen (kun suodatin on 80 % täynnä hiukkasia)
  • moottorin tehon heikkeneminen
  • musta savu pakoputkesta etenkin kiihdytyksen aikana
  • polttoaineen käry matkustamossa
  • polttoaineen kulutuksen kasvu
  • moottorin käynnistysongelmat.

Jos auto alkaa regeneroida suodatinta, saatat havaita näitä:

  • kojelaudalle ilmestyvä varoitus
  • korkea tyhjäkäyntinopeus
  • ylimääräisen lämmön tuotto etenkin auton alta
  • polttoaineen kulutuksen voimakas kasvu.

Jos dieselhiukkassuodattimessa vaikuttaa olevan ongelma, autolla ajamista ei kannata jatkaa tavalliseen tapaan, sillä moottorinohjausyksikkö voi asettaa auton vikatilaan. Tämä ei kuitenkaan tapahdu välittömästi.

Miten välttää DPF-suodattimen ongelmat?

Tärkein tapa pitää Volvo V70:n hiukkassuodatin kunnossa on ajaa autolla säännöllisesti pidempiä matkoja. Suodatin alkaa yleensä puhdistaa itseään, kun se on 80 % täynnä. Tämän merkiksi kojetauluun syttyy hiukkassuodattimen varoitusvalo. Regeneroinnin onnistumiseksi pakokaasun lämpötilan on pysyttävä riittävän korkeana tarpeeksi kauan.

Tässä automallissa regenerointi tapahtuu passiivisesti, joten kuljettaja ei huomaa sen olevan käynnissä. Jos autolla ajetaan pelkästään lyhyitä matkoja, etenkin kylmällä säällä, passiivinen regenerointi ei välttämättä onnistu, ja kojelaudalla syttyy DPF-merkkivalo, kuten autokasikirja.fi kuvailee.

Pestä, korjata vaiko vaihtaa?

Jos havaitset aiemmin mainittuja oireita tai DPF-merkkivalo palaa, hiukkassuodatin on saattanut tukkeutua. Tällöin sille tulee suorittaa vianmääritys.

V70:n hiukkassuodatin on suunniteltu niin, että se puhdistuu automaattisesti moottorin käydessä. Aja n. 80 km/h vauhtia vähintään 20 minuutin ajan. Jos tästä ei ole apua, suodattimen puhdistaminen regeneroinnin avulla ei onnistu. Tavallisesti PDF-suodatin voidaan puhdistaa kemiallisen pesun, ultraäänipesun, paineilmapesun tai polttopesun avulla, mutta pahasti tukkeutunutta V70:ssä suodatinta ei yleensä kannata puhdistaa lisäaineiden tms. avulla, sillä tulokset jäävät yleensä parhaimmillaan vaatimattomiksi ja pahimmillaan voivat vahingoittaa paitsi suodatinta, myös muita osia. Joissakin Volvon 1,6- ja 2,0-litraisissa dieselmoottoreissa voidaan kuitenkin käyttää cerium- tai rautapohjaista liuosta, joka edesauttaa regenerointia. Kysy tästä vaihtoehdosta ammattilaisilta. Suodattimen puhdistamista tai minkäänlaista korjaamista ei kannata yrittää omin päin.

Jos viet auton korjaamolle, sinulle kerrotaan todennäköisesti, että suodatin tulisi vaihtaa uuteen. Suodattimien hinnat liikkuvat 300 ja 700 euron välillä. Jos vaihto suoritetaan korjaamolla, päälle tulevat työkustannukset. Vaihdon jälkeen auton vikakoodit nollataan ja järjestelmä testataan.

Voiko V70:n hiukkassuodattimen sitten poistaa?

Monia houkuttelee ajatus hiukkassuodattimen poistamisesta ja netistä löytyy tähän tee se itse -vinkkejä. Poistoon ei kannata ryhtyä, koska kyseessä on hankala toimenpide, jonka lopputuloksena auto ei tule läpäisemään seuraavan katsastuksen yhteydessä tehtävää päästömittausta ja sillä ajaminen on laitonta. Kaiken lisäksi, vaikka poisto onnistuisi, auto on ohjelmoitava uudelleen tai se voi siirtyä vikatilaan. Hiukkassuodattimen poistoon ei siis kannata ryhtyä.

Vastaa

Viestisi*

Voit käyttää näitä HTML koodeja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Nimi*
Sähköposti*
Sivusto