90-luvulla osattiin tehdä pelejä
Näin vuonna 2022 on hyvä muistella pelaamisen kultaista 90-lukua. Se oli pelaamisen kulta-aikaa siinä mielessä, että internet tuli ja tapahtui kuten 1800-luvun kultarynnäkön aikoina, kaikki ryntäsivät apajille. Näin tapahtui myös pelaamisen maailmassa, ja monet 90-luvun peleistä jäivät elämään eräänlaisina retropelaamisen ikoneina, ja näistä katselemme joitakin vähän lähemmin. Näin 2022 pelaamisessa on sen sijaan menossa aivan uudenlainen kehitys, uusi pikakasino syntyy toisensa jälkeen ja aikuisten pelaaminen varsinkin rahapelaamisen maailmoissa on menossa entistä nopeamman pelaamisen suuntaan, tai niin ainakin mahdollistavat uudet pikakasinot.
90-luvun pelaaminen muutti pelaajia
90-luku ja internet toivat pelaajille jotain sellaista, mitä ei ollut aiemmin koettu. Tai oli, kirjeshakin muodossa, mutta nyt ensimmäistä kertaa alkoi olla mahdollista oikeasti pelata toisten pelaajien kanssa ympäri maapalloa pelejä, jotka olivat täysin digitaalisia. Uudenlainen pelaaminen mahdollisti myös sen, että pelaaja pystyi olemaan pelien äärellä ilman, että hänen heti huomattiin pelaavan, joten aikuisten pelaaminen alkoi vähitellen kasvaa aivan uusiin ulottuvuuksiin. Samalla luonnollisesti pelien valikoimat kasvoivat valtavalla vauhdilla ja vähitellen tultiin nykyisiin 2020-luvun mittakaavoihin, ja nykyään kuka tahansa voi aivan rauhassa pelata vaikka mitä peliä esimerkiksi odottaessaan metroa tai istuessaan taksin takapenkillä – eikä kukaan kysele, mitä teet tai mitä pelaat.
Matopelit tulivat jo 70-luvulla
Matopelien erilaiset versiot olivat tulleet pelaajille tutuiksi pelihalleissa jo 70-luvulta lähtien, mutta vuonna 1997 kännyköihin ilmestynyt Nokian matopeli 6110-puhelimeen toimi uudenlaisen aikakauden lähettiläänä ja matopeliä ja mobiilipuhelimia markkinoitiin aivan uudella tavalla: pelikiertueella, missä pelaajat pääsivät kokeilemaan ennätysten rikkomista ja voittamaan palkintoja. Mutta oletko tietoinen, että Nokia itseasiassa julkaisi kahdeksan eri matopeliä, ja että ensimmäinen peliversio on itseasiassa näytillä New Yorkin Museum of Modern Artin kokoelmissa.
Matopelien rinnalla olivat tietenkin myös erilaiset pikkukonsolipelit kehittyneet 90-luvun versioihin sieltä 80-luvun alustaan. Esimerkiksi Nintendon pelikoneet olivat taskuissa ja repuissa mukana niin koululaisilla kuin opiskelijoilla, mutta nämä pelit rakensivat ja muovasivat sitä tulevaisuuden tietä kohti nykyistä aikuispelaamista – tullessaan markkinoille niitä eivät aikuiset hirveästi pelanneet, mutta monet 80- ja 90-luvulla konsoleita pelanneet pelaajat pelaavat yhä vieläkin, he ovat vain siirtyneet mobiilipeleihin ja nettipelaamiseen näin 2020-luvulla.
90-luvulla tulivat myös videopokeripelit nettiin
Netti sai 90-luvulla myös ensimmäiset kasinopelinsä, kun rahapelaamisen ensimmäiset lisenssit mahdollistivat rahapelit netissä ja tekniikka mahdollisti sekä pelaamisen että rahaliikenteen. Ensimmäisten pelien joukossa oli myös videopokeri ja erilaiset hedelmäpelit, eli netin pelien maailmat aloitettiin niillä automaattipeleillä eli kolikkopeleillä, jotka olivat olleet aikuisten pelaajien saatavilla jo vuosikymmeniä.
Netin videopokerista tulikin yksi suosituimmista aikuisten peleistä moneksi vuodeksi. Vaikka tekniikka kehittyi nopeasti 90-luvulta 2000-luvun puolelle, niin nettikasinopeleissä kehitys ei ollut yhtä nopeata. Perusajatus tuli kuitenkin jo silloin kaikkeen kasinopelaamiseen ja peleihin, että jokainen peli piti perustua täysin onneen – ja pelaamisen määrällä ei olisi mitään tekemistä sen kanssa kuinka hyvä pelaaja olisi – joten kasinopelit olisivat aina tasapuolisia kaikkien pelaajien kesken, sekä uusien että vanhojen.
Ei ainoastaan digitaalisten pelien marssia
Vaikka nettikasinot tulivat 90-luvulla, ei pelaaminen vielä silloin siirtynyt ainoastaan nettipelaamiseksi. 90-luvulla netin mahdollisuudet olivat kuitenkin huomattavasti nykyistä rajatumpia, joten 90-luvulla pelaaminen kasvoi vielä perinteisemmin tavoin. Esimerkiksi tietokonepelit saivat aivan uusia ulottuvuuksia, ja lautapelit alkoivat laajentua sekä sisältönsä että pelaajien ikäjakauman suhteen. Pelit kuten Eurorails, Catan ja Mystery Rummy olivat pelejä, joita aikuiset pelasivat nuorempiaan enemmän.
