Retroautoilun sydämessä: jokamiesluokan kilpailut

eve

Jos ajatellaan retroautoilua kilpailuiden kautta, niin mieleen tulee eittämättä vanhat kunnon jokkiskisat. Oletko itse ollut kertaakaan katsomassa jokkiskisaa, eli jokamiesluokan autokisaa? Se on suomalaisittain juurikin se autourheilulaji, jota harrastetaan eniten, ja joka on säilyttänyt suosionsa vuodesta toiseen, vaikka sen rinnalla ajanvietteiden joukkoon ovat tulleet kaikenlaiset digitaaliset tekemiset, ja vaikka kasinopelit tarjoavat entistä enemmän bonuksia, joita voit tarkastella http://www.bonusilmantalletusta.com/ osoitteesta koska vain. Mutta katsotaan tällä kertaa lähemmin tätä autoiluluokkaa, ja miksi se on yhä niin suosittua.

Jokkiskisat ei ole kallis harrastus

Kaikenlainen autoharrastus maksaa aina jotakin, mutta jokamiesluokan autokilpailut ovat kuitenkin rajattuja kustannusten suhteen. Mutta siinä mittakaavassa, kuin esimerkiksi myös F1-autot ovat nykyään kustannuskaton alaisia, niin jokamiesluokassa kustannukset ovat luonnollisesti aivan eri luokassa, ja mukaan pääsee todellakin paljon helpommin – mutta voittoon tarvitaan kuitenkin sekä ajotaitoa että hieman tuuria aina mukaan.

Jos esimerkiksi ajatellaan sitä autoa, millä voi jokamiesluokkaan osallistua, niin varsinaiset kilpailun tekniset säännöt ovat sen verran vapaat, että periaatteessa mikä tahansa siviililiikenteessä käytössä ollut tai oleva auto kelpaa lähtökohdaksi – luonnollisestikaan et voi lähteä kisaan suoraan katuautolla, vaan sille on tehtävä pieniä muokkauksia. Lisäksi mukaan pääsee jo 15-vuotiaana! Mikä on sinällään aika erikoista, jos ajattelee, että tavallisille teille pääset ajamaan erityisluvallakaan vasta 17-vuotiaana. Mutta jos 15-vuotias suosittaa JM-tutkinnon, on hänen mahdollista päästä ajamaan jokamiesluokan nuorten kisoissa. Alle 18-vuotiaat tytöt voivat osallistua naisten ja nuorten luokkaan, jos luokat ajetaan kilpailussa eri päivinä. Yleisessä luokassa kuljettajan tulee olla 18 vuotta täyttänyt. Senioriluokkaan saa osallistua aikaisintaan täytettyään 50 vuotta. Kaikissa luokissa kuljettajilta vaaditaan tutkinnon lisäksi kilpailulisenssi, joka sisältää kilpailijan tapaturmavakuutuksen.

Jokkiskisat tuovat autourheilun ympäri Suomea

Suomessa jokamiesluokan kilpailuja järjestetään pääosin soraradoilla, joissa vaihtelevat asfaltti-j a soraosuudet. Tämä mahdollistaa kilpailut joka puolella Suomea ja ratoja onkin satakunta. Näiden varsinaisten ratojen lisäksi talvella ajetaan myös järvien jäällä ja maalle jäädytetyillä radoilla talvikisoja. Kipailuja näillä radoilla järjestetään keskimäärin sata vuodessa ja paikalliset UA-yhdistykset toimivat järjestelijöinä. Pienemmät kisat vetävät muutaman kymmenen autoa kilpailemaan voitosta, mutta isommat kisat vetävä satoja autoja mukaan tapahtumiin. Näiden sadan isomman tapahtuman lisäksi UA-seurat voivat ja pitävätkin omia seurojen sisäisiä kisoja, myös jokkisluokassa. Tällaisiin paikallisiin kilpailuihin ei tarvitse hankkia JM-tutkintoa, ja ne toimivatkin hyvänä testipaikkana, jos haluaa tutustua lajiin kokeilemalla – ja sitten vasta tutkintoa suorittamaan. Jokkis on kuitenkin laji, jota todellakin voi harrastaa aika lailla koko elämänsä, aloittaen nuorena vanhempien kanssa radoilla käymisestä senioritason taitajiin ja harrastajiin.

Jokamiesluokan kisat perustuvat erikoiselle idealle

Jokamiesluokan kisoissa on se erikoispiirre, että kaikki kilpailuun osallistuvat autot ovat myyntivelvoitteen alaisia – eli kuka tahansa kilpailijalisenssin omaava ja lajitutkinnon omaava harrastaja voi ostaa minkä tahansa kisassa ajaneen auton – vaikka sen voittaja-auton ostotarjouksella. Ja mikä erikoisinta, niin tämän ostotarjouksen euromääräinen hinta on 2000 euroa. Jos sitten kisan jälkeen useampia haluaa ostaa auton, suoritetaan arvonta, jonka voittaja saa ostaa auton itselleen. Vielä viime vuonna tuo hinta oli 1500 euroa, mutta se nousi vuodelle 2022 tälle uudelle tasolle.

