Volkswagen Scirocco MK1

eve

Volkswagen Scirocco I oli kolmiovinen, etumoottorinen, etuvetoinen, urheilullinen hatchback, joka esiteltiin vuonna 1974. Auto oli Giorgetto Giugiaron muotoilema ja perustui samalle A1-pohjalevylle kuin Volkswagen Golfin ensimmäinen sukupolvi. Sitä valmistettiin Karmannin tehtaalla Osnabrückissa.

Tausta ja suunnittelu

Volkswagen aloitti työn Sciroccon parissa 1970-luvun alussa korvaamaan vanhentuneen Karmann Ghia -coupén. Scirocco sai nimensä Välimeren tuulen mukaan. Auton muotoilu oli terävä ja moderni, ja se erosi selvästi Golfista, joka oli hieman maltillisempi ja perinteisempi. Scirocco oli tarkoitettu houkuttelemaan nuorempaa ja sporttisempaa asiakaskuntaa kuin Golf.

Scirocco esiteltiin Geneven autonäyttelyssä vuonna 1974, puoli vuotta ennen Golfia. Tämä oli tarkoituksellista, jotta mahdolliset lastentaudit saataisiin ratkaistua ennen suuren volyymin perheautoa. Scirocco oli myös Volkswagenin ensimmäinen auto, joka käytti poikittaista vesijäähdytteistä rivinelosta moottoria, joka oli edistyksellisempi kuin takamoottoriset ilmajäähdytteiset bokserimoottorit, joita käytettiin vielä Kuplassa ja muissa malleissa.

Tekniikka ja varustelu

Scirocco I:n moottorivalikoima käsitti nelisylinterisiä bensiinimoottoreita, joiden iskutilavuus vaihteli 1,1 ja 1,6 litran välillä. Pohjois-Amerikassa tarjottiin myös 1,7-litraista moottoria. Moottorit olivat yksinokkaisia ja kaksiventtiilisiä, ja niissä oli joko kaasutin tai polttoaineensuihkutus. Teho vaihteli 37 kW (50 hv) ja 81 kW (110 hv) välillä. Vaihteistona oli joko neljä- tai viisivaihteinen manuaali tai kolmivaihteinen automaatti.

Scirocco I:n alustassa oli MacPherson-joustintuet edessä ja poikittaiset tukivarret ja jäykkä taka-akseli takana. Jarruina oli levyt edessä ja rummut takana, paitsi GTI-mallissa, jossa oli levyt myös takana. Ohjaus oli hammastanko-tyyppinen. Autossa oli myös etu- ja takapään kallistuksenvakaajat.

Scirocco I:n varusteluun kuului muun muassa kierroslukumittari, urheiluistuimet, nahkaratti, sähköikkunat, keskuslukitus, kattoluukku, ilmastointi ja radio. Autossa oli myös erilaisia erikoismalleja, kuten Storm, GLI, GT, TS ja LS.

Suorituskyky ja kilpailumenestys

Scirocco I oli suorituskykyinen ja hauska ajettava auto, joka kilpaili samassa luokassa kuin esimerkiksi Ford Capri, Opel Manta ja Toyota Celica. Scirocco I:n nopein versio oli GTI, joka kiihtyi 0–100 km/h 8,8 sekunnissa ja saavutti huippunopeuden 188 km/h. GTI oli myös menestyksekäs kilpa-auto, joka voitti useita ralli- ja katuratakilpailuja 1980-luvulla. Scirocco I oli myös elokuvien ja televisiosarjojen suosikki, kuten esimerkiksi Paluu tulevaisuuteen ja Ritari Ässä.

Tuotanto ja myynti

Scirocco I valmistettiin vuosina 1974–1981, ja sitä myytiin yhteensä 504 153 kappaletta. Suurimmat markkina-alueet olivat Saksa, Iso-Britannia, Ranska, Italia ja Yhdysvallat. Scirocco I korvattiin vuonna 1981 toisen sukupolven Scirocco II:lla, joka oli muotoilultaan pyöreämpi ja tilavampi, mutta säilytti saman pohjalevyn ja moottorit.

Scirocco I on nykyään haluttu keräilyauto, joka edustaa Volkswagenin siirtymää vanhasta uuteen. Se on myös yksi 1970-luvun tunnistettavimmista ja tyylikkäimmistä autoista, jotka yhdistivät suorituskyvyn, käytännöllisyyden ja hauskuuden.

Vastaa

Viestisi*

Voit käyttää näitä HTML koodeja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Nimi*
Sähköposti*
Sivusto