20-luvun tyylikkäät retroautot

eve

Monella retroautojen ystävällä 20-luvun autotuotannosta puhuminen saa sydämen sykkimään. Vaikka Henry Ford toikin markkinoille jo vuonna 1908 maailman ensimmäisen edullisen moottoriauton, Model T Fordin, kesti vielä pitkään ennen kuin henkilöautoja alkoi näkyä tavallisten mattimeikäläisten kotipihoilla. Vielä sata vuotta sitten autot olivatkin lähinnä äveriäiden kansalaisten oikeus ja eräänlainen statussymboli, josta oltiin valmiita maksamaan suuriakin summia. Nykyään valloillaan olevasta virtaviivaisesta ja minimalistisesta tyylistä ei tuolloin ollut vielä tietoakaan — kun autoista oli kerran maksettu maltaita, saivat ne luvan kanssa olla näyttäviä yksityiskohtineen päivineen.

20-luvun autoilla maanteillä ajaminen oli töyssyistä ja kovaäänistä, mutta matkanteon epämukavuutta kompensoi ajoneuvon uljas ulkomuoto. Etenkin eurooppalaiset autonvalmistajat panostivat luksuksen lisäksi myös nopeuteen. Tuohon aikaan vauhdin hurma kiehtoi ihmisiä valtavasti ja nopeusennätyksiä rikottiinkin tuon tuosta niin maalla, merellä kuin ilmassakin.

Kuva: Unsplash

1920-luvun autot eri puolilla maailmaa

Vaikka Ford piti 1920-luvulle tultaessa hallussaan monopoliasemaa edullisten henkilöautojen markkinoilla etenkin Yhdysvalloissa ja Australiassa, nousi sen haastajaksi vuosikymmenen edetessä yhä vahvemmin nykyään Yhdysvaltain suurimpana autonvalmistajana tunnettu General Motors, jonka valmistuslinja kattoi valtavan määrän automerkkejä – Cadillac, Buick, Chevrolet, Pontiac ja La Salle mukaan lukien.

Etenkin amerikkalaisvalmisteisten retroautojen muotoilua ja yksityiskohtia leimaa ylellisyys ja näyttävyys, joka oli kovassa huudossa yleisestikin vuosisadan ensimmäisillä vuosikymmenillä. Ei ole tiedossa, mistä suunnittelijat ammensivat inspiraatiota automalleihinsa, mutta yhtenä vaihtoehtona pidetään Monte Carlon hulppeaa kasinoympäristöä, joka oli jo 20-luvulla vauraamman väestön ykköskohde ja maineikas aina Yhdysvaltoja myöten. Tuon aikakauden autoille tyypillistä hulppeutta saattoi aistia ja voi toki vielä tänäkin päivänä kokea joko perinteisellä kasinolla tai netissä live-kasinolla ja etenkin rulettipyörän ääressä. Ruletti on kiistatta kasinon kruunu, jonka upeasti muotoillut metalliset yksityiskohdat, voimakkaat värit ja arvokkuus tuovat monen mieleen vanhat klassikkoautot juurikin 20-luvulta. Eleganttia kasinotunnelmaa voi kokea muun muassa amerikkalaisen ruletin, VIP-ruletin tai salon príve rouletten parissa.

Kuva: Unsplash

Euroopassa luksusautojen valmistuksesta vastasivat Bentley, Mercedes, Rolls-Royce ja Lancia, joita saattoi jo 20-luvulla näkyä kaduilla myös Suomessa. Edullisimpien henkilöautojen tuotannosta vastasivat ensimmäisen maailmansodan jälkeen etenkin Britanniassa Herbert Austin ja W.R. Morris, ja tässä kategoriassa eräs merkittävimmistä autoista on vuosien 1922-1939 aikana valmistettu Austin 7. Tässä avonaisessa pikkuautossa oli kaksi istuinta ja 38 mhp maksiminopeus. Mallista ja sen eri versioista valmistettiin lisenssiversioita eri puolilla maailmaa, ja joidenkin mielestä Austin 7:llä on ollut oleellinen rooli teollisuusmaiden autoistumisessa.

Esimerkkejä 20-luvun upeista automalleista

Tyylikkäistä 1920-luvun autoista puhuttaessa on äärimmäisen vaikea valita, mitkä ansaitsevat tulla erikseen mainituiksi. Alla esitellään kuitenkin muutama automalli, joiden suosio oli 20-luvulla huipussaan.

Lancia Lambda (1922-1931)

20-luvun Lancia Lambdan ulkomuoto edusti aikakautensa klassista tyyliä täydellisesti. Se oli aikaansa nähden varsin edistyksellinen nelipyöräjarruineen sekä yhdestä osasta muodostuvan runkonsa vuoksi.   Rakenteeltaan Lambda oli kevyt ja helposti ohjattava mutkaisillakin maanteillä. Lisäksi sitä pidettiin muotoilultaan poikkeuksellisen kauniina, joka sai monet ihastumaan siihen oikopäätä.

Kuva: Pixabay

Rolls-Royce Phantom I

Ensimmäisen maailmansodan jälkeen brittilähtöinen Rolls-Royce avasi uuden autotehtaan Yhdysvaltain Massachusettsissa voidakseen paremmin vastata autojen kasvavaan kysyntään Amerikassa. Sen aiemmin suosittu Silver Ghost -automalli sai jatkoa vuonna 1925, jolloin Rolls-Royce alkoi valmistamaan Massachusettsissa uutta Phantom-malliaan. Tyyliltään kaunislinjainen ja kevytrakenteinen Rolls-Royce Phantom nousi nopeasti muun muassa monien Hollywood-tähtien suosikkiautoksi. Sellaisen omistivat muun muassa legendaarinen näyttelijätär Marlene Dietrich sekä Warner Brothers Studiosin omistaja Jack L. Warner.

Hudson Roadster

Hudson ja sen sisarmerkki Essex valmistivat suosionsa huipulla vuoden 1929 tienoilla jopa 300 000 autoa vuodessa. Hudsonin automallien huima suosio teki siitä kyseisenä vuonna kolmanneksi suurimman autonvalmistajan heti Ford Motor Companyn ja Chevroletin jälkeen. Hudsonin automalleista vuoden 1929 kahdenistuttava Roadster oli kaikkein kevyin ja siten myös nopein, joka vetosi kansaan. Auton teräsrunko ja kauniit viimeistellyt yksityiskohdat tekivät siitä paitsi kestävän myös miellyttävän katsella.

Vastaa

Viestisi*

Voit käyttää näitä HTML koodeja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Nimi*
Sähköposti*
Sivusto