Sähköautojen historia
Sähköautot ovat ampaisseet markkinoille parin viime vuoden aikana, ja niitä halutaan suosia liikenteen päästöjen vähentämiseksi. Sähköautot ovat kuitenkin paljon vanhempi keksintö kuin voisi uskoa, sillä sähköauton historia ulottuu lähes 200 vuoden taakse – aikaan ennen polttomoottoreiden keksimistä. Arviolta vuonna 1830, skotlantilainen keksijä Robert Anderson kehitti sähkövaunun, jota voidaan pitää ensimmäisenä versiona sähköautosta. Samoihin aikoihin Atlantin toisella puolella amerikkalainen keksijä esitteli sähköisen pienoismallin. Vuonna 1881 ranskalainen Gustave Trouvé esitteli ensimmäisen sähkökäyttöisen ajoneuvon, jossa oli sähkömoottori ja akku. Ajoneuvon nopeus oli noin 10 kilometriä tunnissa, mitä pidettiin siihen aikaan vaarallisen nopeana. Ensimmäinen polttomoottorilla varustettu auto, Benz, näki päivänvalon vasta vuonna 1886.
1800-luvun lopulla ja 1900-luvun alussa sähköautot kilpailivat tasaisesti polttomoottorilla varustettujen autojen kanssa, ja olivat jopa niitä edellä. Yhdysvalloissa oli 1900-luvun alussa enemmän sähköautoja kuin polttomoottoriautoja. Polttomoottoriautot piti alun perin käynnistää kankea vääntämällä, kun taas sähköautot lähtivät heti käyntiin. Vuonna 1911 polttomoottoriautoihin keksittiin sähkökäynnistys, joka nosti ne suosioon ja sähköautot jäivät jalkoihin niiden heikon akkukapasiteetin sekä kalleuden takia. Ensimmäisen maailmansodan jälkeen sähköautot katosivat lähes kokonaan.
Sähköautojen uusi tuleminen
Kaliforniassa kärsittiin rankasti ilmansaasteista, ja osavaltio päätti vuonna 1990, että vuoteen 2003 kymmenen prosenttia autoista tulisi olla päästöttömiä. Autonvalmistaja General Motors toi markkinoille 1990-luvun puolivälissä tehokkaan EV1-sähköauton. Myös japanilaiset autonvalmistajat alkoivat valmistaa sähköautoja Kalifornian tavoitteen innoittamina. Tuolloin sähköautoissa käytettiin nikkelimetalli hybridiakkuja, jonka patentti päätyi öljy-yhtiö ChevronTexacon käsiin, ja sähköautojen kehitys laantui vuosien ajaksi 2000-luvun alussa. Kalifornian asettamat tavoitteet kumottiin, jonka takia EV1-autot vedettiin pois markkinoilta ja romutettiin, vaikka ostajia olisi ollut.
Sähkö- ja hybridiautot ovat tekemässä paluuta parrasvaloihin. Ne ovat tänä päivänä trendikkäitä ja haluttuja. Nähtäväksi jää, tekevätkö sähköautot lopulta polttomoottoriautoista retroautoja. Sähköautojen uusi nousu alkoi vuonna 2010, ja liikennekäytössä olevien sähköautojen määrä on lisääntynyt nopealla tahdilla vuodesta 2018. Vuoden 2020 lopussa liikenteessä oli lähes 10 000 täyssähköautoa ja yli 45 000 ladattavaa hybridiautoa. Vuoteen 2025 mennessä 40 prosenttia uusista autoista odotetaan olevan jo ladattavia autoja.
Teslan ykkösasema
Vuonna 2021 sähköautojen markkinoita hallitsevat Tesla ja Volkswagen. Tesla on noussut raketin lailla sähköautojen valmistajien ykköseksi. Se on markkina-arvoltaan suurin autonvalmistaja, vaikka se myykin vain murto-osan siitä ajoneuvomäärästä, mitä autoalan pitkäaikaiset jättiläiset myyvät. Teslan arvo on kymmenkertaistunut pörssissä kolmen vuoden aikana.
Teslan toimitusjohtaja, Elon Musk, on jatkuvasti julkisuudessa rehvakkaiden kommenttiensa takia. Muskin twiitit ovat heiluttaneet kryptovaluuttamarkkinoita rankasti vuoden 2021 aikana. Musk ilmoitti toukokuussa 2021 Teslan kieltävän bitcoinin maksuvälineenä sen ympäristövaikutusten takia. Musk kuitenkin myöhemmin perui puheitaan ja ilmoitti, että Tesla hyväksyykin bitcoinin maksuvälineenä, jos sen louhinnasta voidaan tehdä ympäristöystävällisempää. Muskin kommentit ovat saaneet bitcoinin kurssin sahaamaan edestakaisin. Musk sai twiiteillään aikaan myös kohun kryptovaluutta dogecoinin ympärillä. Musk twiittasi olevansa mukana dogecoinin tehokkuuden parantamisessa, mikä sai dogecoinin arvon nousemaan 25 prosenttia. Alun perin vitsinä alkanut dogecoin nousi lähes arvottomasta valuutasta neljänneksi arvokkaimmaksi kryptovaluutaksi vuoden 2020 lopusta vuoden 2021 puoleen väliin mennessä. Suomalaiset kryptosijoittajat voivat ostaa sekä bitcoinia että dogecoinia, eToro-kaupankäyntialustalta. Sijoittamisesta kiinnostuneet voivat lukea eToro kokemuksia useilta sivustolta. Volkswagen on ensimmäinen eurooppalaisista suurista autonvalmistajista, joka on leikannut merkittävästi polttomoottoriautojen tuotantoa. Sen ennustetaan ohittavan Teslan sähköautojen ykkösvalmistajana. Toyota on markkina-arvoltaan Volkswagenia suurempi tekijä autonvalmistajana, mutta sitä ei pidetä edelläkävijänä sähköautojen saralla. Myös muut perinteiset autonvalmistajat, kuten Mercedes-Benz, Porsche, Audi, Nissan, Honda, Hyundai, Peugeot, Citroen, Kia, Scoda, Renault ja Volvo ovat tuoneet markkinoille sähköautoja kilpailemaan Teslan ja Volkswagenin kanssa, alati kasvavilla markkinoilla.
Vastaa