90-luvulla tietokonepelaaminen laajeni entisestään
Saatoit pelata Tetris- peliä jo 80-luvulla. Siinä myös kilpailtiin ihan MM-tasolla saakka, ja sinä saatoit kilpailla kavereidesi kanssa ja Tetris-pelaaminen jatkui vielä 90-luvullakin, mutta vähitellen sen tilalle alkoi tulla erilaisia pelejä – varsinkin siksi, kun pelaajille tuli lisää ikää, haluttiin pelata erilaisia, kehittyneempiä pelejä ja 90-luku mahdollisti tämän vähitellen. 90-luvulla nimittäin alkoi tulla myös erilaisia hybiridipelejä, joissa yhdistettiin esimerkiksi elokuvat ja pelaaminen, ja entistä enemmän tuli myös urheilupelejä, joissa yhdistyivät oikeiden pelaajien kasvot pelaamisen kanssa – tämän kaiken taustalla oli luonnollisesti entistä paremmat grafiikkaominaisuudet, mitä peleissä oli. 90-luvun alussa vain videopeleissä eli pelisaleissa oli sen luokan grafiikkaominaisuudet, että peleissä oikeasti tunnisti hahmoja – tietokone- ja konsolipelien hahmot olivat sitten huomattavasti yksinkertaisempia ja niiden liikkeet samoin – mutta vähitellen 90-luvun aikana tekniikka kehittyi ja niin pelien grafiikat kuin äänimaailmat alkoivat saavuttaa alkuperäisten videopelien tasoa. Tämän seurauksena tietenkin kävi kuten kävi, eli videopelien salit ja huoneet vähitellen katosivat markkinoilta.
90-luvulla tuli pelien markkinoille paljon sellaisia pelejä, joiden pelimaailmat ja itse pelaaminen houkuttelivat aikuisia pelaamisen äärelle. 90-luvulla asenteet olivat kuitenkin vielä paljon pelaamista vastaan, mutta vähitellen tämä jo 80-luvulla alkanut pelaamisen lisääntyminen ja asenteiden muuttuminen olivat tuottaneet tulosta. Pelit kuten Doom, Warcraft 2, Star Wars Jedi Knight: Dark Forces 2, Quake, Command & Conquer: Red Alert, Civilization 2, Half-life, Heroes of Might and Magic 2, Fallout ja Duke Nukem 3D toivat myös aikuisille aivan erilaisia pelimaailmoja, ja nähtiin että entistä parempi ja laajempi pelattavuus oli oikeasti myös aikuisten ajanvietettä – eikä enää vain nuorten harrastus. 90- luku toi tullessaan myös todelliset pelimaailmat, jotka ovat vain niistä ajoista kehittyneet entisestään nykyisiin mobiilimaailmoihin ja virtuaalisiin maailmankaikkeuksiin – pelasitko itse esimerkiksi Planescape: Tormenttia vuonna 1999? Tai seikkailitko maanalaisissa kaupungeissa Heroes III-pelissä?
Yhä nykyään vielä 2020-luvullakin saatamme palata 90-luvun peleihin, esimerkiksi nettikasinoilla voimme tavata Hugo-peikon, joka aikoinaan seikkaili suomalaisessa televisiossa ja Hugon seikkailuihin pääsi itse mukaan soittamalla palvelunumeroon. Nykyään Hugo peli on pääosin pelattavissa vai omassa kasinopelissään, mutta sitä kautta se on hyvä esimerkki pelaamisen kehittymisestä ja siirtymisestä toiselle tasolle. Kuka olisi 80-luvulla tai 90-luvulla uskonut sitäkään, että 2000-luvuna aikana kasinopelit saavat kolikkopeleihin myös versioita lasten saduista! Nämä tarinat toimivat myös aikuisille yhdistettynä onnenpelaamiseen – sillä pelaaminen on kasvanut kaikissa ikäluokissa.
90-luvun retropelit
Jos tänä vuonna pelataan retropelejä, jotka ovat uusintoja 90-luvulta, niin myös 90-luvulla pelattiin sen ajan retropelejä. Esimerkiksi vanha laivanupotus peli sai oman elektronisen versionsa, ja siitä eteni myös nettipeliksi, ja 90-luvun suosikkeja aikuistenkin parissa olivat myös korttipeleistä Uno ja noppapeleistä Yazzy. Nämä pelit ovat yhä 2020-luvullakin suosittuja seurapelejä alkuperäisessä muodossaan, vaikka sekä Uno että Yazzy ovat pelattavissa myös mobiilipeleinä. Retropelit ovat kuitenkin parhaimmillaan aikuisten yhteisten peli-iltojen pääkohtina, on se peli sitten korttipeli kuten pokeri, tai nimenomaan noppapeli kuten Yazzy.
Joillakin on kotonaan vielä kunnossa oleva Commodoren C64 tai jopa Vic-20 ja näiden tietokoneiden pelejä pelataan vain verestääksemme muistoja sieltä 90-luvulta. Pelit itsessään ovat luonnollisesti jo aikoja nähneitä ja parempia pelejä on tarjolla – mutta niin kuin monen muunkin asian parissa, muistoja on kiva aina silloin tällöin verestää, ja mikäs siihen parempi kuin vaikkapa vanha kunnon Boulder Dash peli tai Lemmingsit.
Se, että 90-luvulla osattiin tehdä pelejä, toimi suunnannäyttäjänä ja tienraivaajana nykyisille peleille ja ennen kaikkea pelaamisen laajentumiselle. Jos 90-luvullakin vielä pelaaminen oli rajatun ihmisjoukon harrastus, on se nyt 2022 kenen tahansa, minkä ikäisen tahansa, ja minkä sukupuolisen ihmisen harrastus – kukaan ei pelaamisesta enää pahastu kuin ennen.
Vastaa