Panhard et Levassor Dynamic oli 1930-luvun kasinovierailuauto
Amerikkalaisia vanhoja autoja pidetään usein autoalan mahtipontisimpina ja näyttävimpinä retroautoina. Tässä suhteessa amerikanrautojen ohi kiitää kirkkaasti ranskalainen autovalmistaja Panhard et Levassor, joka tunnettiin poikkeuksellisista automalleistaan. Ranskalaiset autovalmistajat ovat toki suunnitelleet ja valmistaneet valtavirrasta poikkeavia automalleja kautta autoilun historian. Muutaman erikoisemman mallin sijaan ranskalaiset ovat pyrkineet kulkemaan vastavirtaan lähes koko mallistonsa osalta ja tuottaneet alaa hämmentäviä uusia automalleja vuodesta toiseen.
Näyttävä saapuminen kasinolle Dynamicilla
Panhard et Levassor toimi autoalan pioneerina autojen suunnittelussa ja vaikutti vahvasti siihen, miltä nykyinen moderni henkilöauto näyttää. 1890-luvulla toimintansa aloittanen autovalmistajan valikoimiin kuuluivat niin arkiautot kuin sotilas- ja urheiluautotkin. Kaikissa toteutuksissa pyrittiin tavalla tai toisella erottumaan ja tarjoamaan autoja ostaville asiakkaille ainutlaatuinen autoilukokemus.
Yksi näyttävimpiä toteutuksia oli massiivisen muhkea Panhard et Levassor Dynamic -automalli, joka näki päivänvalon vuonna 1936. Automalli istui hyvin kyseisen aikakauden nousuhuumaan ja siitä tuli nopeasti varakkaiden näyttäytymisauto suosituilla kasinoilla, joissa tuohon aikaan huviteltiin ahkerasti. Korimalli oli elegantin pyöristetty ja etuvalot olivat poikkeuksellisesti upotettuina auton etuosaan. Kaikkein erikoisin ratkaisu oli sijoittaa ratti keskelle etupenkkiä paremman näkyvyyden takaamiseksi kuljettajalle.
Panhard et Levassor Dynamic autoerikoisuuden kyydissä on helppo kuvitella suurilla panoksilla pelaavien kasinovieraiden saapuvan näyttävästi kasinon etuovelle. Tänä päivänä tällaista etuoikeutettujen kasinokulttuuria ei juuri enää ole. Jokainen meistä voi nauttia samoista kasinopeleistä kuin lähes sata vuotta sitten. Luotettava casino netissä tarjoaa rahapeliviihdettä ajasta ja paikasta riippumatta. Pukukoodia nettikasinolla ei ole ja näyttävästä sisääntulosta arvokkaan näköisellä autolla ei tarvitse kantaa huolta.
Panhard menestyy parhaiten sotilasajoneuvoissa
Toinen maailmansota käytännössä keskeytti Panhard et Levassorin henkilöautotuotannon. Sodan jälkeen yrityksen nimi typistettiin pelkkään Panhard-nimeen ja tuotanto jatkui kevyempien henkilöautojen valmistuksella. Myynti takelteli ja sodan jälkeisen säännöstelyn vaikutukset tuntuivat yhtiön rahakassassa Panhardin keikkuessa vararikon partaalla.
Menestystä alettiin saavuttaa 1950-luvulla Panhardin tehdessä yhteistyötä kilpa-autojen valmistuksessa Monopele-nimisen ranskalaisen urheiluautovalmistajan kanssa. Panhardin automalleihin perustuvat kilpa-autot voittivat kolmen vuotena peräkkäin luokkansa suorituskykyisimmän auton tittelin. Tämän innoittamana Panhard panosti entistä enemmän urheiluautoihin. Tälle innostukselle tuli täyspysähdys vuoden 1955 Le Mans -autokilpailussa koetun järkyttävän onnettomuuden myötä, jossa 85 ihmistä sai surmansa kolaroivien kilpa-autojen ja niiden osien lennettyä katsomoon tuhoisin seurauksin.
Viimeinen Panhard-merkkinen henkilöauto rullasi ulos Panhardin autotehtaalta vuonna 1967. Yrityksen rahapula ja toiminnan jatkumisen mahdottomuus laskeneiden myyntilukujen myötä kävi ilmeiseksi ja Panhardin henkilöautovalmistus myytiin asteittain Citroënille. Autojen valmistus sulautettiin uuden emoyhtiön toimintoihin ja Panhardin tarina itsenäisen henkilöautomerkkinä tuli päätökseensä. Vuodesta 1968 eteenpäin Panhard jatkoi enää sotilasajoneuvojen valmistamista.
Sotilasajoneuvojen valmistaminen kotimaisiin tarpeisiin piti Panhardin tuotemerkin elossa aina 2000-luvulle asti. Vuonna 2004 Panhard sai kuoliniskun toiminnalleen, kun se hävisi kilpailutuksen Ranskan armeijan sotilasajoneuvojen toimittamisesta. Kilpailutuksen voittanut yritys osti tämän jälkeen Panhardin, mutta säilytti yrityksestä käytännössä vain tuotenimen. Panhardin vahva brändi sai jatkoaikaa sotilasajoneuvoissa aina vuoteen 2012 asti kunnes Volvon omistama sotilasajoneuvoihin erikoistunut tytäryhtiö osti Panhardin ja sulautti sen omiin toimintoihinsa.
Panhardin vanha innovaatio toimii nykyautoissakin
Legendaarinen autovalmistaja Panhard on vaikuttanut huomattavasti nykyautojen muotoihin ja tekniikkaan. Erikoisajoneuvoja valmistaneen yrityksen henkilöautomalli Panhard et Levassor Dynamic oli viime vuosisadan alkupuolella halutuimpia luksusautoja, joilla kurvailtiin näyttävästi niin sosiaalisiin tapahtumiin kuin kasinoille koittamaan onnea rahapeleissä. Monet valmistajat kopioivat auton uniikkia muotoilua, esimerkiksi ruotsalaisvalmisteinen Saab 92 omasi selkeästi Dynamicista kopioitua tyyliä.
Panhard ei ollut kuitenkaan pelkkää kaunista ulkokuorta, vaan autovalmistaja on luonut useita teknisiä innovaatioita autoteollisuudessa. Kenties tunnetuin on ajoneuvon iskunvaimennusta parantava panhard-tanko, joka löytyy edelleen tänä päivänäkin lukuisista arkikäytössä olevista ajoneuvoista. Panhardin tekemät ratkaisut autojen kehityksessä ja muotoilussa olivat usein aikaansa edellä ja näiden ansiota Panhard omaa kunniapaikan autoilun kehityksen historiassa.
Vastaa