BMW-museo ja muita retroautojen ystävien vierailukohteita
Kevät-, kesä- ja syyskuukaudet ovat Suomessa otollisinta aikaa klassikkoautojen esittelyyn. Kun museokilvillä rekisteröidyt retroautot päästetään autotalleista kaduille, autonomistajien lisäksi muut teiden kulkijat voivat ihastella vähintään 30-vuotiaita, alkuperäiskunnossaan olevia tai entisöityjä ajoneuvoja.
Suomessa on monia autotapahtumia, joiden lisäksi ulkomaille matkustaessa tarjoutuu mielenkiintoisia mahdollisuuksia nauttia klassisista ja uudemmista autoista. Netistäkin löytyy jännittäviä vaihtoehtoja retroautoista intoiluun. Paras tapa harrastaa riippuu kustakin autofanista – pääasia on, että retroautoharrastus voi jatkua!
Kotimaisia autotapahtumia: retkiajot, pörinät ja cruising-illat
Suomessa museoajoneuvoista pitää kirjaa Suomen ajoneuvohistoriallinen keskusliitto (SAHK). Se järjestää vuosittain valtakunnallisen retkeilyajon, johon ilmoittautuneet autoharrastajat osallistuvat leikkimielisiin reittiajokilpailuihin. Mukaan päästäkseen on valintakomitealle toimitettava kuva ajoneuvosta, jotta voidaan olla varmoja sen sopivuudesta ajoihin.
Retkeilyajon lisäksi ympäri kotimaata järjestetään erilaisia epävirallisia autoilutapahtumia. Niin kutsutut cruisingit keräävät yhteen ennen kaikkea amerikkalaisia klassikkoajoneuvoja, vaikka muunkinlaiset ajoneuvot ovat tervetulleita. Cruising-tapahtumat ovat julkisia, mutta niillä ei ole virallista järjestäjätahoa. Paikalle saavutaan nauttimaan kauniista autoista, moottorien jylinästä ja rennosta tunnelmasta.
Esimerkiksi Helsingissä Stadin cruising -tapahtumasta on tullut erottamaton osa retroautojenharrastajien kulttuuriperintöä. Kauppatori täyttyy jokaisen kuukauden ensimmäisenä perjantaina näyttävistä jenkkiautoista. Muita cruising-paikkakuntia ovat Riihimäki, Hyvinkää, Vantaa ja Porvoo.
Pörinät on puolestaan Mäntsälässä järjestettävä kuukauden viimeisen perjantain tapahtuma, jossa osallistujat esittelevät omia kauniita ajoneuvojaan. Spontaaniin autotapahtumaan on mahdollista osallistua automallista ja valmistusvuodesta riippumatta.
Autoharrastus netissä
Kun matkustaminen ei onnistu tai alla ei ole oikeanlaista ajopeliä, retroautojen fanit voivat valita autoiluaiheiset kolikkopelit ja pitää hauskaa niiden parissa. Nitropolis 2, Monster Wheels ja Drive: Multiplier Mayhem nostavat adrenaliinia ja sisältävät sekä erikoisia ajoneuvoja että jännittäviä bonustoimintoja. Pelitilin luominen käy helposti Trustlyn kautta ja pankkitunnuksilla tehty talletus on nopea ja turvallinen. Ajanvietteenä autopelit ovat erinomaisia, sillä ne on mahdollista ottaa mukaan minne vain – parkkipaikkaa ei tarvitse etsiä.
Videokonsoleille on valmistettu vielä enemmän autopelejä, kuten Need for Speed, GTA V ja Gran Turismo. Kilpa-ajamisen lisäksi mukana on erilaisia tehtäviä, joita suorittamalla pelissä on mahdollista edetä ja ajoneuvosta tuunata entistä vaikuttavampi. Pelien lisäksi netti tarjoaa mielenkiintoisia keskusteluareenoja ja sosiaalisesta mediasta on helppo löytää samanmielisiä ihmisiä harrastusta jakamaan. Kommentit, oppaat, vinkit ja niksit pitävät harrastusta yllä, vaikka retroauto ei olisi lähettyvillä.
Autofriikin unelmakohde: BMW Welt
Saksan Münchenissä sijaitsee BMW:n autotehdas ja museo, jossa merkin kannattajat voivat vierailla ja oppia kaiken autonvalmistuksesta. Vuonna 2007 avattu automaailma kuuluu kaupungin suosituimpiin matkailukohteisiin, sillä sisäänpääsy on ilmainen ja tekemistä riittää. Vieraat voivat tutustua BMW-, Mini- ja Rolls Royce-autojen historiaan, kehitykseen ja nykytuotantoon sekä hankkia oman mittatilaustyönä tehdyn BMW:nsä. BMW Weltissä luovutetaan joka päivä noin sata uutta ajoneuvoa.
Tehdaskierros on mielenkiintoinen ilman suurostosten tekemistäkin ja vieraat voivat nähdä, miten legendaarinen BMW 501 on saanut alkunsa. Tehtaan 50 000 neliömetriä sisältää runko-osaston, hitsaamon, moottorin asennuksen, maalaamon ja viimeistelyosaston. BMW:n 3- ja 4-sarjan eri mallien lisäksi tehtaalla valmistuvat erikoiset M-sarjan moottorit sekä Rolls-Roycen V12-moottorit.
Italian kuumat Ferrari-museot
Retroautoista ja modernimmista menopeleistä pitäville autojenystäville Modena-museo Enzo Ferrari ja Maranellon Ferrari-museo Italiassa ovat ehdottomia pysäkkejä. Näyttelyt kertovat oman tarinansa siitä, kuinka Ferrari on saavuttanut vankkumattoman asemansa F1-tallina ja miten Enzo Ferrari on onnistunut ylläpitämään vaikuttavaa imperiumia.
Retroautoista ihailtavina ovat muun muassa Mille Miglia eli vuoden 1950 mallit 166 MM ja 250 GT sekä 1960-luvun 275 GTB ja 365 GT 2+2 -autot. Uudempaa kalustoa edustavat esimerkiksi valkoinen LaFerrari Aperta -avoauto ja Eric Claptonin omistama SP12 EC. Menneiden vuosikymmenten formula-ajoneuvojen ihailu on loistava Italian matkan päätös.
Vastaa