Retroautoista nykyautoihin ja pitkiin autoreissuihin
Jos olet joskus ajanut vanhemmalla autolla yhtään pidemmän ajomatkan, tiedät, että uusissa autoissa on syynsä. Vanhoissa autoissa ei ollut hirveästi kiinnitetty huomiota matkustajien viihtyvyyteen, mutta ei siihen aikaan siihen ollut paljon mahdollisuuksiakaan. Äänentoisto oli mitä oli, eivätkä ilmastointilaitteetkaan tulleet autoihin kuin vasta 40-luvulla, vuonna 1927 oli tullut lämmitys. Mutta niistä 40-luvunkin luksus autoista, joita brittiläinen Packard valmisti jäähdytyksellä, oli vielä pitkä matka nykyaikaisten autojen viihtyvyyteen – ihan sama on ero niistä 90-luvun nettiaikojen alkuhuuman peleissä 2020-luvun peleihin kuten www.eutellerkasino.com/ niitä esittelee.
Vaikka Packard aloitti nuo autojen ilmastoinnit, tai ainakin sisäilman jäähdyttäminen, vauhtiin päästiin sitten sotien jälkeen. Sotien jälleen rakentaminen toi muutenkin autoteollisudella nopean kehityksen. Sitä kiihdytti myös ihmisten elintason nouseminen ja kotitalouksien varallisuuden lisääntyminen, mikä mahdollisti entistä useammalle perheelle oman auton hankinnan.
Turvallisuudesta viihtyvyyteen
Vähitellen autot alkoivat myös tulla entistä turvallisemmiksi, ja tietämys esimerkiksi alkoholin haitasta ajamiseen tuli itsestään selväksi, ja eri maiden liikenneturvallisuutta oikeasti alettiin kehittää – ensin siis mentiin turvallisuus edellä, ja sen vanavedessä tuli viihtyvyys. Sitä mukaan, kun autoista tuli luotettavampia ja perusperheetkin uskalsivat sellaisin itselleen hankkia, alkoi matkustajien ja kuskien toiveet suuntautua kohti matkustamisen viihtyisyyttä – ja jos olet joskus ajanut vanhalla käsivaihteisella autolla, jossa ei ole ilmastointia, keskellä kuumaa kesää – tiedät, millainen tilanne oli useimmilla autoilijoilla vielä 90-luvullakin.
Retroautoilu ei varsinaisesti ole sitä kaikista turvallisinta autoilua, ei varsinkaan, jos autona on oikeasti sellainen 60-luvun tai 70-luvun auto, jota voisi retroksi kutsua – kuten vanha kuplavolkkari. Vanhassa kuplavolkkarissa ei nimittäin ei matkustajien viihtyvyyden eteen ollut kovin paljon tehty, ei vielä edes 80-luvullakaan…
Mutta ovatko kaikki viihtyvyyden edistämiseksi tuotetut ratkaisut muokanneet samalla myös autoilun turvallisuutta? Kuinka monta kertaa olet itse nähnyt liikenteessä, kuinka kuskin mielenkiinto on aivan muualla kuin liikenteessä – älypuhelimen näyttö loistaa monesti pimenevässä illassa kuskin kasvoilta tämän ajaessa autollaan – silloin voi vain toivoa, ettei mitään erikoisempaa tapahdu liikenteessä, sillä kuski ei sitä ehdi havaita. Kylläkin aivan uusimmissa autoissa on edistyneet turvaratkaisut, jotka tutkiensa avulla tekevät autolle joko äkkijarrutuksen, tai jopa korjausliikkeen ohittaakseen esteen – autojen turvallisuusratkaisut, kun menevät vauhdilla eteenpäin, mutta vastuu autosta on yhä kuskin itsensä.
Ilmastointi ja autoilu
Nykyään ilmastointi on autoissa jo peruslisälaite. Se on 90 % niistä autoista, jotka ovat eurooppalaisessa liikenteessä. Siinä missä vielä 90-luvulla ilmastointi oli ylellisyyttä, on se nyt autojen perusvaruste. Mutta jos mietitään eteenpäin tätä turvallisuus ja viihtyisyys asiaa, niin mitkä asiat ovat oikeastaan menneet eteenpäin, ja mitä saattaa olla tulossa?
Retroautoissa on monissa vanha kasettisoitin, jonka soittaminen vanhoilla kaseteilla saattaa tuoda joillekin muistoja, mutta useimmat haluavat kuitenkin autoonsa musiikin osalta uudemman vaihtoehdon. Mahdollisuuden ladata sitä musiikkia, mitä oikeasti kuuntelee tänä päivänä, ja mielellään suoraan pilvestä, tai omalta mobiililaitteeltaan, omasta älypuhelimesta. Itseasiassa se oma älypuhelin on nykyään monen ihmisen viihdelaite, joka vain liitetään kotona, töissä ja autossa johonkin toiseen laitteeseen – ja tuloksena on ääntä ja liikkuvaa kuvaa – viihdettä pienestä laitteesta. Jos vielä muutamia vuosia sitten autoissakin matkustajat joutuivat tuomaan omat tablettinsa autoon katsoakseen elokuvia tai tv-sarjoja, niin nykyään voi riittää vain yhden matkustajan oma älypuhelin yhdistettynä auton sisäiseen järjestelmään, ja jokaisella matkustajalla on edessään oma viihdekeskus – kuskilla ei luonnollisesti tällaista ole vielä – mutta kenties jonain päivänä, sitten kun autot ovat muuttuneet autonomisiksi ajamisen suhteen.
