Monacon automuseon helmet

Tony

Välimeren rannalla lepäävä, pieni ja kompakti Monaco on aina vetänyt puoleensa turisteja, valkokankaan tähtiä ja autoharrastajia ympäri maailman. Vain kivenheiton päässä Nizzasta sijaitseva, upea rantakaupunki on pienestä koostaan huolimatta täynnä nähtävää. Formulakisoistaan tunnettu Monte Carlo pitää sisällään myös muunlaisia herkkuja todelliselle autoharrastajalle.

Monacossa vuosittain järjestettävät Formula 1 -kisat tuovat Monte Carlon
kaupunkiin vuosittain tuhansia kävijöitä. Formulakisoistaan tunnettu Monte Carlo pitää sisällään myös muunlaisia herkkuja todelliselle autoharrastajalle, sillä Monacon prinssin autokokoelma on yksi Monte Carlon suosituimmista nähtävyyksistä. Monte Carlo tunnetaan myös jetset-elämäntyylistä, joka tarjoaa erilaisia mahdollisuuksia aina Formula 1 -kisoista maailmanluokan pelielämyksiin, esimerkiksi Monte Carlon EPT-tapahtumassa.

KUVA: Pixabay LISENSSI: Public Domain, tekijänoikeudeton

Ruhtinaallinen autoharrastus – Monacon automuseon historiaa

Monacon ruhtinas Rainier oli eläessään vintage-autojen ja keräilyautojen ystävä. 1950-luvun lopulla ruhtinas Rainier aloitti keräilyharrastuksensa, joka hiljalleen laajeni hänen hankkiessa yhä kasvavan määrän keräilyharvinaisuuksia palatsiinsa, joka tunnetaankin nimellä Palais Princier – prinssin palatsi. Palatsi kävi kuitenkin pian liian pieneksi ruhtinaan kasvavalle kokoelmalle, joten vuonna 1993 prinssi
Rainier avasi kokoelmansa suuren yleisön nähtäväksi. Kolmenkymmenen vuoden aikana kerrytetty kokoelma sijaitsee ruhtinaan palatsin alapuolella, lähellä Fontviellen kauppakeskusta. Vuonna 2012 ruhtinas Prinssi Albert uudelleen järjesti kokoelmaa. 38 kokoelman autoista huutokaupattiin uudelleen järjestämisen aikana.

Noin 5000 neliömetrin kokoisessa hallissa on tänä päivänä lähestulkoon 100
Euroopasta ja Yhdysvalloista tuotua autoa. Kokoelma pitää sisällään
harvinaisuuksia autojen esi-isien ajoilta, 50-60-lukujen helmiä ja toki myös
Formula-ajoissa käytettyjä autoja. Näiden lisäksi kokoelma pitää sisällään lukuisia malleja valmistajilta kuten Hispano Suiza, Rolls Royce, Lincoln, Facel Vega, Delage, Delahaye, Ferrari, Maserati ja Lamborghini. Kokoelmassa on myös
vuoden 2011 kuninkaallisten häiden Lexus.

1903 De Dion-Bouton

KUVA: George Buhnici LISENSSI: Public Domain

Yksi kokoelman harvinaisuuksista, vuoden 1903 De Dion-Bouton, on yksi
teknisesti merkittävimpiä historiallisia automalleja. Ranskalaiset autopioneerit, Jules-Albert de Dion ja Georges Bouton, olivat maailman ensimmäisiä autonvalmistajia. De Dion-Bouton valmisti ensimmäisen ”hevosettoman kärrynsä” jo vuonna 1883. He olivat ensimmäisiä autovalmistajia, jotka onnistuneesti markkinoivat autoja kulkuneuvoina. Heidän kehittämänsä Dion-taka-akseli oli myös pitkään suosiossa urheiluautojen rakentamisessa aina 60-luvulle saakka.
Vuoden 1903 De Dion-Bouton mallin auton moottori on kaksisylinterinen ja siinä on hevosvoimia 16.

De Dion-Bouton oli aikansa merkittävimpiä autonvalmistajia. He valmistivat vuodessa noin 400 autoa ja kolmisen tuhatta moottoria. De Dion-Bouton valmisti moottoreita monille aikansa moottoripyörävalmistajille, ja sen moottoreita käytettiin yli 150 valmistajan moottoripyörissä. Monet tunnetut, amerikkalaiset brändit, kuten Harley-Davidson, käyttivät De Dion-Boutonin moottoreita omiensa malleina.

