Paljon enemmän kuin pelkkä auto — Ferrarin asema suosituimpana F1-tallina ei horju
Lähes jokainen lajiin perehtymätönkin osaa nimetä vähintään yhden formuloissa mukana olevan automerkin, joka on lähes poikkeuksetta silloin Ferrari. Kyseessä on ikonisen punaisesta väristään ja hevoslogostaan tunnettu automerkki, jonka talli on formulahistorian menestynein ja pitkäikäisin. Mikä selittää Ferrarin ehtymättömän suosion? Mikä saa sen erottumaan niin selkeästi kilpailijoistaan? Näihin kysymyksiin perehdymme tarkemmin tässä artikkelissa.
Viralliselta nimeltään Scuderia Ferrari on paitsi italialainen luksusautomerkki, myös Formula ykkösten kuningastalli, joka on nähty formuloissa joka ikisellä kaudella aina vuoden 1950 Formula 1 -kilpailuista alkaen. Alkujaan Enzo Ferrarin perustama talli on vuosikymmenten saatossa osoittanut ansaitsevansa paikkansa kaikkien aikojen tunnetuimpana ja suosituimpana F1-tallina. Ferrarin ratin takana on nähty liuta tunnettuja kuljettajia, joista mainittakoon vaikkapa Juan Manuel Fangio, Mike Hawthorn, Niki Lauda, Jodyn Scheckter, Michael Schumacher ja Kimi Räikkönen. Näiden kuljettajien huikeista edesottamuksista monet ovat jääneet ikuisesti elämään F1-fanien muistoissa.
Vankkumaton fanikunta
Tuskin mikään muu automerkki tai F1-talli on saavuttanut moottoriurheilun maailmassa samanlaista asemaa kuin Ferrari. On selvää, että suurimmassa roolissa tallin suosion synnyssä on sen kestävä menestys vuosikymmenestä toiseen. 16 tallimestaruutta,15 kuljettajamestaruutta ja reilusti yli 200 osakilpailuvoittoa puhuvat puolestaan. Ferrarin maine on perustavanlaatuista, ja tallin menestykseen uskotaan yhä vankasti, kuten vedonlyöntitilastojen kertoimista voi nähdä. Esimerkiksi Guts vedonlyönti käy kuumana aina F1-osakilpailujen alla, ja Ferrari löytyy lähes poikkeuksetta kärkijoukosta.
Ferrari on kuitenkin paljon enemmän kuin pelkkä automerkki tai edes F1-talli. Moni rinnastaa sen jopa suoranaiseen kulttiin. Kun Enzo Ferrari aikoinaan perusti tallin, kehitettiin sitä tarkoituksella perinteisen olettamuksen varaan, jonka mukaan yksikään kuljettaja tai tallissa työskentelevä yksilö ei ole tiimiä suurempi. Talli puhaltaa saumattomasti yhteen hiileen aina kuljettajista mekaanikkoihin ja faneihin. Ferrarin taustalta löytyykin poikkeuksellisen intohimoinen ja laaja fanijoukko, jota kutsutaan italialaisittain nimellä tifosi. Faneja ja faniklubeja löytyy kaikkialta maailmassa, mutta tuskin missään sitä ymmärretään yhtä hyvin kuin sen kotimaassa Italiassa. Etenkin sen kotiradalla Monzassa järjestettävän Italian osakilpailun aikaan tunnelma on käsinkosketeltava, mutta monet tosifanit kiertävät osakilpailuja uskollisesti niin paljon kuin mahdollista.
Vastoinkäymisistä huolimatta suuri kansansuosio
Moni pitää vuosituhannen ensimmäisiä vuosia tallin kulta-aikoina. Tuolloin legendaarisen saksalaiskuljettaja Michael Schumacherin ja Ferrarin välinen saumaton yhteistyö johti peräti viiteen peräkkäiseen maailmanmestaruuteen. Sittemmin talli on joutunut ponnistelemaan toden teolla — Ferrari on kärsinyt jo jonkin aikaa tehottomuudesta, eikä F1-mestaruuksia ole siunaantunut sitten Kimi Räikkösen vuonna 2007. Vuonna 2008 Jean Todt jätti pestinsä tallipomona luovuttaen paikkansa Stefano Domenicalille ja seuraavana vuonna Räikkönen korvattiin Fernando Alonsolla. Alkoi alamäki, josta talli ei ole kunnolla toipunut vieläkään. Totuttua heikommista tuloksista huolimatta Ferrarin suosio ihmisten keskuudessa vaikuttaa horjumattomalta ja Ferrareja myydään enemmän kuin koskaan.
On selvää, että Ferrarin menestys on ollut hiipumaan päin sitten tallin kultavuosien. Nykyään kilparadoilla kaasuttelevat F1-kuljettajat ovat kaikki varttuneet aikana, jolloin Ferrari dominoi suurelta osin formuloita. Nyt vastassa oleva talli ei kuitenkaan ole enää samanlainen kuin silloin, mutta siitäkin huolimatta se edustaa yhä jotain taianomaista. Ikonisen tallin historia, perinteet ja tavoitteet tunnetaan hyvin autourheilun maailmassa, ja moni kuljettaja olisi todennäköisesti valmis siirtymään Ferrarille koska tahansa kutsuttaessa.
Aikojen saatossa perinteisenä tallina pidetyn Ferrarin on täytynyt muuttua vastatakseen paremmin nykyodotuksia. Esimerkkinä tästä voidaan pitää esimerkiksi mukaan lähtemistä F1 Esports -sarjaan. Perinteisessä F1:ssäkään toivoa ei ole menetetty. Moni moottoriurheilun ystävä uskoo vakaasti siihen, että edessä ovat jälleen paremmat ajat, kunhan tallia vaivanneet pienet ongelmat saadaan hiottua pois.
Vastaa