Miten käy retroautoilun siinä vaiheessa, kun oikeasti aletaan siirtyä autoilun seuraavaan vaiheeseen? Ollaanko jo silloin niin pitkällä näissä kaikissa metaverse jutuissa, että autoilun harrastaminen on siirtynyt virtuaaliseen maailmaan, vähän samalla tavalla kuin nykyään voi kilpailla autokilpailuissa istumalla simulaattorissa?
Retroautot, ajaminen ja tulevaisuus
Miten käy autoilun siinä vaiheessa, kun automaattiset autot lisääntyvät? Tulevatko ne kattamaan koko liikenneverkon, vai käykö sittenkin niin, että vain isoissa kasvukeskuksissa – kaupungeissa, tulee tulevaisuudessa olemaan alueen sisäinen automaattinen, autonominen liikenne, missä ei kuskilliselle autolle ole enää käyttöä. Tämä tarkoittaisi mm. sitä, että kaikenlainen autoharrastaminen siirtyisi suljetuille alueille, tai kaupunkien ulkopuolelle…. nyt se on vain ajatuksena monien suunnittelijoiden pöydillä, mutta tulevaisuudessa tilanne saattaa olla nimenomaan tällainen, ja se tarkoittaa, että kaikenlainen autoharrastaminen tulee muuttumaan tulevien vuosien aikana.
Nyt vielä 2020-luvulla retroautoilu on kuitenkin yksi mahdollinen harrastus kaikkien muiden harrastusten joukossa- sen harrastaminen vaatii aikaa ja rahaa, riippuen tietenkin millä tasolla harrastusteen tekee – voihan olla jopa niinkin, että retroautoilu harrastus on virtuaalinen, ja kerätä autoista esimerkiksi valokuvia omaan sosiaalisen median kanavaasi, tai rakennat omia retroautojasi jossain virtuaalisen maailman pelissä tai vastaavassa – nykyaika antaa paljon enemmän mahdollisuuksia harrastamiselle kuin menneet vuosikymmenet.
Mutta pitkät ajomatkat ovat yhä aivan samalla tavalla mahdollisia kuin 70-luvullakin, mutta me kuskit saatamme olla entistä laiskempia, ja kaipaamme ajomukavuudelta enemmän, kuin 70-luvun autot mahdollistivat, ja samalla myös matkustajien toiveet ja vaatimukset ovat nykyään aivan eri tasolla. Siksi monet retroautoilijat ovatkin taipuneet autonsa rakentamisessa huomioimaan myös omat ajamisen tarpeensa, sekä matkustajien viihtyvyyden – ja retroautoista on tullut retroja ulospäin, mutta tekniikaltaan, moottoriltaan ja sisustukseltaan nykyaikaisia, matkustamisen viihdepaketteja.
Autoilun tulevaisuus
Kuskien tulevaisuus on siis muuttumassa, mutta tuskin meidän elinaikanamme. Me nykyajan autoilijat tiedämme, missä kunnossa Suomenkin tiet ovat, ja niiden parantaminen autonomista liikennettä ajatellen maksaisi aivan liikaa – ainakin nykytekniikalla – tulevaisuuden kulkuneuvojen on oltava jollain tavalla hovercraft tyyppisiä ratkaisuja, varsinkin jos tavoitteena on kattaa koko nykyinen tieverkosto. Joka tapauksessa kaupunkien kuskeilla on jo nykyään monissa kaupungeissa ympäri maailman erilaisia rajoituksia – esimerkiksi Saksassa on keskustoja, joissa ei saa ajaa dieselautolla, ja Helsingin keskustaan tule alue, jolla ei saa ajaa nastarenkailla, talvellakaan – ja nämä vain esimerkkeinä. Ei ole kovin kaukana se aika, että tulee alueita, joilla saa ajaa vain täyssähköautolla, tai autolla, joka kuuluu sen kyseisen alueen paikallisliikenteeseen, joka tarkoittaa jo sitä, ettei kuskeja tarvita – tarvitaan enää vain tieto, minne ollaan menossa.
Jos itse harrastat retroautoilua, oletko miettinyt omaa tulevaisuuttasi sen parissa, vai menetkö päivä kerrallaan eteenpäin? Monien muidenkin harrastusten harrastajat ovat valinneet päivä kerrallaan etenemisen, koska miksi alkaisi miettiä liikaa tulevaisuutta, kun siitä ei kuitenkaan voi mitään tietää, eikä hirveästi edes siihen voisi vaikuttaa- ei ainakaan liikenteen isoja kuvioita ajatellen – joten nautitaan näistä hetkistä, kun oman retroilun parissa pääsee nauttimaan ja viihtymään, ja tehdään se niin hyvin kuin voidaan, jotta meillä on sitten mitä muistella vuosikymmenten päästä, kun harrastaminen ei välttämättä ole enää mahdollista. Ota kuvia, tee videoita, kirjoita tarinoita – ei niitä kuitenkaan muista enää sitten vanhempana ilman näitä saatavissa olevia muistijälkiä, ja muutenkin muistelut ovat ystävien ja kavereiden kanssa kivempia, kun on kuvia joihin yhdistää muistot ja tarinat.
Vastaa