Jokkisauton rakentaminen ei sovi jokaiselle

Jokkisautoa saatetaan rakentaa monia tunteja, ja siihen voidaan laittaa paljon enemmän rahaa kuin 2000 euroa, millä auto voidaan aina kisan jälkeen ostaa. Mutta monesti autojen rakentajat yrittävät kisan jälkeen myös ostaa rakentamansa auton takaisin – tai sitten aloitetaan jälleen uuden auton rakentaminen – vaikka ostamalla sillä 2000 eurolla toinen kisa-autoista samasta kisasta – ja aloittaa sen muokkaaminen omaksi kisa-autoksi. Kilpailijalla on oikeus tehdä enintään kolme ostotarjousta kilpailupäivää kohden, pois lukien ProRace -luokan kuljettajat. Heillä on oikeus tehdä yksi ostotarjous kilpailupäivää kohden. Ostotarjouksia voi tehdä kaikista kilpailussa mukana olleista autoista, jotka ovat kunakin päivänä myyntilistalla. Nämä kaikki voivat olla myös suojatarjouksia omasta kilpailijan ajamasta autosta.

Tämä ajatusmalli auton kierrättämisestä on retroa jos mikä, mutta se tarkoittaa myös, ettei autoja rakentavan jokkisharrastajan tule kiintyä omaan projektiinsa liikaa – se on kuitenkin vain yksi auto monien tulevien ja menneiden jokkisautojen sarjassa, ja jos oikeasti harrastat lajia, sinulla voi olla vuoden aikana useampia autoa – riippuen kuinka monessa kisassa kierrät autojesi kanssa.

Miksi sitten tällaisia sääntöjä on tehty, että voittavankin auton pitää olla saatavilla tuolla 2000 eurolla? Säännön syy on yksinkertainen – se pitää lajin kustannukset matalina, koska kukaan ei sitten halua laittaa liikaa rahaa kiinni kisa-auton rakenteluun ja virittelyyn, koska tietää, että se myydään sitten kisan jälkeen – ja tällä tavalla myös varmistetaan, että uusille kuskeille ja aloittelijoille on aina saatavilla hyvä projektikohde omaksi kisa-autoksi. Vaikka nimittäin ostaisit kisa-auton kilpailun jälkeen, ei se välttämättä ole suoraan ostajalle sopiva, vaan sitä pitää muokata – itselle sopivaksi seuraavaa omaa kisaa varten. Eli tämä autourheiluluokka vaatii aivan erilaista asennoitumista – ja siksi tämä on niin suosittua, ja sillä todellakin on oma yhteisönsä niin radoilla kuin ratojen ulkopuolella.

Tässä luokassa tuunaamisella pyritään usein virittämään auton moottoria sekä tekemään autosta mahdollisimman kevyt. Myös auton ulkonäköä saatetaan pyrkiä tuunaamaan, mutta sen käytettävyyden tuunaaminen on avainasemassa. Jokamiesluokan säännöt asettavat tuunaukselle rajat. Suomessa autourheilu on kovin suosittua, joten myös autojen tuunaaminen on yleistä ja monen mielestä mukavaa puuhaa. Monien mielestä juuri oman auton tuunaaminen on yksi moottoriurheiluharrastuksen parhaista anneista ja auton parissa voidaan viettää lukematon määrä tunteja, jotta auto saadaan juuri sellaiseksi kun se  on kuviteltu seuraavaa kisaa ajatellen – jonka jälkeen todennäköisesti sama rumba  alkaa toisen auton kanssa ja niin edelleen – vähän kuin oravanpyörässä olisi autojen kanssa.

Kilpailijan on ensikatsastettava autonsa annetun katsastusaikataulun puitteissa. Ensimmäinen katsastus on turvakatsastus. Autolla ajavien kilpailijoiden on oltava mukana tässä katsastuksessa, mukanaan ajovarusteensa. Auto on koko kilpailun ajan annettava tarvittaessa katsastettavaksi. Autojen on oltava sääntöjenmukaisia koko kilpailun ajan. Katsastus voi syystä kieltää osallistumisen lähtöön ja poistaa auton lähtöalueelta. Katsastus voi tarkistaa auton aina lähdön jälkeen ja antaa tarvittavia korjauskehotuksia koko kilpailun ajan. Katsastus voi hylätä auton kilpailusta kaadon tai vakavan vaurion tapahduttua.

Ostotarjouksen tehneet joutuvat myös maksamaan tarjouksestaan 40 euroa per tarjous järjestäjille, ja auton omistajan suojatarjous maksaa 20 euroa. Kilpailun järjestäjä saa näistä kaikista tarjousmaksuista puolet ja puolet jaetaan parhaiten sijoittuneille kilpailijoille.

Palkinnot ja isommat kisat

Pienissä jokkiskisoissa ei ole isoja palkintoja, vaan niissä ajetaan pääosin ajamisen ilosta, mutta  joka vuosi  on  myös  muutama isompi kilpailu, jotka vetävät isoilla palkinnoilla paikanpäälle satoja kilpailijoita, ja näihin kisoihin nähdään yleensä myös enemmän rakennettuja ja viritettyjä jokkisautoja, sillä näissä kisoissa voi jo jäädä voittamalla ”voitolle” myös rahallisesti – joskaan koskaan ei voi täysin laskea oman työnsä hintaa oman auton rakentelussa. Suurin osa kilpailijoiden palkintorahoista normaalikisoissa tulee noista edellä kerrotuista ostotarjouksista kertyneistä summista.

Vastaa

Viestisi*

Voit käyttää näitä HTML koodeja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Nimi*
Sähköposti*
Sivusto