Sunbeam Alpine vm 1953

Siirryttäessä klassikkoautojen kultaiselle vuosikymmenelle, 1950-luvulle, löytyy kokoelmasta myös valkokankailta tuttuja malleja. Kokoelmasta löytyy nimittäin Sunbeam Alpine -mallin auto, jota Prinssi Rainierin vaimo, Grace Kelly, sekä näyttelijä Cary Grant käyttivät elokuvassa Varkaitten Paratiisi. Sunbeam Alpine on coupé-mallinen, kaksipaikkainen urheiluauto, jota valmisti Rootes Group vuosina 1953-55. Kokoelmasta löytyvä Sunbeam Alpine on kaksiovinen ja sen voimanlähteenä on nelisylinterinen 2,3 litran moottori.

Rootes Group (Rootes Motors Limited) oli brittiläinen autojen ja moottoreiden valmistamiseen keskittynyt yritys. Yhtiö perustettiin vuonna 1913. Se toimi alunperin autokauppana, mutta vuonna 1917 osti moottoreita valmistavan yrityksen. Vuoteen 1924 mennessä Rootes oli alansa suurin jakelija Britanniassa. Rahoitusongelmien ja tuotantotappioiden myötä Rootes fuusioitui Chryslerin kanssa vuonna 1964. Vuonna 1967 Rootes siirtyi täysin Chryslerin alaisuuteen. Rootesin tunnetuimpiin automerkkeihin lukeutuvat Sunbeam ja Hillman.

Rallikisojen helmiä ja Lotus E21

Museossa on myös lukuisia, Formula-faneja kiinnostavia malleja. Suomalaisittain kiinnostavia esimerkkejä ovat esimerkiksi Kimi Räikkösen ajama, vuoden 2004 McLaren MP4-19, sekä Ari Vatasen vuonna 1985 ajama Peugeot 205 turbo 16. Joukossa on myös muita, kisojen voittoja niittäneitä autoja, kuten Sebastian Loebin vuoden 2013 Monte Carlon rallin voittoon ajama Citroën DS3 WRC. Huomattavin keräilykappale rallimaailmasta lienee kuitenkin vuoden 1929 Grand Prix:n voittaja-auto, Bugatti Type 35, jonka voittoon kiidätti William Grover-Williams.

Vuonna 2013 Lotus julkisti F1-automallinsa, jossa huhujen mukaan on maailman paras ohjauspyörä. Lotus E21 voitti Kimi Räikkösen ajamana ensimmäisen kisansa. Se ei valitettavasti saavuttanut muita voittoja, mutta ylsi kuitenkin yhdeksälle palkintosijalle. Lotus E21 julkistettiin tammikuussa 2013 ja oli sen kauden ensimmäinen julkaistu malli. Lotus E21:stä edeltävässä mallissa käytetty passiivinen DSR-järjestelmä jäi käyttöön tässäkin mallissa. DSR-järjestelmä, eli liikuteltava takasiipi, on auton takaosassa sijaitseva, aerodynaamista vastusta vähentävä laite.

Ulkonäöltään Lotus E21 pysyi uskollisena tallin väreille. Pohjaltaan musta, kullalla kirjailtu auto sai edellisestä mallistaan kritiikkiä epäesteettisen keulaporrastuksensa vuoksi. Vuoden 2013 malliin olisikin saanut asentaa keulapaneelin, mutta koska tämä ei tuonut aerodynaamista etua auton painoa tarkastellen, Lotus päätti jättää paneelin pois. Lotus E21-mallin voimalähteenä on Renaultin 7-vaihteinen, puoliautomaattinen, 2,8 litrainen V8-moottori.

Monte Carlon katuja astellessa ja nähtävyyksiä ihaillessa voi bongata
keräilyharvinaisuuksia myös museon ulkopuolella, sillä Rivieran upeat maisemat ovat täydellisiä kohteita keräilyautojen ulkoiluttamiselle. Monacon upea satamat, Monte Carlon Casino ja Yacht Club ovat omiaan houkuttamaan myös vintage-autojen ystäviä paikalle. Pidähän siis silmäsi auki, ja voit bongata tästä pienestä Välimeren luksuskaupungista monia keräilyharvinaisuuksia!

Vastaa

Viestisi*

Voit käyttää näitä HTML koodeja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Nimi*
Sähköposti*
Sivusto