20-luvun tyylikkäät retroautot
Monella retroautojen ystävällä 20-luvun autotuotannosta puhuminen
saa sydämen sykkimään. Vaikka Henry Ford toikin markkinoille jo vuonna 1908
maailman ensimmäisen edullisen moottoriauton, Model T Fordin, kesti vielä
pitkään ennen kuin henkilöautoja alkoi näkyä tavallisten mattimeikäläisten
kotipihoilla. Vielä sata vuotta sitten autot olivatkin lähinnä äveriäiden
kansalaisten oikeus ja eräänlainen statussymboli, josta oltiin valmiita
maksamaan suuriakin summia. Nykyään valloillaan olevasta virtaviivaisesta ja
minimalistisesta tyylistä ei tuolloin ollut vielä tietoakaan — kun autoista oli
kerran maksettu maltaita, saivat ne luvan kanssa olla näyttäviä
yksityiskohtineen päivineen.
20-luvun autoilla maanteillä ajaminen oli töyssyistä ja kovaäänistä, mutta
matkanteon epämukavuutta kompensoi ajoneuvon uljas ulkomuoto. Etenkin
eurooppalaiset autonvalmistajat panostivat luksuksen lisäksi myös nopeuteen.
Tuohon aikaan vauhdin hurma kiehtoi ihmisiä valtavasti ja nopeusennätyksiä
rikottiinkin tuon tuosta niin maalla, merellä kuin ilmassakin.
1920-luvun autot eri puolilla maailmaa
Vaikka Ford piti 1920-luvulle tultaessa hallussaan monopoliasemaa edullisten
henkilöautojen markkinoilla etenkin Yhdysvalloissa ja Australiassa, nousi sen
haastajaksi vuosikymmenen edetessä yhä vahvemmin nykyään Yhdysvaltain
suurimpana autonvalmistajana tunnettu General Motors, jonka
valmistuslinja kattoi valtavan määrän automerkkejä – Cadillac, Buick,
Chevrolet, Pontiac ja La Salle mukaan lukien.
Etenkin amerikkalaisvalmisteisten retroautojen muotoilua ja yksityiskohtia
leimaa ylellisyys ja näyttävyys, joka oli kovassa huudossa yleisestikin
vuosisadan ensimmäisillä vuosikymmenillä. Ei ole tiedossa, mistä suunnittelijat
ammensivat inspiraatiota automalleihinsa, mutta yhtenä vaihtoehtona pidetään
Monte Carlon hulppeaa kasinoympäristöä, joka oli jo 20-luvulla vauraamman
väestön ykköskohde ja maineikas aina Yhdysvaltoja myöten. Tuon aikakauden
autoille tyypillistä hulppeutta saattoi aistia ja voi toki vielä tänäkin
päivänä kokea joko perinteisellä kasinolla tai netissä live-kasinolla ja
etenkin rulettipyörän ääressä. Ruletti on
kiistatta kasinon kruunu, jonka upeasti muotoillut metalliset yksityiskohdat,
voimakkaat värit ja arvokkuus tuovat monen mieleen vanhat klassikkoautot
juurikin 20-luvulta. Eleganttia kasinotunnelmaa voi kokea muun muassa
amerikkalaisen ruletin, VIP-ruletin tai salon príve rouletten parissa.
Euroopassa luksusautojen valmistuksesta vastasivat Bentley, Mercedes, Rolls-Royce ja Lancia, joita saattoi jo 20-luvulla näkyä kaduilla myös Suomessa. Edullisimpien henkilöautojen tuotannosta vastasivat ensimmäisen maailmansodan jälkeen etenkin Britanniassa Herbert Austin ja W.R. Morris, ja tässä kategoriassa eräs merkittävimmistä autoista on vuosien 1922-1939 aikana valmistettu Austin 7. Tässä avonaisessa pikkuautossa oli kaksi istuinta ja 38 mhp maksiminopeus. Mallista ja sen eri versioista valmistettiin lisenssiversioita eri puolilla maailmaa, ja joidenkin mielestä Austin 7:llä on ollut oleellinen rooli teollisuusmaiden autoistumisessa.
Esimerkkejä 20-luvun upeista automalleista
Tyylikkäistä 1920-luvun autoista puhuttaessa on äärimmäisen vaikea valita, mitkä ansaitsevat tulla erikseen mainituiksi. Alla esitellään kuitenkin muutama automalli, joiden suosio oli 20-luvulla huipussaan.
Lancia Lambda (1922-1931)
20-luvun Lancia Lambdan ulkomuoto edusti aikakautensa klassista tyyliä täydellisesti. Se oli aikaansa nähden varsin edistyksellinen nelipyöräjarruineen sekä yhdestä osasta muodostuvan runkonsa vuoksi. Rakenteeltaan Lambda oli kevyt ja helposti ohjattava mutkaisillakin maanteillä. Lisäksi sitä pidettiin muotoilultaan poikkeuksellisen kauniina, joka sai monet ihastumaan siihen oikopäätä.
Rolls-Royce Phantom I
Ensimmäisen maailmansodan jälkeen brittilähtöinen Rolls-Royce avasi uuden autotehtaan Yhdysvaltain Massachusettsissa voidakseen paremmin vastata autojen kasvavaan kysyntään Amerikassa. Sen aiemmin suosittu Silver Ghost -automalli sai jatkoa vuonna 1925, jolloin Rolls-Royce alkoi valmistamaan Massachusettsissa uutta Phantom-malliaan. Tyyliltään kaunislinjainen ja kevytrakenteinen Rolls-Royce Phantom nousi nopeasti muun muassa monien Hollywood-tähtien suosikkiautoksi. Sellaisen omistivat muun muassa legendaarinen näyttelijätär Marlene Dietrich sekä Warner Brothers Studiosin omistaja Jack L. Warner.
Hudson Roadster
Hudson ja sen sisarmerkki Essex valmistivat suosionsa huipulla vuoden 1929 tienoilla jopa 300 000 autoa vuodessa. Hudsonin automallien huima suosio teki siitä kyseisenä vuonna kolmanneksi suurimman autonvalmistajan heti Ford Motor Companyn ja Chevroletin jälkeen. Hudsonin automalleista vuoden 1929 kahdenistuttava Roadster oli kaikkein kevyin ja siten myös nopein, joka vetosi kansaan. Auton teräsrunko ja kauniit viimeistellyt yksityiskohdat tekivät siitä paitsi kestävän myös miellyttävän katsella.
Vastaa